تفسیر ای اف سی از شادی گل آل کثیر درست بود یا نادرست؟

به گزارش وبلاگ انجمن ها، کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا دیروز و ساعاتی پیش از بازی حساس پرسپولیس و النصر عربستان، عیسی آل کثیر را به مدت 6 ماه از هرگونه فعالیت ورزشی محروم کرد.

تفسیر ای اف سی از شادی گل آل کثیر درست بود یا نادرست؟

اتفاقی که ناراحتی بسیاری از طرفداران فوتبال ایران بخصوص طرفداران پرسپولیس را در پی داشت و سوال شان این است چطور AFC تصمیم به محرومیت مهاجم گلزن این تیم گرفت؟ در ماده 58 آیین نامه انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا بخشی به نام Discrimination (تبعیض) وجود دارد که در بند یک آن آمده: هر نوع حرکت که از یک شخص یا گروهی درون یک مسابقه سر بزند که موجب نژاد پرستی گردد، رنگ پوست یک شخص را مسخره کند یا ناتوانی، زبان، جسم، مذهب، ملیت، عقیده سیاسی، محل تولد یا جنسیت او را زیرسؤال ببرد، این تخلف محسوب می گردد و جریمه فردی آن حداقل 6 ماه است. ضمن اینکه می گردد بازیکن را 10 هزار دلار جریمه کرد. در ادامه این ماده آمده که اگر این کار از سوی افراد مختلفی از یک باشگاه سر بزند، این جرایم برای آنها نیز در نظر گرفته خواهد شد.

نکته دیگری که درخصوص این احکام وجود دارد، نوع ابلاغ آن است. به عنوان مثال اگر بازیکنی در مسابقه یک بازیکن دیگر را بزند و این از چشم داور دور بماند، کمیته انضباطی بعداً می تواند راجع به آن تصمیم گیری نموده و 48 ساعت قبل از مسابقه بعدی آن تیم، محرومیت آن بازیکن را اعلام کند اما محرومیت هایی مانند تبعیض نژادی و مسخره کردن مثل دلیلی که AFC برای محرومیت آل کثیر در نظر گرفته و این طور استنباط شده که اشاره او به ظاهر حریف (چشم بادامی) بوده است، محرومیت همان موقع می تواند اعلام و بازیکن محروم گردد. چرا که قانون Fair Paly یا همان بازی جوانمردانه در فیفا می گوید که اگر شما برنده یک بازی هم شدید، حق مسخره کردن حریف را ندارید. اگر در لیگ برتر انگلیس به بازیکنی کاکا سیاه گفته گردد، بشدت برخورد می نمایند و همین محرومیت را برای شخص توهین نماینده در نظر می گیرند. الان هم وظیفه سرپرست یا همان مدیرتیم بوده که قبل از مسابقه این مسائل را به بازیکنان گوشزد کند. مخصوصاً اینکه حریف هم به نوعی چشم بادامی بوده و باید به بازیکن گفته می شد حواسش به این مسائل باشد.

البته پیش از اینکه این حکم صادر گردد، یکسری افراد از داخل کشور، عکس ها و ویدیوهای شادی گل آل کثیر را در فضای مجازی منتشر کردند و مدعی شدند که او حریف را مسخره نموده است. وقتی از داخل درگیر چنین مسائلی هستیم و از طرفی تدبیر نمی گردد و به بازیکن هشدار نمی دهند که مواظب باشد، باید منتظر چنین اتفاقاتی هم بود. این در شرایطی است که می بینیم چه ناداوری هایی ممکن است صورت بگیرد. در بازی با السد قطر به وحید امیری فن کمر زده شد ولی داور از کنار آن به راحتی گذشت. پنالتی بازی پاختاکور و استقلال به نفع ما گرفته نشد. اگر در بازی بعد VAR نبود، جلال الدین ماشاریپوف اخراج نمی شد و داور به همان کارت زرد بسنده می کرد. اینها نگاه بدبینانه نیست و واقعیت هایی است که با آن روبرو هستیم. طبیعتاً یکی از دلایلش هم این است که ما در AFC کرسی تأثیرگذاری نداریم و در مواقع مهم حق تیم های ایرانی خورده می گردد. گرچه باز هم تأکید می کنم در موارد اینچنینی سرپرست باید بازیکن را قبل از مسابقه توجیه می کرد.

پس از اعلام حکم، عکس های زیادی از شادی گل های آل کثیر منتشر شد که او در صنعت نفت آبادان هم این نوع شادی گل را انجام می داده و بنابراین قصد توهین یا تحقیر نژادی بازیکنان پاختاکور را نداشته است اما این اسناد برای زمانی است که شما می خواهید اعتراض تان را به کمیته استیناف AFC ببرید. گرچه حکم قابل اعتراض و تجدید نظر است اما لازم الاجراست. براساس آنچه اعلام شده مسئولان باشگاه پرسپولیس این موضوع را به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نموده و شرح داده اند که بازیکن این شادی گل را از گذشته انجام می داده و قصد توهین به ازبک ها را نداشته است. مسئولان کمیته های انضباطی و استیناف AFC هم مخیر به قبول کردن یا قبول نکردن استدلال و اسناد این باشگاه هستند و اگر آنها نپذیرفتند و قانع نشدند، این رأی در دادگاه عالی ورزش (CAS) قابل تجدید نظر است.

*وکیل بین المللی و کارشناس مسائل حقوقی فوتبال

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا

به "تفسیر ای اف سی از شادی گل آل کثیر درست بود یا نادرست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفسیر ای اف سی از شادی گل آل کثیر درست بود یا نادرست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید