تعدیل چشمگیر پیش بینی نرخ رشد مالی ایران و دنیا در سال 2020

به گزارش وبلاگ انجمن ها، صندوق بین المللی پول در میانه ماه آوریل (اواخر فروردین) جدیدترین گزارش خود از چشم انداز مالی دنیا را در شرایطی منتشر نموده است که بحران کرونا بر اقتصاد دنیای سایه افکنده و فعالیت های مالی در بسیاری از کشورهای دنیا دچار اختلال جدی شده است.

تعدیل چشمگیر پیش بینی نرخ رشد مالی ایران و دنیا در سال 2020

در گزارش جدید صندوق بین المللی پول پیش بینی نرخ رشد مالی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با گزارش قبلی به میزان چشمگیری تعدیل شده است؛ اتفاقی که البته برای اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو صندوق اعم از کشورهای توسعه یافته، درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور نیز اتفاق افتاده است.

صندوق بین المللی پول در گزارش قبلی خود پیش بینی نموده بود که فرایند نزولی اقتصاد ایران -که در سال های 2018 و 2019 تحت تأثیر تحریم های یکجانبه آمریکا رشد منفی نسبتاً قابل توجهی را تجربه نموده بود- در سال 2020 متوقف خواهد شد. اما اکنون با توجه به اینکه اقتصاد ایران نیز مانند اقتصاد سایر کشورها دنیا دچار اختلالات ناشی از شیوع ویروس کرونا شده، صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود نرخ رشد مالی ایران در سال 2020 را منفی 6 درصد پیش بینی نموده است. البته پیش بینی دیگر صندوق بین المللی پول این است که اقتصاد ایران در سال آینده میلادی 3.1 درصد رشد خواهد داشت.

اقتصاد ایران که در سال 2019 از لحاظ شاخص های کلان مالی سال موفقی را سپری ننموده بود، در سال های 2020 و 2021 نیز بر اساس گزارش جدید صندوق بین المللی پول شرایط دشواری را پیش رو خواهد داشت. صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران در امسال و سال آینده میلادی را به ترتیب 34.2 و 33.5 درصد پیش بینی نموده است؛ ارقامی که اگرچه در مقایسه با تورم 41.1 درصدی در سال 2019 کاهش محسوسی نشان می دهند اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، نرخ بیکاری در ایران در امسال و سال آینده میلادی فرایندی صعودی را خواهد پیمود و به ترتیب به 16.3 و 16.7 درصد خواهد رسید. برآورد اولیه صندوق بین المللی پول حاکی از این است که در سال 2019 نرخ بیکاری در ایران 16.1 درصد بوده است. علاوه بر این، صندوق بین المللی پول کسری حساب جاری ایران در امسال میلادی را معادل 4.1 درصد فراوری ناخالص داخلی کشور پیش بینی نموده است که این رقم در سال آینده میلادی احتمالاً به 3.4 درصد فراوری ناخالص داخلی خواهد رسید. کسری حساب جاری ایران در سال گذشته میلادی تنها 0.1 فراوری ناخالص داخلی کشور بوده و به طور کلی طی دهه های اخیر نیز ایران به ندرت با کسری حساب جاری روبرو بوده است.

دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی (بر اساس طبقه بندی منطقه ای صندوق بین المللی پول) نیز همچون ایران انتظار سال سختی را دارند. صندوق بین المللی پول نرخ رشد مالی کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت در این منطقه را برای سال جای میلادی به ترتیب منفی 2.8 درصد و منفی 0.8 درصد پیش بینی نموده است. در واقع کشورهای نفت خیز منطقه علاوه بر مسائل مالی مستقیم ناشی از شیوع کرونا، از کاهش قیمت دنیای نفت -که البته یکی از عوامل آن کاهش تقاضای دنیای نفت به دلیل بحران کرونا است- نیز متضرر خواهند شد.

کمتر از سه ماه قبل وقتی صندوق بین المللی پول اولین گزارش چشم انداز مالی دنیا را در سال جدید منتشر کرد، فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین به امضای سران دو کشور رسیده بود، احتمال برگزیت بدون توافق (برگزیت سخت) به میزان چشمگیری کاهش یافته بود و حمایت بانک های مرکزی در اقتصادهای مهم دنیا از رشد مالی در قالب اتخاذ سیاست های پولی متناسب با شرایط موجود ادامه داشت. در آن موقع صندوق بین المللی پول گفت که با توجه به تحولات جدید، نشانه هایی مبنی بر اینکه اقتصاد دنیای حداقل به طور موقت به ثبات رسیده و با نرخی ولو پایین تر از قبل به رشد خود ادامه می دهد را می توان مشاهده کرد.

اما اکنون شرایط اقتصاد دنیای به حدی تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفته است که صندوق بین المللی پول مجبور به تعدیل بیش از 6 درصدی پیش بینی خود از نرخ رشد فراوری ناخالص دنیا شده است. صندوق بین المللی پول که در گزارش قبلی نرخ رشد فراوری ناخالص دنیا در سال 2020 را 3.3 درصد پیش بینی نموده بود، در گزارش جدید خود این رقم را به منفی 3 درصد تعدیل نموده است. بر اساس این گزارش، اقتصادهای پیشرفته دنیا در امسال به طور متوسط 6.1 درصد کوچکتر خواهند شد و متوسط نرخ رشد اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه نیز منفی 1 درصد خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تعدیل چشمگیر پیش بینی نرخ رشد مالی ایران و دنیا در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعدیل چشمگیر پیش بینی نرخ رشد مالی ایران و دنیا در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید