انتقاد از واردات کاغذ کتاب های درسی به جای حمایت از تولید داخلی

به گزارش وبلاگ انجمن ها، خبرنگاران: دبیر سندیکای کاغذ و مقوا از اقدام وزارت آموزش و پرورش در جهت واردات کاغذ مصرفی جهت چاپ کتاب های درسی انتقاد کرد و گفت: ای کاش مسئولان در جهت حمایت از تولید داخلی و کارگران داخل کشور گام بر می داشتند.

انتقاد از واردات کاغذ کتاب های درسی به جای حمایت از تولید داخلی

سید طاهر شبیری دبیر سندیکای کاغذ و مقوا در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی وبلاگ انجمن ها، با اشاره به قیمت کاغذ در بازار و افزایش نسبی آن با توجه به شروع فصل مدارس گفت: در حوزه کاغذ تحریر در دو فصل قیمت ها دستخوش تغییر می شود و این یک مساله طبیعی است، همان طور که در سایر موارد و کالاها فصولی از سال سود بالا و فصولی سود اندک است ، در حوزه کاغذ نیز قبل از نوروز و قبل از شروع مدارس تقاضا بالا رفته و قیمت کاغذ با افزایش قیمت روبرو می شود.

وی افزود: طی روزهای اخیر نیز قیمت کاغذ افزایش داشته و به بندی 84 تا 86 هزار تومان رسیده است، اکنون نیز رو به بالاست، اما پیش بینی می کنم، قیمت ها به زودی تثبیت شود.اما در کاغذ بسته بندی تغییر قیمتی نداشته ایم.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا گفت: برای کاغذ داخلی از هفته گذشته افزایش تقاضا داشته ایم چرا که قیمت کاغذ وارداتی گران بود، اما فرایند کاغذ داخلی را رو به افزایش نمی بینم و این مساله به دلیل افزایش اندک هزینه های تولید است.

شبیری با انتقاد از واردات کاغذ برای چاپ کتاب های درسی مدارس از کشورهای جنوب شرقی آسیا گفت: سندیکای کاغذ و مقوا و کارخانه های داخلی به ویژه کارخانه کاغذ مازندران هر ساله درصد قابل توجهی از نیاز آموزش و پرورش را تعهد و تولید می کرد ، اما امسال به جای اینکه ارز 2هزار و 226 تومانی به کارخانجات داخلی داده شود تا مواد اولیه وارد کرده و به تولید کاغذ مورد نیاز بپردازند، این هزینه به کارگران و کارخانجات خارجی پرداخت شد و با واردات کاغذ به این اقدام پرداخته اند.

وی گفت: اگر به کارخانه های داخلی تولید این کاغذ سفارش داده می شود ، قیمت تمام شده 30 تا 40 درصد کمتر از قیمت کاغذهای وارداتی بود.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا با اشاره به این انتقاد که برخی از مسئولان اعلام کرده بودند که کاغذهای تولید داخل از کیفیت لازم برخوردار نیست، گفت: کسانی که این ادعا را می کنند هیچ شناختی از معیار استاندارد بین المللی کیفیت کاغد ندارند ، کیفیت کاغذ بسته به مصرف مورد نیاز سنجیده می شود ، طبیعی است کاغذی که برای روزنامه مصرف می شود با کاغذی که برای کتاب درسی مورد نیاز یکساله دانش آموز مصرف می شود و با کاغذی که برای کتاب های مرجع استفاده می شود ، یکسان نیست.

شبیری شرح داد: طبق نکات علمی که در تمام کشورهای دنیا به آن توجه می شود، کتاب های درسی از جمله کتاب هایی است که دانش آموزان به آن در طول سال مراجعه کرده و ساعت ها آن را مطالعه می کنند ، بنابراین باید از کاغذی در چاپ آن ها استفاده شود که برای سلامت چشم آسیب رسان نباشد، در تمامی کشورهای دنیا برای محصولات پرمصرف از کاغذ تمام سفید استفاده نمی شود، بلکه خمیر کاغذ را با رنگ مخلوط کرده تا دفع نور کمتری داشته باشد و به نوعی کاغذ از سفیدی کامل در بیاید. در ایران نیز باید از این کاغذ برای کتاب های درسی مدارس استفاده کرد.

وی گفت: سال گذشته کارخانه مازندارن کاغذ مصرفی وزارت آموزش و پرورش برای کتاب های درسی مدارس را تولید کرد، اما امسال آموزش و پرورش بدون اینکه هیچ ایرادی از سفارش سال گذشته مطرح کرده باشد، وارد مذاکره برای واردات شد.

شبیری شرح داد: ای کاش مسئولان دولتی ما در حمایت از تولید داخلی گام بر می داشتند، تا هم چرخ کارخانه های داخلی بچرخد و هم سود آن در جیب کارگران ایرانی باشد.

منبع: تسنیم

به "انتقاد از واردات کاغذ کتاب های درسی به جای حمایت از تولید داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از واردات کاغذ کتاب های درسی به جای حمایت از تولید داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید