جبران خسارت های کرونا با تسهیل گیری در صادرات و روان سازی مرزها

به گزارش وبلاگ انجمن ها، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به مشکل آفرینی کرونا برای تجارت خارجی، گفت: اگر شرایط بحرانی کرونا فروکش کند، می توان کاهش صادرات سال جاری را جبران کرد.

جبران خسارت های کرونا با تسهیل گیری در صادرات و روان سازی مرزها

کیوان کاشفی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا مبادلات تجاری در سراسر دنیا و ازجمله ایران را تحت تأثیر قرار داده، گفت: در فروردین سال جاری در کشور 36 درصد کاهش صادرات داشتیم و تراز تجاری ایران به منفی 279 میلیون دلار رسید.

او دلیل اصلی این کاهش صادرات را بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا دانست و اضافه کرد: دراین بین مبادلاتی که به وسیله کشتی و یا خطوط راه آهن انجام می شد کمترین آسیب را دید. برای مثال صادرات به کشورهایی مانند چین و امارات که عمدتاً به وسیله کشتی انجام می گردد تقریباً به روال قبل در حال اجرا است؛ اما صادراتی که به وسیله کامیون ها انجام می شد بیشترین تأثیر را از شیوع بیماری کرونا پذیرفت و در صادرات به کشورهایی که به این شیوه با ما مبادله دارند ازجمله عراق، بیشترین کاهش صادرات را داشتیم.

کاشفی گفت: اگر فرایند شیوع کرونا و مسدود ماندن مرزها ادامه پیدا کند، سال جاری با کاهش قابل توجه صادرات روبرو خواهیم شد که البته رقم دقیق آن از هم اکنون قابل برآورد نیست.

او درباره پیامدهای کاهش صادرات نیز مطرح کرد: این امر بر واحدهای فراوریی کشور اثر گذاشته و بسیاری از آنها با دپوی محصولات فراوریی روبرو شده اند.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه اگر رکود ناشی از کرونا فروکش کند زمان کافی داریم که در ماه های آینده کاهش صادرات اتفاق افتاده را جبران کنیم، اظهار کرد: در چنین شرایطی احتیاجمند تسهیل گیری بیشتر برای صادرات کالاها هستیم و باید تردد در مرزها روان سازی گردد.

او یکی دیگر از مواردی که برای جبران کاهش صادرات باید به آن توجه کنیم را صادرات کالاهایی دانست که در شرایط کنونی کشورهای دنیا به آن احتیاج دارند و مطرح کرد: یکی از مهم ترین این کالاها انواع مواد ضدعفونی کننده است که فراوری آن به میزان کافی در کشور صورت می گیرد.

رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه نیز با شرایط مشابه کشور با کاهش صادرات روبرو بوده، اظهار داشت: فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 31 درصدی صادرات را شاهد بودیم و صادرات استان به 113 میلیون دلار رسید.

کاشفی ادامه داد: در کرمانشاه نیز بیشتر مرزها برای مدتی بسته شد و پس از پیگیری های فراوان مرز پرویزخان باز شد و اکنون نیز دو بازارچه شوشمی و شیخ صله فعال اند.

او با اشاره به اینکه در کرمانشاه نیز کاهش صادرات اتفاق افتاده قابل جبران است، یادآور شد: کالای صادراتی به اندازه کافی داریم و همین حالا چهار هزار کامیون کالا در مرز پرویزخان وجود دارد، فقط باید فرایند کارها عادی سازی گردد.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، کندی تردد به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی زمان و هزینه مورد احتیاج برای صادرات کالاها را در مرزهای استان افزایش داده است.

کاشفی ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک و با بازگشایی مرز سومار بخشی از این مسائل حل گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "جبران خسارت های کرونا با تسهیل گیری در صادرات و روان سازی مرزها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جبران خسارت های کرونا با تسهیل گیری در صادرات و روان سازی مرزها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید