جشن ژانویه زیر سایه وحشت داعش

به گزارش وبلاگ انجمن ها، به دنبال وحشت موجود از حملات تروریستی افراط گرایان در تعطیلات عید و سال نو میلادی، کشورهای اروپایی در بالاترین سطح هشدار خود قرار گرفتند. پنج شنبه شب شهرهای دست کم 9کشور از اروپا و امریکا تا اندونزی تحت تدابیر شدید امنیتی به استقبال سال نومیلادی رفت.

جشن ژانویه زیر سایه وحشت داعش

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ انجمن ها ، به دنبال وحشت موجود از حملات تروریستی افراط گرایان در تعطیلات عید و سال نو میلادی، کشورهای اروپایی در بالاترین سطح هشدار خود قرار گرفتند. پنج شنبه شب شهرهای دست کم 9کشور از اروپا و امریکا تا اندونزی تحت تدابیر شدید امنیتی به استقبال سال نو میلادی رفتند.

در آخرین روز و شب 2015، اروپا به جای مهیا شدن برای جشن ها و شادی های همه ساله، شکل و وضع متفاوتی به خود گرفت و با حضور نیروهای پلیس با سلاح، خودروهای نظامی و تهدیدات تروریستی، چهره های امنیتی بر جشن های سال نو در کشورهای اروپایی همراه با ترس و وحشت حاکم شد. پلیس مونیخ شامگاه پنج شنبه ایستگاه اصلی راه آهن شهر و یک ایستگاه دیگر را تخلیه کرد و از مردم خواست از تجمع در یک محل پرهیز نمایند. به گفته وزیر امور داخلی ایالت بایرن، پلیس جنایی فدرال آلمان شواهدی دال بر حملات انتحاری در ایستگاه اصلی راه آهن و ایستگاه پازینگ شهر مونیخ در اختیار نهادهای امنیتی این ایالت گذاشته است. به گزارش دویچه وله، یوآخیم هرمان اضافه نمود که شواهدی بر حضور پنج تا هفت نفر وجود داشت که البته تعیین نبود همه مهاجم هستند یا بعضی از آنان به مهاجمان یاری می نمایند. پلیس آلمان در پایگاه خود در توئیتر نوشت: دلایلی مبنی بر وجود برنامه داعش برای حمله به شهر وجود دارد برای همین از شهروندان می خواهیم تا از حضور در اماکن شلوغ و همچنین ایستگاه اصلی قطارها و ایستگاه باسنج خودداری نمایند. پیشتر گروه تروریستی داعش در پیامی بعضی کشورها را به حملات تروریستی در سال نو میلادی تهدید نموده بود.

حضور 60 هزار پلیس در فرانسه

تهدید امنیتی تنها در مونیخ جشن سال نو را به کام مردم تلخ نکرد بلکه سایر شهرهای اروپا نیز در هراس و وحشت جشن های سال نو را برگزار کردند. به گزارش رویترز، پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان های پاریس هم در شب سال نو میلادی حضور چشمگیری داشتند و حدود60 هزار نیروی پلیس و نظامی فرانسه وظیفه تأمین امنیت در شب سال نو را برعهده داشتند. حملات تروریستی داعش در پاریس پایتخت فرانسه در 13 نوامبر سال گذشته که به کشته و زخمی شدن 300 تن منجر شد سبب شد تا کشورهای اروپایی برای جلوگیری از حملات تروریستی در سال جدید تدابیر امنیتی در اروپا را تشدید نمایند. در ژانویه سال گذشته هم مهاجمان به دفتر نشریه طنز شارلی ابدو در پاریس حمله کردند و 13 نفر را کشتند. گفته می گردد مهاجمان اتباع کشورهای اروپایی بودند که به گروه داعش در سوریه و عراق پیوسته بودند.

آماده باش در انگلیس

در آستانه شروع سال نو میلادی به ویژه در مرکز لندن و کاخ باکینگهام و خیابان های منتهی به ساختمان نخست وزیری و دیگر مکان های حساس این شهر تدابیر شدید امنیتی اجرا شد. بعضی خیابان های اطراف مراکز مهم به روی خودروها بسته شده است و نیروهای پلیس نیز در اطراف کاخ باکینگهام و دیگر مناطق مرکزی لندن مستقر شده اند و رفت و آمدها را با حساسیت بیشتری زیر نظر دارند. ترس از حملات داعش در اروپا درحالی است که رهبران این کشورها خود از حامیان اصلی تکفیری ها به شمار می روند و در سال های اخیر تروریست ها را برای جنگ به سوریه اعزام نموده اند ولی در نهایت آتش تهدیدات تروریستی نه تنها خاورمیانه بلکه دامن غرب را نیز در برگرفته است. در مادرید، پایتخت اسپانیا نیز ورود مردم به منطقه بویرتا دیل سول (دروازه خورشید) برای جشن سنتی سال نو ساماندهی شده است. همچنین شرکت مردم در عید سال نو در مسکو به جشن سنتی در میدان سرخ آن هم فقط برای اشخاص دارای کارت مخصوص محدود شده است. این در حالی است که به دلیل لغو مراسم جشن مسکو میدان سرخ این شهر را سکوت فرا گرفته است. در این میان روسیه به شهروندان خود هشدار داد، پنج شنبه شب امن ترین مکان برای سپری کردن سال نو خانه است. کارشناسان معتقدند یکی از اهداف داعش از انجام حملات تروریستی ایجاد وحشت و ترس است تا از این طریق آرامش روانی مردم و دولت ها را مختل نمایند. به نظر می رسد حملات پاریس که اروپا را در ترس و وحشت فرو برده تا حدودی داعش را به این هدف خود رسانده است.

بازداشت ها در بلژیک، نیویورک و ترکیه

نیروهای امنیتی بلژیک شامگاه پنج شنبه در بازرسی خانه به خانه در بروکسل شش نفر را به ظن طراحی عملیات تروریستی بازداشت کردند. دو نفر دیگر نیز اوایل هفته جاری بازداشت شده بودند. این بازداشت ها باعث شد تا مسئولان مراسم آتش بازی و جشن شب سال نو میلادی در بروکسل را لغو نمایند. ایوان مایور، شهردار بروکسل، گفته است که سال گذشته بیش از یکصد هزار نفر در مراسم جشن سال نو میلادی در محل برگزاری این جشن در پایتخت بلژیک گردهم آمده بودند، اما سال جاری تضمینی برای کنترل همه حاضران در این مراسم وجود نداشت. بروکسل مرکز اتحادیه اروپاست که احتمال حملات تروریستی در آن بیشتر است و به همین دلیل در دو ماه گذشته شاهد عملیات ضد تروریستی زیادی بوده و دهها تن از مظنونان همدست با تروریست ها دستگیر شده اند. در نیویورک نیز بیش از 6 هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت مراسم سال نوی میلادی در خیابان ها حضور داشتند و یک نفر به اتهام حمله تروریستی بازداشت شد. ماه دسامبر نیز دو تروریست سعودی تبار با حمله تروریستی در ایالت کالیفرنیا 14 تن را کشته و 20 تن را زخمی کردند و به همین منظور، دولت امریکا تدابیر شدید امنیتی در امریکا را افزایش داد.

آتش سوزی در دوبی

در امارات نیز یکی از هتل های بزرگ دوبی در شب سال نو میلادی دچار حریق گسترده شد. این آتش سوزی در یک هتل 63 طبقه در نزدیکی برج خلیفه (بلندترین ساختمان دنیا) روی داد و براساس گزارش رسانه ها دست کم 20 طبقه از این برج دچار حریق شد و بیش از 16 نفر نیز بر اثر این آتش سوزی زخمی شدند. هر چند داعش مسئولیت این آتش سوزی را برعهده گرفته اما پلیس دوبی وقوع این آتش سوزی را تصادفی خوانده است. همچنین رسانه های اندونزی نیز گزارش دادند، پلیس این کشور سه فرد را به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش در جریان عملیاتی در استانی در مرکز این کشور دستگیر نموده است.

منبع:جوان

منبع: تسنیم

به "جشن ژانویه زیر سایه وحشت داعش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن ژانویه زیر سایه وحشت داعش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید