فرایند صعود قیمت ذرت در ایران و دنیا ادامه دارد

به گزارش وبلاگ انجمن ها، تهران (پانا) - کاهش قیمت نفت، کاهش برنامه ریزی فراوری این محصول در آمریکا و اوکراین و افزایش فراوری در آفریقا،کاهش فراوری و تقاضا برای ذرت به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار جهانی شد.

فرایند صعود قیمت ذرت در ایران و دنیا ادامه دارد

به گزارش روابط عمومی اتحادیه واردنمایندگان نهاده های دام و طیور ایران (آوندا)، کاهش کشت ذرت در امریکا و اوکراین با افزایش کشت این محصول در صحرای جنوب افریقا و سیبری جبران شده و فراوری دنیای سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود ولی ذرت افریقا برای بازار ایران ناشناخته است و برای مقصد ایران فرایند صعودی قیمت ذرت ادامه خواهد داشت .

بر اساس این گزارش، کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای دنیای، کاهش برنامه ریزی فراوری این محصول در آمریکا و اوکراین و افزایش فراوری ذرت در آفریقا، همچنین کاهش فراوری و تقاضا برای ذرت به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش قیمت ذرت در بازارهای دنیای شد بنابراین فرایند صعودی قیمت ذرت به مقصد ایران ادامه دار خواهد بود.

تحلیل بازار دنیای ذرت از 20 سپتامبر تا 25 اکتبر 2020

کاهش شدید قیمت دنیای نفت خام در سال در 2020، توجیه جایگزینی ذرت برای سوخت و انرژی را کاهش داده و به این ترتیب بازار ذرت با کاهش برنامه ریزی شده فراوری خصوصا در امریکا که عظیمترین فراوری نماینده دنیای ذرت است (سهم بالای 30 درصد) روبرو شد و کاهش شدید فراوری ذرت در ایالات متحده و اوکراین در یک ماه اخیر ، فرایند قیمت ذرت را صعودی نموده است به طوری که حتی کاهش تقاضای واردات ذرت ایران ، کنیا و کشورهای اروپایی نیز نتوانسته اثر این کاهش عرضه را جبران کند .

از طرف دیگر بیماری سراسری COVID 19 ، فراوری و تقاضا را به موازات کاهش داده خصوصا برای اتحادیه اروپا با توجه به نتایج حاصل از بیماری کووید 19، پیش بینی مسائل برداشت ذرت فراوریی خود تاثیرات منفی در، درخواست های گوشت هتل ها، رستوران ها و سازمان ها شاید تاثیر زیادی در کاهش تجارت مهمترین شرکای تجاری ذرت دنیا یعنی اوکراین و اتحادیه اروپا را به وجود آورد که چین با افزایش تقاضای خود این شوک و نوسان را تا حدودی اصلاح کرد ولی جهت قیمت دنیای ذرت صعودی شد .

یکی از مهمترین پدیده های اخیر تغییر نرخ برابری دلار در مقابل ارز های محلی یعنی پسوا ، روبل و ... بود که به افزایش قیمت منجر شد لذا برای ایران با توجه به تحریم های یکجانبه که منجر به صفر شدن قدرت جابجایی ارز و انتقال ارز شده است ، عملا اگر جهت تهاتر کالایی باز نگردد، حذف از بازار برنامه ریزی شده دنیای ذرت را خواهیم داشت که در بازار داخلی منجر به افزایش ریسک و پریمیوم ایران و روبروه با قیمت های بالاتر از قیمت پایه های بورسی انتظار می رود.

تحویل ذرت های دامی توسط کشاورزان روسی با مانع تحویل به دلیل انتظار فرایند صعودی روبرو شده است و بازار اوکراین نیز با کاهش تناژ فراوری و افزایش تقاضای چین جهت صعودی را تشدید نموده است .

الف : تحلیل تکنیکال بازار دنیای ذرت : قیمت ذرت در بورس شیکاگو از مرز روانی 420 بوشل سنت گذشت(بالاترین قیمت در 14 ماه اخیر) این شوک شدید ، فرایند صعودی قیمت ذرت را تشدید می نماید و بر اساس تحلیل تکنیکال نمودار ذیل حرکت به سمت موج پنجم الیوت (یعنی 460 بوشل سنت (بالاترین قیمت در سه سال اخیر) متصور است .

سایر شاخص های تکنیکال بازار ذرت :همه شاخص های همزمان سیگنال خرید برای بازه یک ماهه می دهند و فرایند یک ماه اخیر را صعودی پیش بینی می نمایند .

ب : علت های فاندامنتال فرایند صعودی بازار ذرت :

فرایند قیمت در سه دوره موتاه مدت (یک ماهه) ، میان مدت یک ساله و بلند مدت 5 ساله حاکی از فرایند صعودی شدید بازار ذرت دنیای در یک ماه اتی است .

از انتشار ماه سپتامبر عرضه و تقاضای دنیای محصولات کشاورزی و خبر کاهش برنامه ریزی شده فراوری ذرت ، قیمت های صادرات با شیب تندی در حال افزایش است، قیمت ذرت ایالات متحده با افزایش 28دلاری به ازای هر تن به مبلغ 209$ رسیده است.

گزارشات نشان دهنده این است که ذخایر انتها دوره ذرت به طور اساسی از ماه سپتامبر با کاهش جدی عرضه و تقاضای دنیای روبرو شده است که بسیار کمتر از پیش بینی ها بوده است.البته قیمت ذرت دریای سیاه با افزایش 20$ به ازای هر تن به مبلغ 203$ رسیده است.

با توجه به شرایط خشکسالی که در رومانی و اوکراین بوجود آمده. قیمت های برزیل با افزایش 18$ به 206 دلار رسیده و همانطور که بهره های صادراتی افزایش می یابد رقابت علیه نیازهای بازار های داخلی مطرح می گردد. قیمت آرژانتین با توجه به کمبود ذخایر ذرت با افزایش 24$ به مبلغ 202$ رسیده و به افزایش تقاضای دنیای سرعت داده است .

ج: علل فرایند صعودی یک ماه اخیر پیش بینی فرایند صعودی یک ماه آینده :

کاهش فراوری برنامه ر یزی شده ایالات متحده و سایر کشور های عظیم فراوری نماینده ذرت : ایالات متحده عظیمترین فراوری نماینده ذرت جعان که سهم 33 فراوری دنیای را دارد به میزان 4.6 درصد سطح زیر کشت ذرت را کاهش داده است نقشه دنیای تغییرات فراوری سال 2020-2021 تصویری روشنی از کاهش فراوری دنیای در سال زراعی جدید می دهد و حاکی از آن است که اکراین با 2 درصد کاهش فراوری ذرت ، کشورهای حوزه اروپا با 0،2 کاهش فراوری به کاهش عرضه دنیای ذرت منجر شده و لذا بازار عرضه دنیای در شرایط بحران عرضه خواهد بود.

افزایش کشت ذرت در صحرای جنوب افریقا و سیبری و کاهش فراوری در کشورهایی مانند امریکا و اوکراین را جبران نموده و فراوری دنیای سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود ولی ذرت افریقا برای بازار ایران ناشناخته است و برای مقصد ایران فرایند صعودی قیمت ذرت ادامه خواهد داشت.

با توجه به ساختار و سهم فراوری کشورها در فراوری دنیای ذرت و سهم بالای امریکا و چین که بیش از 60 درصد فراوری دنیای را دارند و سهم ناچیز روسیه و افریقا در فراوری دنیای ، کاهش فراوری برنامه ریزی شده به بحران عرضه ذرت دامن خواهد زد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فرایند صعود قیمت ذرت در ایران و دنیا ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند صعود قیمت ذرت در ایران و دنیا ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید