پروژه کدام واکسن کرونا در سال 2020 به نتیجه می رسد؟

به گزارش وبلاگ انجمن ها، با این حال، واکسن شرکت آمریکایی مُدرنا همچنان در مرحله سوم آزمایش های خود واقع شده است و مطابق پیش بینی این شرکت، تایید اولیه آن زودتر از انتها سال 2020 و اوایل سال آینده میلادی رخ نخواهد داد.

پروژه کدام واکسن کرونا در سال 2020 به نتیجه می رسد؟

در حالی که روسیه و چین تا به امروز 5 واکسن مختلف کرونا را بدون طی کامل مراحل آزمایش آن ها ثبت دنیای نموده اند، از 6 پروژه اروپایی و آمریکایی فراوری واکسن کرونا دو پروژه در مرحله سوم آزمایش به طور موقت متوقف شده و تنها یکی از چهار پروژه فعال امیدوار می رود که به طور قطع در سال 2020 به انتها برسد.

کار ساخت واکسن ویروس کرونا از ژانویه گذشته و با رمزگشایی ژنوم SARS-CoV-2 شروع شد. اولین آزمایش های ایمنی واکسن در ماه مارس شروع شد و اکنون 11 واکسن به مراحل سوم و آزمایش کارآیی آن ها در مقیاس عظیم رسیده است.

بعضی از این آزمایش ها با شکست روبرو می شوند و بعضی دیگر نیز ممکن است بدون حصول نتیجه تعیینی به انتها برسند. اما در حال حاضر، 5 واکسن این شانس را دارند که در تحریک سیستم ایمنی بدن برای فراوری آنتی بادی موثر علیه ویروس کرونا پیروز شوند.

از مجموع بیش از 92 پروژه ساخت واکسن کرونا که تا به امروز آزمایش های پیش بالینی آن ها بر روی حیوانات اجرا شده، 29 مورد وارد مرحله نخست آزمایش مقدماتی محدود بر روی انسان شده است.

پنج واکسنی که فعلا برای مصرف محدود مورد تایید قرار گرفته اند، ساخت روسیه و چین هستند که بدون طی کامل مرحله سوم و تعیین شدن نتایج کامل آزمایش گسترده آن ها ثبت رسمی شده اند. بر همین اساس، نگرانی هایی در خصوص تبعات استفاده زودهنگام از آن ها وجود دارد.

شرکت های چینی کان سینو بیولوژیک، سینوواک بیوتک و موسسه های فراوریات بیولوژیکی ووهان و پکن تا به امروز 4 واکسن و موسسه تحقیقاتی نیکلای گاملیا در روسیه نیز یک واکسن را برای مصارف محدود و ضروری ثبت نموده اند.

با این حال، واکسن شرکت آمریکایی مُدرنا همچنان در مرحله سوم آزمایش های خود قرار گرفته است و مطابق پیش بینی این شرکت، تایید اولیه آن زودتر از انتها سال 2020 و اوایل سال آینده میلادی رخ نخواهد داد.

پروژه واکسن شرکت آلمانی بیون تک که با مشارکت داروسازی آمریکایی فایزر و شرکت چینی فوسن فارما در حال طی مرحله آزمایش گسترده قرار گرفته است، احتمالا تا انتها پاییز امسال نهایی می گردد و مطابق اعلام شرکت فایزر 1.3 میلیارد دوز از این واکسن تا انتها سال 2021 در سراسر دنیا فراوری خواهد شد.

اما آزمایش مرحله سوم واکسن شرکت جانسون اَند جانسون فعلا به دلیل بروز عوارض ناتعیین در یکی از بیماران تحت آزمایش متوقف شده و واکسن شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا نیز که با همکاری دانشگاه آکسفورد در مرحله سوم آزمایش خود قرار گرفته است، بنا به دلیل مشابهی ششم سپتامبر گذشته به طور موقت تعلیق شد.

البته شرکت آمریکایی نواکس همچنان در حال پیشبرد مرحله سوم آزمایش واکسن خود است و امیدوار است که 100 میلیون دوز از آن را در سه ماهه نخست سال 2021 به بازار عرضه کند. همچنین موسسه تحقیقات بچه ها مورداک در استرالیا نیز بدون اعلام چشم اندازی از انتها مرحله سوم، همچنان در حال آزمایش خود است.

منبع: یورو نیوز

منبع: فرادید

به "پروژه کدام واکسن کرونا در سال 2020 به نتیجه می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه کدام واکسن کرونا در سال 2020 به نتیجه می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید