خبرنگاران 246میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان به خارج صادر شد

به گزارش وبلاگ انجمن ها، رشت-خبرنگاران-ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی از صادرات 447 هزار تن کالا به ارزش 264 میلیون دلار شامل محصولات نباتی ، معدنی، صنایع غذایی ، نساجی ، پلاستیک از مبادی گمرکی گیلان به روسیه، آذربایجان، قزاقستان ، افغانستان و عراق اطلاع داد.

خبرنگاران 246میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان به خارج صادر شد

ابوالقاسم یوسفی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با وبلاگ انجمن ها گفت: مقصد 60 درصد صادرات اجرا شده از لحاظ وزنی و 66 درصد از لحاظ ارزشی فدراسیون روسیه بوده است .

وی کشورهای روسیه و آذربایجان را دو شریک مهم تجاری ایران اعلام و اضافه نمود : 55 درصد صادرات از کل صادرات استان گیلان به کشور روسیه و 27 درصد به کشور آذربایجان اجرا شده است .

وی به افزایش 58 درصدی واردات کالا نیز اشاره و یادآوری کرد : در بخش واردات در شش ماه نخست سال جاری 905 هزار تن کالا به ارزش 452 میلیون دلار شامل کالاهای اساسی محصولات شیمیایی ،ماشین آلات صنعتی و قطعات آن ، غلات ، نهاده های دامی، روغن، گوشت ،کنجاله سویا و خمیر کاغذ از کشورهای روسیه، قزاقستان ،چین ، آذربایجان ،امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه ،اکوادور به وسیله گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده است .

یوسفی نژاد گفت : طی شش ماه گذشته بالغ بر 288 تن کالا به ارزش 115 میلیون دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شده که از لحاظ ارزش وزنی و دلاری 96 درصد کاهش داشته است .

وی علت این امر را کاهش تردد مسافران به دلیل شیوع بیماری کرونا اعلام و خاطر نشان کرد: بالغ بر 21 هزار نفر در این ایام به کشور وارد و 19 هزار نفر نیز از مبادی ورودی و خروجی تشریفات گمرکی را انجام داده اند، که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 96 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص عملکرد دولت تدبیر و امید از ابتدای سال 94 تا 99 گفت : در سال 94 در بحبوحه تحریم های ظالمانه آمریکا توانستیم فرایند نزولی 31 درصدی صادرات را به فرایند صعودی 45 درصدی تغییر دهیم .

ناظر گمرکات گیلان رویکرد دولت در یافتن بازارهای جدید خصوصا گردش به سمت همسایگان حاشیه دریای خزر را در فرایند صعودی صادرات موثر دانست و گفت : با این رویکرد توانستیم از یک وارد کننده آهن آلات الان به صادر کننده آن تبدیل شویم.

وی خاطر نشان کرد : گمرک آستارا بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص داده و بیشترین حجم واردات از گمرک انزلی اجرا شده است .

وی با بیان اینکه برای ترخیص کالا ارائه مجوز بیش از 27 سازمان احتیاج است و عموما به وسیله بنادر انجام می گردد ، گفت : گمرکات ایران جهت تسریع در فرایند ترخیص و جلوگیری از رسوب و ماندگاری کالا بخشنامه ای صادر کرد که بر اساس آن ترخیص بعضی کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانکی انجام گردد .

وی توضیح داد: در سالهای اخیر در حوزه گمرکی تحولات مثبتی اجرا شده که از تعامل با همسایگان حاشیه دریای خزر نشات گرفته است .

یوسفی نژاد یاد آور شد: دولت تدبیر و امید با رویکرد توجه به همسایگان حاشیه دریای خزر توانست تعاملات و توافقاتی با کشور آذربایجان برقرار کند که ایجاد ناوگان ریلی در آستارا یکی از نتایج آن بوده است .

به گفته وی روسای دو کشور و سرمایه گذاران کشور آذربایجان در راه آهن آستارا - آستارا از ظرفیت ریلی برای تقویت ناوگان حمل نقل بهره می گیرند و کالاهای اساسی از این طریق به کشورهای هدف ارسال می گردد .

وی اضافه نمود : براساس حجم مراودات دو کشور اعم از صادرات ، ترانزیت و واردات ، گمرک مرزی آستارا در کلیه ساعات شبانه روز عملیات تجاری ، تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را انجام می دهد .

وی ایجاد منطقه ویژه مالی آستارا به منظور افزایش حجم تبادلات دو کشور را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید عنوان و اعلام کرد: اعلام رسمی مرز شدن بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی بر اساس توافقات کشوری موجب شد فعالیت ها در آن منطقه افزایش یابد.

یوسفی نژاد توضیح داد : بزودی پس از راه اندازی کریدور شمال جنوب می توانیم کالاها را از کشور چین به صورت ترانزیت و کانتینری به دریای آزاد و سپس بصورت مرکب به کشورهای قفقاز ،چین و قزاقستان حمل کنیم .

وی با اشاره به مراودات اتحادیه اوراسیا که از سال گذشته شروع شده گفت : ایران به عنوان ششمین کشور و عضو ناظر توانسته تعاملات خوبی با کشورهای اوراسیا برقرار کند .

وی با بیان اینکه استان گیلان از استانهای پرخطر در قاچاق کالا نیست ، توضیح داد : استان گیلان به عنوان مبداء ،گذرگاه و مقصد قاچاق نبوده و گمرکات گیلان با هرگونه قاچاق کالا برخورد می نماید .

یوسفی نژاد درخصوص بخش مبارزه با مواد مخدر نیز گفت : در دو سال اخیر دو محموله 320 و 340 کیلویی هروئین با کمترین امکانات، کشف شده این درحالیست که کشور مقصد تجهیزات بیشتر و مجهزتری از لحاظ تعداد سگ های مواد یاب و دستگاههای ایکس ری داشت .

وی ادامه داد : سیاست دولت استفاده از دستگاههای ایکس ری ساخت داخل است و در این راستا اقداماتی انجام داده که از آن جمله می توان به درخواست دو دستگاه ایکس ری کامیونی و پالتی مسافری برای گمرکات منطقه آزاد و انزلی اشاره نمود.

وی با اشاره به این که مواد مخدری که از افغانستان و ایران عبور می نماید وارد کشورهای اروپایی می گردد اعلام کرد: تحریم ایران و عدم دسترسی به تجهیزات پیشرفته موجب سهولت جابجایی این مواد مخدر می گردد .

یوسفی نژاد به افزایش 36 درصدی درآمد از گمرکات این استان نیز اشاره و توضیح داد : به رغم مسائل موجود و در حالیکه بیشتر کشورها مرزهایشان را بر روی ایران به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآورده بودند، گمرک آستارا بصورت تمام وقت با حداقل امکانات پزشکی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی توانست عملیات تخلیه و بارگیری را در کمترین زمان ممکن و به صورت شبانه روزی انجام دهد .

گمرک بندرانزلی بعلت موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک همیشه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. این گمرک در طول تاریخ همیشه بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شد و هم اکنون نیز صندلی مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ نموده است.

در حال حاضر رویه های، واردات قطعی، صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی ، ورود موقت، خروج موقت اتومبیل ، هدیه و سوغات، مرجوعی و مسافری در این گمرک اجرا می گردد.

گمرکات استان گیلان همیشه یکی ازگمرکات پیشرو در ارائه رویه های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده است.

گمرک انزلی به عنوان مهمترین گمرک شمالی حاشیه دریای خزر با واقع شدن در کریدور شمال ـ جنوب و همسایگی دریایی با کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان با راه اندازی و اجرای برنامه های مختلف سیستمی طی این سالها گامهای بسیار بلندی جهت ارائه خدمات گمرکی (واردات قطعی ـ صادرات قطعی ـ ترانزیت داخلی ، خارجی وکارنه تیرـ ورود موقت ـ امانات پستی ـ مبادلات مرزنشینان) به صورت مکانیزه برداشته است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 246میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان به خارج صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 246میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان به خارج صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید