دنیای هیجان انگیز پهپادها ، آیا تکنولوژی رویای پرواز تک نفره را محقق می نماید؟

به گزارش وبلاگ انجمن ها، بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا به دنبال این هستند تا با استفاده از تکنولوژی ساخت پهپاد بازار بزرگی از این پرنده کوچک در دنیا را به دست بگیرند.

دنیای هیجان انگیز پهپادها ، آیا تکنولوژی رویای پرواز تک نفره را محقق می نماید؟

گروه فناوری وبلاگ انجمن ها، حمیده آقاجانی- پرواز رویایی دست یافتنی بود که انسان های بسیاری برای رسیدن به آن کوشش کردند؛ از نمونه های اولیه کایت و لباس هایی با پر تا هواپیما های غولپیکر که حاصل تحقیقات و مطالعه دانشمندان بوده است. بشر امروزی با ساخت نمونه های موثر و کارآمد از هواپیماها، پا را فراتر گذاشته و با شکافتن جو زمین فضا را تحت سیطره خود قرار داد. کسب درآمد، دستیابی به تکنولوژی های جدید، بازی و سهولت در انجام کار های مختلف موجب شد تا هواپیما های کوچکی به نام پهپاد ساخته گردد.

نام پهپاد از حروف اول پرنده راهنمایی پذیر از دور گرفته شده و جزو فناوری های جدید است که تقریبا همه گروه ها به استفاده از آن علاقمند هستند؛ این پرنده های کوچک پروازی قابل کنترل در حوزه های مختلفی همچون خدمات عمومی، نظامی و جاسوسی، خبرنگاری و عکاسی، پژوهش و علوم طبیعی، تبلیغات و تحویل مرسوله، مبارزات و مسابقات پهپادها، استفاده در صنعت (مانند آمارگیری، نظارت و گشت زنی) و امدادرسانی در زمان بلایای طبیعی، حوادث و اتفاقات غیر مترقبه (امداد و نجات) کاربرد دارد.

علاقه کشور ها و کمپانی های توسعه دهنده این تکنولوژی نشان میدهد که فراوری و توسعه پهپاد در آینده میتواند تاثیر شگفت انگیزی در پیشرفت تکنولوژی و توسعه سرمایه در کشور ها داشته باشد، به طور مثال شاهدیم امروزه بعضی شرکت های تحویل دهنده کالا با استفاده از پهپاد در کمترین زمان ممکن و با کنترل از راه دور سفارش مشتری را ارسال مینمایند و یا هنگام بروز حوادث تلخی همچون سیل، زلزله یا فوران آتش فشان که به راحتی امکان حضور انسان برای برآورد خسارت های احتمالی وجود ندارد از این تکنولوژی استفاده میگردد و نتایج دقیقی را به صاحبان آن ارائه میکند. حتی امروزه شاهد برگزاری لیگ های جذاب و تماشایی از به پرواز در آمدن صد ها پهپاد هستیم، رخدادی که هواداران بسیاری دارد و جذابیت آن موجب شده تا دانش آموزان در مدارس نیز به آموزش آن گرایش پیدا نمایند.

البته نباید از این مسئله غافل بود که در کنار استفاده سودمند از پهپاد ها گاهی دولت ها از آن استفاده نظامی و جاسوسی می نمایند؛ اتفاقاتی که این روز ها در منطقه خاورمیانه بسیار دیده میگردد، افغانستان شاید بزرگترین قربانی این استفاده غیرانسانی از تکنولوژی باشد، زیرا نیرو های آمریکایی به بهانه مبارزه با طالبان از طریق پهپاد ها بر سر مردم بیگناه بمب ریخته میگردد.

اگر قرار باشد پرنده های بدون سرنشین را تقسیم بندی کنیم، بر اساس اطلاعات جهانی در پنج کلاس میکرو پهپادها، مینی پهپادها، پهپاد های تاکتیکی، هال و جنگنده های بدون سرنشین قرار خواهند گرفت.

میکروپهپاد ها

شاید میکرو پهپاد ها مدل کوچکتری از هواپیما های بزرگ نباشند، اما وسیله ای مناسب و عملیاتی است، معمولا اندازه میکروپهپاد ها حداکثر 15 سانتی متر بوده و قابلیت حمل بار های کوچک به مناطق دور و یا پر خطر را دارد، در مواردی نیز در ماموریت هایی مثل شناسایی، تعقیب، هدف یابی، کنترل جاده ها و مرزها، کنترل ترافیک شهری، نشانه گذاری و حسگری زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید یکی از مهمترین ویژگی استفاده میکروپهپاد ها سیستم راهنمایی آن باشد، GPS از ابزار مهم برای مکان یابی به شمار می رود، اما به دلیل حجم زیاد برای بسیاری از مامورت ها مناسب نیست و از آنجا که این پرنده های کوچک تنها به ژیروسکوب ها و شتابسنج های کوچک احتیاج دارند، استفاده از آن ها ایمن و مقرون به صرفه تر است.

مینی پهپاد ها

پهپاد هایی به اندازه کف دست انسان و وزنی معادل 18 گرم که بسیار کاربردی هستند. این پرنده ها با نصب سه دوربین امکان تصویربرداری از موقعیت های مختلف را با قابلیت ارسال همزمان به اپراتور دارد. مهمترین ویژگی این پهپاد ها کوچکی و بی صدایی آن است و در عملیات های شناسایی دشمن به راحتی نمی تواند آن را شناسایی کند. این پهپاد در میدان جنگ و یا مناطقی که امکان حضور هیچ انسانی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

پهپاد های تاکتیکی

هر تکنولوژی و فناوری جدیدی با دو رویکرد نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل قابلیت کنترل از راه دور و استفاده از شرایط آب و هوایی مختلف مورد توجه ویژه قرار میگیرد. پهپاد های تاکتیکی از آن دسته پرنده های کوچکی هستند که علاوه بر شناسایی، در آموزش نظامی نیز نقش موثری دارند؛ معمولا این مدل از هواپیما های بدون سرنشین به عنوان هدف پروازی برای تمرین و آموزش کارکنان شبکه پدافند هوایی توپخان های و موشکی و همچنین اجرای عملیات تهاجمی مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا سرعت بالا و ابعاد کوچک آن وسیل های مناسب برای شبیه سازی یک هدف واقعی تعیین است تا مهارت های مجموعه پدافند هوایی تقویت گردد.

تحقق رویایی باورنکردی با طراحی پهپاد های پوشیدنی

البته شرکت های سازنده به دنبال طراحی پهپاد هایی هستند که احتیاج همه کاربران را برآورده کند و با همین رویکرد این کمپانی ها به دنبال طراحی و فراوری پهپاد های پوشیدنی هستند. آن ها بر این باورند که تا چند سال دیگر پهپاد های پوشیدنی نیز همچون گوشی های هوشمند در اختیار همه قرار خواهند گرفت و شاید روزی شاهد ایجاد ایستگاه های شارژ پهپاد در شهر های و اتوبان ها باشیم و مردم به جای استفاده از وسیله نقلیه عمومی چرخدار، از پهپاد استفاده نمایند.

دستاورد های ایران در فراوری و بازطراحی پهپاد

ایران قبل از انقلاب در قراردادی تصمیم داشت پهپاد بسازد، اما از آن جا که وابستگی همواره یک معضل به حساب میآید پس از انقلاب 57 این روند متوقف شد؛ پس از شروع جنگ تحمیلی این احتیاج حس شد و نیرو های جوان ایرانی از سال 64 کار طراحی بر روی پهپاد را شروع کردند و نتیجه آن مهاجر 1 بود. پس از دو دهه تحقیق و توسعه از سال 1380، پهپاد های مهاجر 4 و ابابیل 3 ساخته و به موفقترین پهپاد های شناسایی ایران بدل شد تا جایی که علاوه بر استفاده گسترده در داخل کشور، تعدادی هم به کشور های آمریکای لاتین و آفریقا صادر شد.

در حال حاضر نیز بعضی شرکت های دانش بنیان با حمایت بخش های مختلفی مثل صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فضایی و بخش خصوص توانستهاند نمونه هایی از پهپاد ها را فراوری نمایند.

سرریز فناوری های جدید در حوزه طراحی پهپاد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه بعضی از محصولاتی که در حوزه پهپاد ها هستند، بهتر از نمونه های خارجی به شمار میروند، تصریح میکند: در بعضی موارد، نمونه های ایرانی بهتر از کلاس فراوری شده در سطح خارجی هستند.

معاون علمی فناوری با تاکید بر اینکه بحث جدی ما سرریز فناوری های ایجاد شده در حوزه پهپاد ها است که بخشی از آن، شامل پهپاد های غیرنظامی میگردد؛ یادآور میگردد: توانمندی های خوبی در زمینه طراحی و فراوری پهپاد ها ایجاد شده به طوری که اکنون شاهد این هستیم که پهپاد ها و پرنده هایی در حوزه های مختلف با مداومت پرواز های مختلف عرضه شده، اما یکی از مسائل پهپادها، غیرقابل شناسایی بودن آن ها است که این میتواند برای هر سیستم نظامی یک تهدید باشد.

ستاری با بیان اینکه معاونت علمی مسائل مربوط به پهپاد ها را حل نموده و توانسته مجوز های مربوط به آن را از ارگان های نظامی دریافت کند، گفت: پهپاد های ارائه شده بیشتر غیرنظامی هستند و پهپاد های نظامی از فناوری های بالایی برخوردارند که بیش از 95 درصد آن توسط بخش خصوصی طراحی شده است.

با ارائه دستاورد های جدید شرکت های ایرانی در حوزه پهپاد به نظر می رسد که با ایجاد شرایط زیرساختی لازم امکان صادرات این محصولات استراتژیک در سال های آینده دور از دسترس نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دنیای هیجان انگیز پهپادها ، آیا تکنولوژی رویای پرواز تک نفره را محقق می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای هیجان انگیز پهپادها ، آیا تکنولوژی رویای پرواز تک نفره را محقق می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید