بخش خصوصی و دولت در تعاملی سازنده از پژوهش محصول می سازند

به گزارش وبلاگ انجمن ها، معاون علمی و فناوری گفت: بخش خصوصی باید حداقل بخشی از هزینه پژوهش را تأمین کند و از انگیزه برای ادامه کار پژوهش و توسعه محصول برخوردار باشد.

بخش خصوصی و دولت در تعاملی سازنده از پژوهش محصول می سازند

به گزارش گروه فناوری وبلاگ انجمن ها به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در حاشیه بازدید از دستاورد های فعالان فناور در مرکز رشد واحد های فناور پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گفت: نوع نگاه معاونت علمی و فناوری در حمایت از پژوهش، محصول محوری و برخورداری از قابلیت تجاری سازی است. پژوهشگاه ها ایجاد شده اند تا با ارائه محصول یا خدمتی تازه و خلاقانه، مسئله ای از جامعه را حل کنند.

ستاری با بیان این که بخش های دولتی مشتری خوبی برای پژوهش نیست و مشتری بخش خصوصی باید پذیرای خروجی پژوهش باشد، اظهار کرد: مشتری بخش خصوصی، راه کار رسیدن پژوهش به محصول یا خدمت است.

وی با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش و بر بستر شرکت های دانش بنیان گفت: بخش خصوصی باید لااقل بخشی از هزینه پژوهش را تأمین کند و از انگیزه برای ادامه کار پژوهش و توسعه محصول برخوردار باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، از حمایت برای تولید اقلام دارویی در داخل کشور گفت و ادامه داد: به صورت خاص در حوزه دارو پروژه حمایت جدی داریم. برنامه ریزی شده است تا دو سال آینده تمامی اقلام مورد نیاز دارویی در داخل کشور به کمک شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها تولید شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این که حضور شرکت های دانش بنیان نیاز هایی که وابستگی هایی را برای کشور به دنبال داشته است، به تولید ایران ساخت بدل می کند، ادامه داد: علاوه بر مواد و فرآورده های دارویی، در حوزه غذا به ویژه غذای دام، طیور و آبزیان، نیز وابستگی هایی داریم؛ تلاش می کنیم این محصولات با به میدان آوردن شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، ایران ساخت شود.

وی افزود: در حوزه نفت و گاز مواد و افزودنی های داریم که فناوری پیچیده ای ندارند امام حجم قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص داده اند. در حوزه کاتالیست ها در دوره پیشین تحریم ها یکی از نیاز ها و معضلات جدی کشور به شمار می رفت، اما خوشبختانه با کمک شرکت های دانش بنیان هم در حوزه کاتالیست ها و جاذب ها نیاز شور با تولیدات ایران ساخت تأمین می شود. بخشی از این حوزه باقی مانده است که تولید داخلی خواهد شد.

ستاری از آمادگی کامل برای حمایت از شتابدهی و رشد ایده های نوآورانه در قالب مراکز رشد و نوآوری گفت:اگر طرح پژوهشی و فناورانه ای دارای مشتری تعیین در بازار باشد تا رسیدن طرح به محصول و تجاری سازی حمایت می شود. نقش دولت، اما در راستا رسیدن ایده و پژوهش به محصول، هدایتگر و تسهیل کننده است.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع حمایت از کالای ایران ساخت و فعالان زیست بوم نوآوری و کارآفرینی گفت: تکیه چندین ساله بر درآمد های نفتی و خرید محصول وارداتی یک فرهنگ وارداتچی و خام فروشی به دنبال داشته است؛ کشور باید از این فضا عبور کند چراکه کشور را نمی توان با درآمد های خام فروشی اداره کرد؛ جامعه خام فروش نیازی به نوآوری و نیروی انساین دانش آموخته حس نمی کند.

بازدید از نمایشگاه دستاورد های فناورانه شیمی و مهندسی شیمی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از تازه ترین دستاورد های فناورانه و نوآورانه ارائه شده نمایشگاه توانمندی ها و دستاورد های پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی دیدن کرد.

در این نمایشگاه، 10 دستاورد دانش بنیان و فناورانه از پژوهشگاه و 5 شرکت دانش بنیان مستقر در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ارائه شده است.

همچنین فعالان فناور مستقر در مرکز رشد واحد های فناور این پژوهشگاه، توانمندی ها و محصولاتشان را به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی کردند و ضمن بیان نیاز ها و دغدغه هایشان، از برنامه های آینده در حوزه فناوری گفتند.

مرکز رشد واحد های فناور پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، 34 هسته فناور استقرار دارند که از میان آن ها، 10 واحد دانش بنیان هستند.

بیش از 30 شرکت واحد فناور فعال در مرکز رشد این پژوهشگاه، محصولات و خدمات فناورانه خود را در حوزه هایی، چون شیمی، دارو، تجهیزات و مواد پیشرفته تحقیقاتی و آزمایشگاهی تجاری سازی کرده اند یا در مرحله ورود به بازار قرار دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بخش خصوصی و دولت در تعاملی سازنده از پژوهش محصول می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی و دولت در تعاملی سازنده از پژوهش محصول می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید