لایحه رتبه بندی حرفه ای معلمان در هیات دولت آنالیز می گردد
به گزارش وبلاگ انجمن ها، تهران (پانا)- وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد سازوکار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت های معلمی و متناسب سازی نظام پرداخت ها براساس شایستگی ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، لایحه رتبه بندی حرفه ای معلمان را به هیات دولت ارائه نموده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، به استناد جزء (2) بند (الف) ماده (63) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی را طبق سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی تهیه کند.
اگر چه در عمل به این تکلیف قانونی، دو مصوبه هیات وزیران در سال های 1394 و 1398 به رتبه بندی حرفه ای معلمان اختصاص یافته است اما از آنجا که سازوکارهای پیش بینی شده در مصوبات یادشده، ماهیت دائم داشته و باید مستند به قانون، فرآیندهای خود را اجرایی و مستقر کند، تدوین پیش نویس قانونی رتبه بندی حرفه ای معلمان می تواند ضمن معین صلاحیت ها، نحوه سنجش صلاحیت و اختصاص به رتبه حرفه ای، ساختار اجرایی این موضوع را نیز به روشنی تعریف و ارائه کند.
به همین دلیل و با توجه به اهمیت موضوع وزارت آموزش و پرورش متن پیشنهادی لایحه رتبه بندی حرفه ای معلمان را به هیات دولت ارائه نموده است.
طبق لایحه پیشنهادی و به منظور ایجاد سازوکار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت های معلمی و همچنین متناسب سازی نظام پرداخت ها براساس شایستگی ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان مطابق نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، اقدام به سنجش صلاحیت های مذکور از سوی کانون های ارزیابی در یک بازه زمانی حداقل سه ساله می گردد که متناسب با نتایج حاصله، افراد پیروز به کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه و تغییر جهت شغلی می شوند و متناسب با آن از مزایای اقتصادی با عنوان فوق العاده خاص بهره مند می شوند.
همچنین در این لایحه 5 رتبه در نظر گرفته شده که امکان بهره مندی حائزان رتبه های 1 تا 5 به ترتیب از 0/5 تا 1 / 2 امتیازات حق شغل و شاغل با عنوان فوق العاده خاص میسر است.
در مرحله نخست همه معلمان در یک بازه زمانی سه ساله مورد سنجش قرار گرفته و در صورت احراز شایستگی های لازم در رتبه یک قرار خواهند گرفت.
از نقاط قوت این لایحه می توان به موضوع گواهینامه صلاحیت معلمی اشاره نمود که پیش شرط آن اشتغال به حرفه معلمی بوده و حداکثر هر 5 سال به روزآوری می گردد.
لایحه مزبور مراحل آنالیز خود را در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری هیات دولت طی می نماید.
منبع: خبرگزاری پانا