پرونده 46 پل عابر روی میز شهرداری رشت

به گزارش وبلاگ انجمن ها، فرشته رضایی - رشت-خبرنگار: از آخرین افتتاح پل های عابر پیاده در رشت بیش از یک سال می گذرد.

پرونده 46 پل عابر روی میز شهرداری رشت

زمانی که مسعود نصرتی شهردار رشت بود، 3 پل عابر پیاده در بلوار امام خمینی(ره)، شهید مفتح و محله رشتیان رشت افتتاح شد که تاریخ آن مربوط به خرداد سال 97 است. قبل از این یعنی زمان مدیریت شهردار سابق رشت یعنی محمدعلی ثابت قدم، شورای چهارم رشت وعده داده بود تا 48 پل هوایی با اعتبار 27 میلیارد تومانی (هر پل 600 میلیون تومان به نرخ آن موقع) در دستور کار معاونت حمل ونقل ریلی و امور زیربنایی شهرداری رشت قرار بگیرد. قبل از آن دوره، 17 پل هوایی در رشت ایجاد شد اما نحوه کار پل عابر پیاده در ماه و سال های پیش رو مورد انتقاد شورای شهر نهاده شد.

پس از آن تشکیل شورای پنجم و اختلافات بر سر شهردار رشت و نداشتن شهردار به مدت یک سال، موجب به حاشیه رفتن بسیاری از طرح ها و پروژه ها شد. یکی از آنها همین پل های عابر پیاده بود. طی 2 سال گذشته فرامرز جمشیدپور معاون وقتِ حمل ونقل شهرداری در گفت وگو با وبلاگ انجمن ها از ساخت این پل ها در مناطق پر تصادف خبر داده بود که مکانیزه و دارای آسانسور بودند.

اکنون 4 سال از آغاز به کار ساخت این پل ها از سوی پیمانکار بخش خصوصی می گذرد، اما فقط تعداد اندکی از آنها ساخته شده اند. سال قبل حتی بسیاری از مصالح و آهن آلات برای ساخت این پل ها در مکان های پیش بینی شده توسط پیمانکار در کنار خیابان ریخته شده بودند که با اعتراض شورای شهر جمع آوری شدند. هدف این بود در زمان شهرداری نصرتی 8 پل عابر پیاده جدید ساخته گردد و پروژه های مربوط به ساخت پل های عابر پیاده قبلی نیز تا انتها سال 97 به اتمام برسد، اما چنین نشد.

  • کسی نگران عابران نیست

با این حال نبود پل های عابر پیاده در بعضی مناطق رشت سبب شده بسیاری از شهروندان امنیت جانی خود و فرزندانشان را در معرض تهدید ببینند. گاهی از محله های مختلف رشت خبر می رسد که شهروندی به دلیل عبور از عرض خیابان دچار صدمات جدی یا مرگ شده است. کمبود پل های عابر پیاده در رشت از زمانی که روگذرهای طویل در خیابان های باریک و قدیمی رشت ساخته شدند، بیش از پیش احساس شد. اگرچه این کمبود از گذشته وجود داشت، اما احداث روگذرهایی در جهت شریان های اصلی شهر سبب شده است که عبور و مرور خودروها با سرعت بیشتری انجام و عبور عابران پیاده از عرض با صدمات جبران ناپذیری همچون فوت همراه گردد.

یکی از شهروندان می گوید: گاهی در راه های اصلی که خودروها به سرعت عبور می نمایند هم احتیاج به پل عابر پیاده است و ما بابت همین نگرانیم. جلال رهنما که در خیابان رشتیان مغازه دارد، ادامه می دهد: بعد از زیرگذر شهید رجایی به یک پل عابر پیاده احتیاج است. خودروها به سرعت از زیر زیرگذر خارج می شوند. بخشی از جهت بلوار فنس کشی شده، اما در اینجا پل عابر پیاده وجود ندارد به همین دلیل عابر پیاده نمی داند از کجا عبور کند.

زهرا شباهنگ هم که مدرسه فرزندش در محدوده خیابان معلم است، می گوید: در محدوده خیابان شهید قلی پور احتیاج به یک پل عابر پیاده است تا من و فرزندم بتوانیم از انتهای سرگل به طرف دیگر خیابان برویم، اما پلی وجود ندارد و با مشکل روبرویم. مدت زیادی باید منتظر بمانیم تا خودروها حرکتشان را آهسته نمایند و بتوانیم رد شویم.

علیرضا صادقی سرشت هم که یکی از کسبه محدوده پل جانباران است، بیان می نماید: شهردار قبلی که آمد گفتند در مورد پروژه ها اقدام می نماید. حتی در دوره قبل پل های مکانیزه در جانبازان ایجاد شد، اما حالا اغلب پل ها پله های برقی خرابی دارند و مردم با زحمت باید از پله ها بالا بروند. حتی بعضی پل ها بالابر داشتند که شنیدیم آنها هم خراب شده است. گاهی می آیند و تعمیر می نمایند و هنوز 2 روز نگذشته، مجدد خراب می گردد. ما اینجا هستیم و مشاهده می کنیم که چقدر این مردم به سختی از پل های پل بلند جانبازان بالا می روند.

محمد. ب یکی از تاکسی داران رشت هم که در خط جانبازان به سمت توشیبا فعالیت دارد، می گوید: لازم بود که شهرداری تعداد پل های عابر پیاده را بیشتر کند تا تصادفات کمتر گردد. در همین محدوده تا توشیبا که شلوغ و پرتردد است، لااقل احتیاج به 2 پل عابر پیاده وجود دارد. بچه مدرسه ای ها از این محدوده عبور می نمایند ولی برای ایجاد پل اقدام نمی گردد.

  • بی تعهدی پیمانکاران و نظارت ضعیف

عضو کمیسیون ترافیک شورا درباره اهمیت سرعت عمل در ساخت پل های عابر پیاده به وبلاگ انجمن ها بیان می نماید: اهمیت احداث پل های عابر پیاده به دلیل ارتباط مستقیم این پل ها با جان و سلامت شهروندان در مناطق پرجمعیت است. به همین دلیل شورا شهر باید نسبت به این مهم توجه بیشتری کند. رضا رسولی می افزاید: شورای شهر در اجرای پروژه ها سیاستگذار است. ما طبق برنامه ریزی که نموده بودیم باید 46 عابر پیاده ایجاد می کردیم. پروژه پل های عابر پیاده با این هدف آغاز شد، اما به درستی پیش نرفت. در واقع در انتخاب مجری دقت نشد.

وی با اشاره به این که برای اجرای هر پروژه ای موانعی وجود دارد، ادامه می دهد: برای نصب پل های عابر پیاده در پیاده روها معارض وجود دارد. اگر برای هر معارضی اینقدر با مشکل روبرو شویم، اصلا نمی توانیم پروژه ها را اجرا کنیم. منظور این است که پیمانکار باید این مسائل را حل نماید. این مسئول تصریح می نماید: این که ابزارآلات ساخت پل را کنار خیابان رها کنیم هنر نیست، بلکه باید به تعهدات به درستی عمل گردد. ضمن این که قرار بود پل ها از نظر ظاهری، جاده ای و ساده نباشند.

رسولی می افزاید: حتی فراخوان گذاشتیم و طرح منتخب را هم برگزیدیم، اما خروجی اجرای آن ایجاد پل به سبک ساده و جاده ای بود. جز تخلف در نما، شاهد تخلف در تبلیغات محیطی هم بودیم، زیرا تبلیغات این پل ها باید ابعادی استاندارد داشته باشد ولی در پل های نصب شده فضای تبلیغاتی بزرگ تر از حد استاندارد است. بسیاری از آنها هنوز تحویل داده نشده اند، اما 2 سال است که از فضای تبلیغاتی که دارند استفاده می نمایند در حالی که امنیت زیر عرشه آن تامین نشده است. عضو کمیسیون ترافیک شورا می گوید: تاکید می کنم ساخت پل های عابر پیاده و نظارت بر اجرای آنها بسیار ضعیف بوده است.

  • همکاری ضعیف دستگاه ها

در مورد تعداد پل های عابر پیاده رشت، مدیر مطالعات ترافیک شهرداری به وبلاگ انجمن ها بیان می نماید: در رشت 36 پل هوایی عابر پیاده داریم که 46 پل نیز در حال انجام و برطرف معارض واقع شده است. حسن هادی زاده ادامه می دهد: نبود پیمانکاران متتخصص برای ساخت پل های عابر پیاده سبب شده که اجرای پل ها به تعویق بیفتد. علاوه بر این، همکاری ضعیف دستگاه هایی همچون مخابرات، شرکت برق و گاز سبب شده که در اجرای بسترهای مناسب برای نصب پل ها، پیمانکاران با مسائل عدیده ای روبه رو شوند و هزینه های هنگفتی به شهرداری تحمیل گردد؛ در حالی که شهرداری با کمبود منابع اقتصادی روبرو است. با تعویق در اجرای پل ها، مسئولیت احداث آنها از مناطق پنجگانه شهرداری گرفته و به شهرداری مرکز منتقل شد. با تمرکز و نظارت بیشتر بر روی عملکرد پیمانکاران این حوزه، شهرداری مرکز به دنبال سرعت بخشیدن به روند احداث پل های عابر پیاده است.

  • آمار تصادفات

رئیس پلیس هدایت و رانندگی گیلان بیان می نماید: تصادفات جاده ای سومین عامل مرگ و میر در کشور است. در حوزه های شهری تصادفات منجر به فوت 9 درصد افزایش یافته است. محمدرضا محمدی با تاکید بر این که 45 درصد از کل تصادفات مربوط به عابران پیاده است، می گوید: 74 درصد از کل متوفیان عابر پیاده 45 تا 85 سال دارند که باید به رنگ لباس و دیده شدن در خیابان هم توجه ویژه ای گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پرونده 46 پل عابر روی میز شهرداری رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده 46 پل عابر روی میز شهرداری رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید