بازی سیاسی دقیقه نودی ردصلاحیت شدگان مجلس با نهادهای قانونی کشور، فساد را اعلام کنید مجرمید!

به گزارش وبلاگ انجمن ها، موافقت برخی نمایندگان با تصویب طرح دوفوریتی مرتبط با شکایت از مراجع چهارگانه مورد استناد شورای نگهبان به نوعی ستیز با این شورا و خلع سلاح این نهاد محسوب می شود.

بازی سیاسی دقیقه نودی ردصلاحیت شدگان مجلس با نهادهای قانونی کشور، فساد را اعلام کنید مجرمید!

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ انجمن ها، کنندگان مجلس دهم روز چارشنبه، 27 فروردین 99 دو فوریت طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن یک بند به قانون انتخابات های مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان اضافه می شود. بر اساس این طرح (در صورت نهایی شدن)، کنندگان یا داوطلبان انتخابات می توانند از مراجع چهارگانه، نهادها و حتی مردم عادی که طبق قانون اجازه دارند و بعضاً ملزم هستند، درباره مفاسد و تخلفات کنندگان مجلس یا داوطلبان انتخابات به نهادهای نظارتی گزارش مستند ارائه دهند، شکایت کرده و آنها را با بازی دادن افکار عمومی، تضعیف کنند.

این طرح را کنندگانی مانند محسن کوهکن، علی مطهری و علیرضا رحیمی و... که صلاحیتشان برای حضور در رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأیید نشده، طراحی کرده و موضوع آن را بر عهده داشتند.

کدخدایی: طرح دوفوریتی همگان را به تعجب واداشت

عباسعلی کدخدایی در واکنش به این طرح دو فوریتی مجلس در صفحه اینستاگرامش نوشت: در خبرها آمده بود که مجلس بعد از تعطیلات کرونایی و غیرکرونایی جلسه علنی داشت و ناگهان یک طرح دوفوریتی مطرح شد که همگان را به تعجب واداشت. وسط بحران کرونا چه چیز واجب تر از اصلاح قانون انتخابات!؟

او ادامه داد: انتظاری که چهار سال به پای آن نشسته بودیم! اول خیال کردم وظیفه ناتمام مجلس یعنی اصلاح قانون انتخابات و اجرای سیاست های کلی انتخابات موضوع دوفوریتی است! اما زهی خیال باطل! احقاق حق آن دسته از کنندگانی که علیه آنها مثلاً گزارش خلاف واقع داده شده است!

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: موضوعی حیاتی و ضروری برای کشور آن هم در این وانفسای کرونایی! آن قدر مهم که سایر مصوبات مورد نیاز کشور به تأخیر افتد و حقوق از دست رفته احتاقتصادی آن 75 نفر کننده که از اوجب واجبات شناخته شده اولویت یابد و البته که فی التأخیر آفات؟

کدخدایی یادآور شد: ما در شورای نگهبان البته موافق هستیم که هرکس ادعای کذبی به کنندگان و غیرکنندگان وارد کرد باید در محاکم پاسخگو باشد، هم قانون داریم و هم می توان دوباره بر آن تأکید کرد.

او ادامه داد: اما از آن طرف طراحان این طرح هم قول دهند وقتی مطالب برایشان روشن شد و دلایل آن هم نه در یک که بعضاً در چند جلسه توضیح داده شده از توسل به این مقام و آن مقام خودداری کرده و از حاشیه سازی پرهیز کنند. خودتان به مردم حوزه انتخابیه بفرمائید که دلائل چه بوده است! شاید بهتر باشد یک بند دیگر به این دو فوریتی اضافه شود که هر کننده بعد از استماع دلایل ردصلاحیت خود موظف باشد در یک میتینگ انتخاباتی آنها را بیان و یا در رسانه ها منتشر نماید!؟

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: الحاق این بند هم زحمت ما را در مقابل سؤال وبلاگ انجمن ها محترم کم می کند که همیشه پاسخ می دهیم قانون ما را از انتشار دلایل ردصلاحیت منع کرده است و هم نشان می دهد که کنندگان محترم به دنبال اصلاح قانون انتخابات برای اصلاح فرایند جاری انتخابات هستند! در این صورت دو فوریتی آنها نیز قابل توجیه خواهد بود.

منتخبان مردم در مجلس یازدهم طرح این طرح دوفوریتی را مصداق شاخص تلاش های بی فایده و نافرجام مجلس دهم دانست که برخی از کنندگانش بر ریسمان تهدید و خط ونشان کشیدن چنگ انداخته اند.

قاسم پور: برخی کنندگان مجلس دهم درصدد تصویب طرح هایی در راستای منافع شخصی هستند

فاطمه قاسم پور یکی از منتخبان مردم در مجلس یازدهم در همین رابطه به خبرنگار وبلاگ انجمن ها، می گوید: معلوم نیست کنندگان مجلس دهم با تصویب این دوفوریت چه موضوعی را هدف قرار داده اند، اما قاعدتاً این طرح در خصوص سلامت انتخابات مجلس یازدهم نیست؛ چون صحت و سلامت آن تأیید شده؛ لذا ادوار بعدی انتخابات را هدف قرار داده است.

وی می افزاید: در سال جهش تولید به سر می بریم و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و نگرانی ها درباره کاهش کسب وکارها به خاطر کرونا، ضروری است بحث تولید بیشتر جدی گرفته شود، اما مجلس دهم در روزهای آخر عمر خود به جای اینکه این موضوعات را مورد توجه قرار دهد، دوفوریت پیگیری چنین طرح هایی را به تصویب می رساند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه متأسفانه کنندگان مجلس دهم در چنین روزهایی و با وجود شرایط حاکم درصدد تصویب طرح هایی هستند که برایشان آورده سیاسی داشته باشد، تأکید می کند: آنها همین طرح ها را با هدف آورده های سیاسی پیگیری می کنند و پیگیری این طرح ها غیر از این را به ذهن متبادر نمی کند.

قاسم پور می گوید: چنین طرح هایی مجلس دهم را بیشتر مورد اتهام می کند و در موقعیت بدتری قرار می گیرد.

به گفته او متأسفانه یکی از ویژگی های منفی مجلس دهم این بود که هیچ گاه نسبت به مسائل اساسی واکنشی نداشت، اما به مسائل غیرضروری ورود می کرد.

آیا مجلس دهم در روزهای آخر عمر خود به دنبال خلع سلاح شورای نگهبان هستند؟

به گزارش وبلاگ انجمن ها، این اقدام برخی از کنندگان در آخرین روزهای عمر مجلس دهم، نوعی سیاسی بازی، فرصت طلبی و مظلوم نمایی در شرایط امروزه حاکم بر کشور محسوب می شود. در واقع برخی از کنندگان این دوره از مجلس که معمولاً از ردصلاحیت شدگان به حساب می آیند، نه تنها حاضر نیستند در شرایط دشواری که کرونا برای زندگی مردم رقم زده، باری از دوش کشور بردارند، بلکه به دنبال تأمین منافع شخصی، سیاسی و جناحی خود هستند.

طرح دوفوریتی در حالی تصویب می شود، که بیشتر حامیان این طرح حتی برای یک بار هم نه نطقی، نه سخنی و نه حتی توئیتی برای دلداری و هم دردی با مردم آسیب دیده از کرونا از خود منتشر نکرده اند.

برخی شواهد و قرائن نشان می دهد که برخی کنندگان ردصلاحیت شده مجلس از ابتدای تشدید شیوع ویروس کرونا، در جلسات آنلاین مجلس شورای اسلامی هم شرکت نکرده اند و حتی در روزهای آخر مجلس به طور کامل وظایف کنندگی خود را رها و بی انگیزه شده اند و فقط منتظر هستند این چند روز هم بگذرد! در صورتی که براساس تکالیف شرعی و قانونی کننده موظف است تا ثانیه آخر به وظیفه وکالت خود عمل کند.

برخی کارشناسان معتقدند که تصویب کنندگان این طرح درصدد انتقام گیری از مراج چهارگانه ذیصلاح، مردم و نهادهایی که وظیفه ارائه اسناد و مدارک مرتبط با تخلف کاندیداها را برعهده دارند، هستند. همچنین این کارشناسان چنین اقدامی را خطا و به ضرر استقلال نهادهای نظارتی، قانون گذاری، مراجع ذیصلاح و نیز تضیف شورای نگهبان قلمداد می کنند که باید هرچه سریع تر با آن در سطح ملی مخالفت همه گیر و فراگیری صورت گیرد. در حقیقت این اقدام مجلس، نوعی مقابله و ستیز با شورای نگهبان و خلع سلاح این شورا محسوب می شود.

جدای از این مسئله، در شرایط فعلی که کرونا گریبان کشور را گرفته و ما با موضوعات مختلفی از جمله تأمین لوازم پزشکی و ضدعفونی کننده مواجهیم و از سوی دیگر با مسائل جدی اقتصادی مانند آسیب دیدن کسب وکارهای خُرد، شرایط خطرناک برخی کارخانجات تولیدی و همچنین مسائلی مانند جهش تولید و رسیدگی به شرایط معیشتی نیازمندان مواجهیم، تصویب دوفوریت چنین طرحی یعنی دهن کجی به مردم و مسائل شان! بنابراین بعید است فرجام چنین طرحی باب میل تصویب کنندگانش باشد.

4079/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "بازی سیاسی دقیقه نودی ردصلاحیت شدگان مجلس با نهادهای قانونی کشور، فساد را اعلام کنید مجرمید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی سیاسی دقیقه نودی ردصلاحیت شدگان مجلس با نهادهای قانونی کشور، فساد را اعلام کنید مجرمید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید