سهم میلیاردر ها از کل مالیات کشور کمتر از 5 درصد! ، چرا نظام مالیاتی ثروتمندان را در بر نمی گیرد؟

به گزارش وبلاگ انجمن ها، در شرایطی که کشور در شرایط نامناسب اقتصادی به سر می برد، حذف معافیت های اقتصادیاتی ثروتمندان و ممانعت از فرار های اقتصادیاتی این قشر، می تواند عاملی مهم در هدایت سرمایه به سمت بخش های مولد اقتصادی و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی شود.

سهم میلیاردر ها از کل مالیات کشور کمتر از 5 درصد! ، چرا نظام مالیاتی ثروتمندان را در بر نمی گیرد؟

گروه مالی وبلاگ انجمن ها، یکی از کارکرد های اصلی مالیات در جهان، باز توزیع ثروت و جلوگیری از بزرگتر شدن شکاف های طبقاتی است. بدین گونه که دولت ها با اخذ مالیات از ثروتمندان و توانگران جامعه و توزیع آن در بخش هایی مانند تولید و ایجاد اشتغال، علاوه بر اینکه سرمایه را از حالت غیر مولد خارج می کنند با ایجاد اشتغال و درآمد و افزایش قدرت خرید، سبب کاهش فاصله طبقاتی نیر می شوند.

مالیات بر ثروت یکی ازانواع مالیاتی هایی است که این کارکرد را دارد. بسکمک از دولت ها با وضع مالیات بر انباشت ثروت در جوامع خود، توانسته اند علاوه بر کاهش فاصله طبقاتی با هدایت سرمایه های موجود در جامعه به سمت بخش های مولد، سبب رشد مالی نیز بشوند. به عنوان نمونه در کشور فرانسه مالیات بر ثروت به قدری بالا بود که وقتی امانوئل ماکرون تصمیم به حذف این مالیات و جایگزینی آن با مواردی مانند مالیات بر املاک و مالیات بر سوخت گرفت، آشوب ها و اعتراض ها در فرانسه شعله ور گشت که تا کنون نیز ادامه دارد.

از سوی دیگر در آمریکا نیز ثروتمندان سهم بالایی از درآمد های مالیاتی دولت دارند. برای مثال در سال 2016، مالیات پرداختی 50 درصد مالیات دهندگان آمریکایی با مالیات 3 درصد ثروتمند این کشور برابر و معادل 9/ 43 میلیارد دلار بوده است. از کل درآمد های مالیاتی دولت در آن سال، 3/ 37 درصد سهم یک درصد ثروتمند جامعه این کشور بوده است.

فرار مالیاتی هزاران میلیاردی اقشار پردرآمد مانند وکلا

در ایران، اما فرایند معکوس است. بررسی داده های بانک مرکزی نشان می دهد که در بهترین حالت سهم ثروتمندان از درآمد های مالیاتی در کشور 4 یا 5 درصد بوده است. چرا که ثروتمندان یا معاف از مالیات هستند و یا فرار مالیاتی دارند. مطابق اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی از 300 هزار حساب میلیاردی بررسی شده 52، درصد مالیات نداده اند. از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد آن 42، درصد دیگر نیز مالیات واقعی نداده اند. برای مثال قشر پردرآمد وکلا که حدود 18 هزار حساب از 300 هزار حساب میلیاردی بررسی شده متعلق به آنان بوده، مطابق اظهارات کنندگان و کارشناسان رقمی بین 6 تا 12 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. قابل ذکر است که دقیق نبودن میزان فرار مالیاتی وکلا به دلیل شفاف نبودن درآمد های آن ها است.

معافیت سود ابر سپرده های بانکی عامل کاهش چند ده هزارمیلیاردی درآمد های مالیاتی دولت

یکی دیگر از دلایل کمبود بودن سهم ثروتمندان از درآمد های مالیاتی در کشور، معاف بودن سود سپرده ها یا ابر سپرده های بانکی در کشور است که تبدیل به یک بخش موازی و یک رقیب بسیار قدرتمند برای بخش مولد در اقصاد شده است، شمرده می شود. مطابق ماده 145 قانون مالیات های مستقیم، سود سپرده های بانکی معاف از مالیات است. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد و دارایی که در آبان ماه سال 96، منتشر شد، تنها در سناریو حداقل امکان اخد مالیات از س. ود سپرده ها یعنی 5، درصد در سال 94، 7 هزار میلیارد تومان درآمد عاید دولت می شده است که دوبرابر درآمد حاصل از مالیات مشاغل در آن سال بوده است. همچنین در سناریو حداکثر امکان اخذ مالیات در آن زمان یعنی 25، درصد، دولت می توانسته در حدود 35، هزار میلیارد تومان درآمده داشته باشد. این معافیت در حالی است که مطابق آمار های بانک مرکزی بییش از 70 درصد سپرده های بانکی متعلق به 2 درصد مردم است.

سلبریتی ها

معافیت های مالیاتی سلبریتی ها نیز تحت عنوان فعالان فرهنگی، یکی دیگر از گریزگاه های مالیاتی ثروتمندان در کشور است. هر چند اوضاع مالی برخی از اهالی فرهنگ و هنر چندان مساعد نیست هستند کسانی که درآمد های میلیاردی سالانه دارند و مالیات آن را نیز پرداخت نمی کنند. به عنوان نمونه برخی از بازیگران و اهالی موسیقی درآمد های میلیاردی را سالانه کسب می کنند و به دلیل معافیت از پرداخت مالیات، تمام این درآمد نصیب آن ها می شود.

خانه های خالی و خانه ها و ماشین ها لوکس

طبق آمار حدود 2.6 میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور وجود دارد که باید مالکان آن ها طبق قانون مالیات پرداخت کنند، اما به دلیل عدم توانایی در شناسایی این مسکن ها، دولت نمی تواند از آن ها مالیات اخذ کند. این نوع مالیات علاوه بر افزایش درآمد های مالیاتی دولت سبب کنترل قیمت های در بازارمسکن نیز خواهد شد. بر اساس پیش بینی های اجرا شده در بودجه سال 99، مالیات حاصل از املاک و مستغلات به میزان 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که دلیل آن اخذ مالیات از خانه های خالی عنوان شده است.

از سوی دیگر، دریافت مالیات از ثروت های غیر مولد همچون خودرو و خانه های لوکس ازجمله موضوعات مورد توافق در بین غالب صاحب نظران مالی است. آمار ها حاکی از آن است که در کشور قریب به 1 میلیون اتومبیل لوکس بالای 500 میلیون تومان وجود دارد که می توان از آن ها مالیات گرفت. ارزش این اتومبیل ها به 500 هزار میلیارد تومان می رسد.

حذف معافیت های مالیاتی ثروتمندان و نیز ممانعت از فرار های مالیاتی این قشر، می تواند علاوه بر کمک به جبران کسری بودجه در شرایط تحریم، عاملی مهم در هدایت سرمایه به سمت بخش های مولد مالی وبه حرکت درآوردن چرخ های مالی و چرخ زندگی مردم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سهم میلیاردر ها از کل مالیات کشور کمتر از 5 درصد! ، چرا نظام مالیاتی ثروتمندان را در بر نمی گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم میلیاردر ها از کل مالیات کشور کمتر از 5 درصد! ، چرا نظام مالیاتی ثروتمندان را در بر نمی گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید