دولت وفاق ملی لیبی مشارکت در مذاکرات آتش بس را معلق کرد

به گزارش وبلاگ انجمن ها، دولت وفاق ملی لیبی شامگاه سه شنبه اعلام کردمشارکت خود در مذاکرات آتش بس را معلق نموده است.

دولت وفاق ملی لیبی مشارکت در مذاکرات آتش بس را معلق کرد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ انجمن ها، دولت وفاق ملی لیبی شامگاه سه شنبه مذاکرات برای خاتمه دادن به جنگ بر سر پایتخت لیبی را متوقف کرد.

سازمان ملل متحد در ژنو میزبان گفت وگوهای میان نمایندگان دولت وفاق ملی و گروه موسوم به ارتش ملی لیبی است. توافق بر سر این گفت وگوها یک ماه پیش در جریان اجلاسی در برلین میان قدرت های خارجی که حامی طرف های رقیب در لیبی هستند، حاصل شد.

حاضران در اجلاس برلین که 19 ژانویه (29 دی) برگزار گردید با صدور بیانیه ای خواهان آتش بس، متوقف کردن حملات به تاسیسات نفتی و اجرای تحریم تسلیحاتی لیبی شدند.

دولت وفاق ملی لیبی تصمیم برای تعلیق مشارکت در مذاکرات آتش بس را بعد از آن گرفته که ارتش ملی لیبی بندر طرابلس را هدف حمله خمپاره ای قرار داد.

نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، بعد از ظهر سه شنبه ابتدا مدعی شدند که یک فروند کشتی ترکیه حامل سلاح و مهمات در بندر مذکور هدف قرار گرفته است. مرکز اطلاع رسانی اتاق عملیات الکرامه وابسته به ارتش حفتر گفته است که این کشتی صبح امروز نابود شده است.

نیروهای حفتر ابتدا به صراحت از پذیرفتن حمله به این کشتی طفره رفتند. با این حال، فرماندهی کل ارتش ملی لیبی (ارتش حفتر) با صدور بیانیه ای اعلام نمود که به نیروهای خود دستور داده بود انبارهای سلاح و مهمات در بندر طرابلس را هدف قراردهند. بر اساس این بیانیه، این حملات، با هدف تضعیف توانایی نیروهای مزدوری اجرا شده است که از سوریه به لیبی سرازیر شده است.

ارتش ژنرال حفتر مدعی شده نیروهایش به آتش بس بر حسب دستورات نظامی محول شده پایبند بوده اند ولی اقدام گروه های تروریستی که خارج از کنترل دولت وفاق ملی لیبی هستند، این نیروها را بر آن داشته است، که به بندر طرابلس حملاتی ترتیب دهد.

ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی (به ریاست فایز السّراج) حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی می نماید و مجلس ترکیه به دولت برای اعزام نیرو به طرابلس چراغ سبز نشان داده است. ورود ترکیه به لیبی بعد از آن شروع شد که کشورهای عربی مصر، امارات و عربستان دست به حمایت بی سابقه ای در سطح رسانه ای و تسلیحاتی برای سیطره حفتر بر شهر طرابلس زدند. با این حال کوشش های وی از 15 فروردین ماه برای سیطره بر پایتخت دولت سراج ره به جایی نبرده است.

ژنرال حفتر که مورد حمایت ضمنی کشورهای عربی مذکور و بعضی کشورهای اروپایی و آمریکاست، دولت وفاق ملی لیبی را تروریست می داند و مدعی است که این دولت برای پیش برد اهداف خود از تروریست ها یاری می گیرد.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طُبرُق به نخست وزیری عبدالله الثنی و عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن ها برخوردار است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "دولت وفاق ملی لیبی مشارکت در مذاکرات آتش بس را معلق کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت وفاق ملی لیبی مشارکت در مذاکرات آتش بس را معلق کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید