9 نکته طلایی برای کاهش وزن

به گزارش وبلاگ انجمن ها، تهران (پانا) - متخصصان تغذیه معتقدند نکاتی وجود دارد که نباید برای کاهش وزن مورد توجه قرار بگیرند.

9 نکته طلایی برای کاهش وزن

به گزارش عصر ایران به نقل از ایت دیس، از رژیم غذایی قدیمی سوپ کلم تا راهبردهای عجیب و جدیدتر مانند مصرف پنبه برای پر کردن معده، متخصصان تغذیه انواع مختلفی از توصیه ها برای کاهش وزن را شنیده اند که برخی از آنها نه تنها عجیب هستند، بلکه خطرناک و مضر هم محسوب می شوند. برخی باورهای عمومی درباره چگونگی کاهش وزن گاهی اوقات می تواند شما را در راستا اشتباه قرار دهد. در ادامه با چند نکته که متخصصان تغذیه معتقدند نباید برای کاهش وزن مورد توجه قرار بگیرند، بیشتر آشنا می شویم.

از نظر تئوری، ایجاد موانعی در راستا غذا خوردن مانند استفاده از چنگال به جای قاشق یا غذا خوردن با دست غیر غالب می تواند به کمتر غذا خوردن کمک کند، به نوعی منطقی به نظر می رسد. اما این راه حلی عملی برای مساله پرخوری نیست.

به گفته کری گابریل، متخصص تغذیه، در شرایطی که ممکن است آرام تر غذا بخورید، اما همچنان می توانید یک وعده غذایی را به طور کامل مصرف کنید. این کار وقت گیر است و اگر فردی پر مشغله باشید، این می تواند مشکل ساز باشد. همچنین، غذا خوردن به روش های عجیب ممکن است شما را در برابر دیگران فردی غیر عادی جلوه دهد.

پوشیدن لباس تنگ پیش از غذا خوردن می تواند تغییری دیگر در سبک زندگی باشد که به ناراحتی منجر می شود. ممکن است این نکته را شنیده باشید که با پوشیدن لباس تنگ پیش از غذا خوردن به آنچه در دهان خود قرار می دهید، بیشتر توجه خواهید داشت. اما توجه مداوم به وزن در زمان وعده های غذایی می تواند به یک گفتگوی منفی با خود منجر شود و زمانی که در تلاش برای حفظ سلامت خود هستید، این قطعا چیزی نیست که به آن نیاز داشته باشید.

به گفته بونی تاب دیکس، متخصص تغذیه، ایجاد انگیزه برای پوشیدن لباسی که به آن علاقه دارید، مسئله ای ندارد، اما به جای این که روی آن چه در کمد لباس خود دارید، متمرکز شوید، بهتر است بر آن چه در بشقاب غذای خود قرار می دهید، توجه داشته باشید.

در میانه یک روز پر مشغله، مصرف یک اسموتی سرشار از میوه و ماست یا یک شیک پروتئین که زمان زیادی برای آماده شدن آن نیاز نیست به جای درگیر شدن در فرایند آماده کردن یک وعده غذایی و خوردن آن، مسئله ای ندارد. اما این که برای کاهش وزن مصرف اسموتی و شیک را جایگزین تمام وعده های غذایی کنید، احتمالا راه حلی پایدار برای تحقق این هدف نیست.

به گفته آنتونی دی مارینو، متخصص تغذیه، در شرایطی که مصرف یک اسموتی یا شیک به جای وعده غذایی برای برخی افراد می تواند مفید باشد، اما موارد مهمی وجود دارند که باید مد نظر قرار بگیرند. شیک هایی که جایگزین وعده های غذایی می شوند به طور معمول حاوی کالری و فیبر کمی هستند و از این رو، احساس رضایت و سیری را برای مدت طولانی در فرد ایجاد نمی کنند.

همچنین، بسکمک از شیک های جایگزین وعده های غذایی به طور معمول حاوی مقادیر زیادی قند هستند که می تواند موجب افزایش قند خون شود و اگر به دیابت یا پیش دیابت مبتلا باشید، این مساله ای جدی محسوب می شود.

برخی رژیم های غذایی مانند رژیم گریپ فروت یا سیب زمینی فقط شامل یک ماده غذایی یا یک گروه غذایی می شوند. اما به گفته کری گابریل، این دستورالعملی برای ارتباطی سالم با غذا محسوب نمی شود و همچنین از جذابیت خاصی نیز برخوردار نیست. این شرایط می تواند فرد را به سمت منطقه اختلال غذا خوردن راهنمایی کند.

در همین حال، دنبال نکردن یک رژیم غذایی متنوع در بلند مدت به احتمال زیاد به جای تحقق اهداف کاهش وزن به بستری شدن فرد در بیمارستان منجر خواهد شد.

مصرف فقط یک نوع غذا برای مدت زمانی طولانی موجب کمبود دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود. در نهایت، این می تواند به بیماری های تهدیدکننده زندگی منجر شود.

هیچ فردی نمی تواند اثرات کاهش وزن ناشی از کاهش مصرف کربوهیدرات ها در یک رژیم غذایی مانند کتو یا اتکینز را انکار کند. اما برای افراد بسکمک، حذف کامل کربوهیدرات ها می تواند اقدامی بسیار شدید باشد که بلندمدت حتی ممکن است کارساز نباشد.

پژوهش های نشان داده اند که با حذف کامل یک گروه غذایی بی تردید کاهش وزن را تجربه خواهید کرد، اما این کار پیامدهای خاص خود را دارد. پرهیز از کربوهیدرات ها (منبع اصلی انرژی بدن) کیفیت زندگی را به مرور زمان کاهش خواهد داد. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات می توانند موجب احساس گرسنگی، تحریک پذیری، خستگی، نوسانات خلقی، یبوست، سردرد و مغز مه آلود شوند.

اگر قصد دارید برای کاهش وزن خود مصرف کربوهیدرات ها را کنار بگذارید، پیش از آغاز این کار بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند شما را در معرض خطر سنگ های کلیه، پوکی استخوان و حتی نقرس قرار دهد.

جویدن لقمه غذا تا زمانی که حالتی مایع به خود بگیرد، یکی دیگر از نکته هایی است که برخی افراد برای کاهش وزن خود مد نظر قرار می دهند.

این ایده بدی نیست که غذای خود را به خوبی بجوید، اما عنصری جادویی برای کاهش وزن محسوب نمی شود.

به گفته کری گابریل، در شرایطی که جویدن چندین باره لقمه غذا پیش از بلعیدن آن اقدام خوبی است و به گوارش بهتر کمک کرده و آرام تر غذا خوردن می تواند به تقویت احساس سیری کمک کند، اما اقدامی وقت گیر است. با توجه به غذا مصرفی و با توجه به ارتباط فرد با غذا، این می تواند موجب وسواس فرد درباره غذای خود نیز شده و در واقع لذتی از غذا خوردن نبرد.

یکی از توصیه های اصلی برای کاهش وزن در دهه های 1980 و 1990 پرهیز از مصرف چربی بود. اما پژوهش ها نشان داده اند که انواع درست از چربی ها بخشی مهم از یک رژیم غذایی سالم، حتی یک رژیم غذایی طراحی شده برای کاهش وزن هستند.

به گفته بونی تاب دیکس، چربی یک ماده مغذی ضروری است که نه تنها به جذب ویتامین های محلول در چربی و مواد مغذی کمک می کند، بلکه در احساس سیری و رضایت از غذا خوردن برای پیشگیری از پرخوری نیز نقش دارد. زمانی که در تلاش برای کاهش وزن یا به طور کلی سالم غذا خوردن هستید، عامل کلیدی انتخاب انواع درست از چربی ها محسوب می شود.

چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع از انواعی هستند که به طور منظم می توانید در رژیم غذایی خود از آنها استفاده کنید. مغزدانه ها، آووکادو، و روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن آووکادو از جمله گزینه هایی هستند که می توانید در این زمینه مد نظر قرار دهید.

زمانی که در تلاش برای کاهش وزن هستید، احتمالا با این توصیه که در مصرف غذاهای مورد علاقه خود زیاده روی نکنید، روبرو شده اید. اما پرهیز از غذاهایی که به آنها علاقه دارید، این احتمال را تقویت می کند که پس از اتمام دوره رژیم خود به سراغ آنها بروید و این زمانی است که به طور معمول بیش از حد و در اندازه های غیرمعقول آنها را مصرف می کنید.

به جای این که تلاش برای کاهش وزن خود را به عنوان یک بازه زمانی کوتاه برای پرهیز از مصرف غذاهای مورد علاقه خود در نظر بگیرید، با افزودن آیتم هایی که از مصرف آنها لذت می برید می توانید از فواید بیشتر در بلند مدت بهره مند شوید.

یک برنامه کاهش وزن پایدار همواره شامل غذاهایی نیز می شود که فرد از خوردن آنها لذت می برد زیرا این باید یک رژیم غذایی باشد که در زندگی خود ترکیب می کنید و نه چیزی که به طور موقت زندگی شما را تغییر می دهد.

زمانی که موضوع کاهش وزن مطرح می شود، همه ما با مفهوم پایه کالری دریافتی در برابر کالری سوزانده شده آشنا هستیم. به نظر می رسد که کاهش وزن باید ساده باشد، اما می دانیم که کمتر غذا خوردن به تنهایی موجب کاهش وزن نمی شود و عوامل متعددی در این معادله پیچیده نقش دارند.

به گفته آنتونی دی مارینو، در شرایطی که شواهد بسکمک نشان می دهند کاهش وزن می تواند تا زمانی که کسری کالری وجود دارد، رخ دهد، اما انواع کالری نیز اهمیت دارند. بدن انسان یک سیستم بیولوژیکی پیچیده است که غذاها با ترکیبات ریزمغذی های مختلف را به روش های متفاوت پردازش می کند. تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در واکنش به غذاهایی که مصرف می کنیم، رخ می دهند.

اگر متوجه شدید که دریافت میزان مشخصی کالری در کاهش وزن شما پیشرفتی ایجاد نمی کند، ناامید نشوید. شما می توانید به ویژه با راهنمایی یک متخصص تغذیه انواع غذاها و ترکیبات غذایی را آزمایش کنید.

مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده و انتخاب غذاهای کامل احساس سیری کلی را تقویت می کند، از این رو، احتمال پرخوری کاهش می یابد و انرژی پایدار طی روز در اختیار شما قرار می گیرد و ترکیب بدن با گذشت زمان بهبود می یابد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "9 نکته طلایی برای کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته طلایی برای کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید