راه حل سرانجام جنگ افغانستان چیست؟، اعضای تیم مذاکره افغانستان و طالبان چه می گویند؟

به گزارش وبلاگ انجمن ها، بعضی از اعضای تیم مذاکره دولت افغانستان با طالبان معتقدند که خروج یا عدم خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاثیرات مهمی در جنگ افغانستان خواهد داشت اما جنگ زمانی به پایان نزدیک می گردد که افغان ها در میز مذاکره به نتیجه برسند.

راه حل سرانجام جنگ افغانستان چیست؟، اعضای تیم مذاکره افغانستان و طالبان چه می گویند؟

بعضی از اعضای تیم مذاکره دولت افغانستان با طالبان درباره پایان جنگ افغانستان به خبرنگار دفتر منطقه ای وبلاگ انجمن ها گفتند که افغان ها خود برای پایان جنگ باید تصمیم بگیرند، خروج یا ادامه حضور نیروهای خارجی تنها عامل بازدارنده جنگ نیست.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ انجمن ها بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی وبلاگ انجمن ها بخوانید. (کلیک کنید)

این اعضای تیم مذاکره دولت افغانستان باور دارند که ادامه حضور یا خروج نیروهای خارجی از افغانستان هر کدام به نوبه خود می تواند باعث برافروخته شدن جنگ بیشتر در افغانستان گردد و باید برای پایان بحران خود افغان ها تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر، طالبان بارها گفته است که براساس توافقنامه قطر باید همه نیروهای خارجی تا پایان آوریل افغانستان را ترک نمایند در در سوی دیگر نیز هنوز نیروهای ناتو تصمیمی برای خروج یا ادامه حضور نگرفته است.

طالبان در هفته های اخیر در بیانیه های متعددی هشدار داده است که نقض توافقنامه قطر درگیری را در پی دارد و مسئولیت آن با آمریکا است، این گروه همچنین تاکید نموده است که درصورت عدم پایبندی آمریکا به توافقنامه، برای استقلال افغانستان همچنان مبارزه می نماید.

امین احمدی عضو تیم مذاکره دولت افغانستان با طالبان در دوحه به وبلاگ انجمن ها می گوید که عدم خروج نیروهای خارجی می تواند به آتش جنگ در افغانستان بیفزاید اما اراده طالبان برای از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی نیز کار را سخت می نماید.

وی توضیح داد که با خارج شدن نیروهای خارجی بهانه طالبان برای جنگ و ترک مذاکره از بین می رود اما از آن جهت که طالبان اراده دارد نظام کنونی افغانستان نیز از بین برود، مشکل ساز می گردد. و این اراده باعث تداوم جنگ خواهد شد.

غلام فاروق مجروح دیگر عضو تیم مذاکره دولت افغانستان با طالبان نیز بر این این باور است که در حال حاضر از شدت جنگ در افغانستان کاسته شده است اما اگر نیروهای خارجی تصمیمی برای خروج نگیرند محتمل است جنگ دوباره شدت یابد.

وی پایان جنگ را در افغانستان تنها مشروط به خروج نیروهای خارجی نمی داند و احتمال داد که طالبان با اطمینان خاطر و قدرت بیشتری به جنگ ادامه دهد.

عطاءالله لودین عضو دیگر تیم مذاکره دولت افغانستان با طالبان به خبرنگار وبلاگ انجمن ها می گوید که راه حال جنگ توافق بین طالبان و حکومت قبل از خروج نیروهای آمریکایی برای پایان جنگ است.

لودین ادامه داد: بدون چنین توافقی نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک نمایند جنگ به شکل کم سابقه ای افزایش خواهد یافت.

این عضو تیم مذاکره دولت افغانستان اظهارداشت: اگر قبل ازخروج نهایی نیروهای خارجی، دولت و طالبان به توافق کلی برسند که دلیل به ادامه جنگ نباشد به صورت فوق العاده جنگ کاهش پیدا می نماید و به غیر از این اگر تصمیمی گرفته گردد، جنگ شدت پیدا می نماید و مردم افغانستان کشته های بسیاری خواهند داد.

وی تأکید کرد: باید دو طرف به عنوان مسلمان و افغان متوجه این مسئولیت خطیر باشند که تاریخ بد تکرار نگردد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز در پاسخ به این نگرانی اعضای تیم مذاکره دولت افغانستان به خبرنگار وبلاگ انجمن ها گفت که بهتر است خود افغان ها برای پایان جنگ در فضای مذاکرات به نتیجه برسند.

وی توضیح داد که افغان ها می توانند از فضای به وجود آمده در مذاکرات صلح استفاده نمایند و برای پایان جنگ تصمیم بگیرند.

سخنگوی طالبان از دولت افغانستان خواست تا از سنگ اندازی در جریان مذاکرات دست بردارد و با صداقت و بردباری در ارتباط با مسائل کشور بحث کند تا درباره راهکار به نتیجه دست یابند.

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که موضوع دولت موقت، ادامه حضور یا خروج نیروهای خارجی تا پایان ماه آوریل امسال میلادی و مواضع دولت آمریکا در افغانستان همچنین اختلافات داخلی و مذاکرات بین الافغانی در قطر هنوز به روشنی معین نشده است اما همه طرف ها در افغانستان تاحدودی مذاکره بین افغان ها را راهکار بحران این کشور می دانند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت صلح افغانستان نیز به وبلاگ انجمن ها گفته بود که ادامه جنگ راهکار بحران افغانستان نیست و باید از راهکار سیاسی برای آن استفاده گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "راه حل سرانجام جنگ افغانستان چیست؟، اعضای تیم مذاکره افغانستان و طالبان چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل سرانجام جنگ افغانستان چیست؟، اعضای تیم مذاکره افغانستان و طالبان چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید