خبرنگاران طرح نذر خون در همدان تا اربعین ادامه دارد

به گزارش وبلاگ انجمن ها، همدان- خبرنگاران- مدیرکل انتقال خون همدان گفت: سال جاری با توجه به شیوع کرونا، طرح نذر خون تا اربعین حسینی ادامه دارد و مردم برای مشارکت در این طرح خداپسندانه تنها به روز عاشورا اکتفا نکنند.

خبرنگاران طرح نذر خون در همدان تا اربعین ادامه دارد

افشین محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ انجمن ها اضافه نمود: طرح نذر خون از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی در پایگاه انتقال خون همدان و ملایر برای کسانی که مایل به اهدای خون خود در قالب نذر هستند، اجرا می گردد.

وی با اشاره به اینکه امسال به منظور پیشگیری از انقال ویروس کرونا پایگاه سیار اهدای خون راه اندازی نشد، گفت: امسال با اهدا نمایندگان ثابت تماس گرفته شد تا اجرای نذر خود را به روزهای آینده که کراجعه نماینده کمتری داریم، موکول نمایند.

محمدی با بیان اینکه انتظار داریم امسال در روزهای عاشورا و تاسوعا مردم برای اهدای خون ازدحام ننمایند، ادامه داد: سامانه نوبت دهی اینترنتی نیز برای جلوگیری از افزایش جمعیت برای اهدای خون راه اندازی شده است و همچنین اگر جمعیت مقابل پایگاه اهدای خون افزایش یابد از مراجعه نمایندگان خواهش می گردد تا اهدای نذر خود را به روزهای آینده بیاندازند.

وی بیان کرد: در هدفگذاری اجرا شده کوشش داریم علاوه بر تامین خون مورد احتیاج استان، بخشی از احتیاج استان تهران را نیز تامین کنیم.

مدیرکل انتقال خون همدان گفت: هفته گذشته 260 واحد و از ابتدای امسال تا کنون یک هزار و 750 واحد خون، به تهران منتقل شده است.

وی اضافه نمود: برنامه نذر اهدای خون امسال با یاد و نام شهدای مدافعان و دفاع مقدس در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی شروع به کار کرد.

محمدی تاکید نمود: امسال علاوه بر نذر اهدای خون، بهبود یافتگان از کرونا نیز پلاسمای خود را به منظور نجات و درمان مبتلایان به کرونا اهدا می نمایند.

وی افزود: بنابراین از اهدانمایندگان خون در روزهای محرم و صفر و همچنین از اهدانمایندگان بهبود یافتگان پلاسما می خواهیم برای اهدای خون و پلاسما به مراکز انتقال خون در استان مراجعه نمایند.

محمدی اضافه نمود: تا کنون 195 اهدا نماینده پلاسما توسط افرادی که از کرونا بهبود یافته اند داشتیم که 148 واحد از این میزان توزیع بیمارستانی شده است.

مدیرکل انتقال خون همدان گفت: ادامه داد: در مراکز انتقال خون پلاسمای تهیه شده را به بیمارستان ها تحویل می دهند و از هر بهبود یافته 500 سی.سی پلاسما دریافت می گردد و کلیه مراحل اهدای پلاسما در شرایط استریل و بهداشتی و با وسایل یکبار مصرف انجام می گردد.

محمدی اعلام کرد: پزشکان معالج مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها به وسیله بانک خون بیمارستان ها درخواست پلاسما می نمایند و پلاسما برای آنها منتقل می گردد.

مدیرکل انتقال خون همدان اضافه نمود: مشارکت در طرح نذر خون باعث می گردد خون اهدانمایندگان در زمان مورد احتیاج بیماران برای آنها مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که حجم زیاد اهدای خون در مواقع خاصی چون تاسوعا و عاشورا فقط موجب هدررفت خون با توجه به اندک بودن عمر مفید خون می گردد.

محمدی گفت: در چند سال گذشته با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین شهروندان به خصوص اهدانمایندگان مستمر این نذر فقط در روزهای تاسوعا و عاشورا انجام نشده و تا سرانجام صفر ادامه داشته است.

مدیرکل انتقال خون همدان تاکید نمود: هر اهدا نماینده با خون اهدایی خود جان سه نفر را نجات می دهد چرا که پلاکت برای بیماران سرطانی، پلاسما برای عمل های جراحی و سوختگی، گلبول هم جهت زنان باردار، نوزادان و بیماران ارثی خونریزی شونده استفاده می گردد.

محمدی با بیان اینکه بیماران احتیاجمند خون تازه هستند، گفت: مشخصات افرادی که ماه محرم سال های گذشته برای اهدای خون مراجعه کردند ثبت شده و برای آنها پیامک هایی برای مراجعه نکردن در روزهای تاسوعا و عاشورا و موکول کردن نذر خون به روزهای دیگر ارسال شده است.

وی اضافه نمود: این رویه هشت سالی است که اجرایی می گردد و تا به امروز آثار مثبتی در کاهش مراجعه عزاداران به مرکز انتقال خون داشته است با این وجود احتیاجمند فرهنگ سازی هستیم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران طرح نذر خون در همدان تا اربعین ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح نذر خون در همدان تا اربعین ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید