روش های درست معرفی و عرضه برای افزایش مصرف خرما به کار گرفته شود

به گزارش وبلاگ انجمن ها، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: روش های معرفی درست و شیوه عرضه مناسب برای افزایش مصرف خرما به ویژه خرمای مضافتی در خانواده های ایرانی به کار گرفته شود.

روش های درست معرفی و عرضه برای افزایش مصرف خرما به کار گرفته شود

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست بررسی بازار خرما با حضور اعضای انجمن ملی خرما افزود: امکان صادرات خرمای مضافتی به دلیل داشتن رطوبت زیاد و شرایط سخت نگهداری، وجود ندارد و از سوی دیگر نیز امسال به دلیل شرایط کرونا مصرف خرما در داخل کشور کاهش یافته است.

او ادامه داد: خرما به عنوان یک موضوع اجتماعی و اقتصادی معیشت بسکمک از افراد در سطح کشور را تحت تأثیر قرار می دهد و سعی شده ستاد تنظیم بازار بدون نظر بخش خصوصی و انجمن خرما، مصوبه ای را نداشته باشد زیرا هزینه های بسکمک در بر خواهد داشت.

طبیب زاده، اظهار کرد: با عرضه نامناسب خرما مانند خرید تضمینی و یا عرضه مستقیم آن، ارزش این محصول کاهش می یابد، به همین دلیل باید روش های تبلیغاتی صحیح و جدید را به کار برد.

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه بازارسازی بسیار مهم تر از بازاریابی است، بیان کرد: فعالان اقتصادی نیز باید در فعالیت های انجمن بیشتر مشارکت داشته باشد و اتاق کرمان نیز برای خروج خرمای مضافتی از این رکود کمک های لازم را انجام خواهد داد.

او در مورد عرضه خرما در فروشگاه های زنجیره ای گفت: فروشگاه های زنجیره ای بسیار مهم هستند و برخی از آنها حاضرند به رفع این مشکل کمک کنند که باید در تهران نشستی با حضور مدیران چندین فروشگاه برگزار و 13 درصد حق قانونی مارجین (حاشیه سود برای مشتری) و نه بیشتر لحاظ شود.

طبیب زاده، ضمن تقدیر از فعالیت های خوب و تأثیرگذار انجمن خرما افزود: اتاق کرمان، فرمانداران، استانداری، صمت، کشاورزی و استاندارد موضوع فعالیت در این حوزه را به انجمن خرمای استان و کشور واگذار و از آن حمایت کنند.

رئیس انجمن ملی خرما نیز با بیان اینکه علت اصلی مسائل به وجود آمده در بازار خرما، عرضه و تقاضاست، ادامه داد: تحریم های خارجی و خود تحریمی ها، شیوع بیماری کرونا، و نوع عرضه و بسته بندی خرما، کاهش تقاضا را در پی داشته است.

محسن رشیدفرخی، بهترین صادرات خرما را مربوط به سال 97 با ارزش 400 میلیون دلار عنوان و بیان کرد: مصرف داخلی خرمای کشور حدود 600 میلیون تن است به طوری که به طور میانگین هر فرد بین 7 تا 8 کیلوگرم در سال خرما مصرف می کند.

وی نداشتن اقتصاد پایدار را مانعی برای برنامه ریزی بلندمدت دانست و افزود: قوانین و مقررات دست و پاگیر، عطف به ماسبق شدن، مسائل مربوط به تعهد ارزی، عدم اعتماد بازارها به تاجران ایرانی و... باعث شده خرما 45 درصد بازارهای صادراتی خود را از دست بدهد.

رئیس انجمن خرمای استان کرمان، در رابطه با ارائه راه چاره برای افزایش مصرف خرما در داخل شرح داد: در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای از ورود هر کالایی از 40 تا 55 درصد سود دریافت می کنند درحالی که حق قانونی آنها 13 درصد است که امیدواریم دولت در ستاد تنظیم بازار رعایت این قانون را حداقل در 3 ماه آینده مدنظر قرار دهند.

رشیدفرخی، بیان کرد: امسال با توجه به خرمای باقی مانده از سال گذشته و همچنین افزایش تولید خرما به دلیل آب وهوای مناسب در فصل تولید، با 15 درصد افزایش محصول روبرو هستیم.

او ادامه داد: برای تأمین خرمای موردنیاز استان های مختلف کشور هیچ مسئله ای وجود ندارد و تعهد لازم را برای تأمین آن می دهیم.

در ادامه این نشست نایب رئیس انجمن خرمای استان کرمان با اشاره به اینکه 400 هزار تن خرمای مضافتی در کشور تولید می شود که البته دیگر توجیه ندارد، اظهار کرد: خرما در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ با قیمت بسیار بالا عرضه می شود که درخواست داریم اتاق ایران در مذاکره با مدیران این فروشگاه به کاهش قیمت خرما در این فروشگاه ها کمک کنند.

محمدحسین اکبری، بیان کرد: در روال عادی بیش از 80 درصد محصول خرما از زمان فصل برداشت تا انتها سال در داخل و خارج کشور عرضه می شد اما امسال به دلیل کرونا و تعطیلی بسکمک از مراسم های مذهبی و ترحیم ها مصرف بازار داخل به شدت کاهش یافته است.

او اظهار کرد: باید تقاضا برای مصرف خرما در داخل کشور تحریک شود که تبلیغات در رسانه ها، خرید برای پادگان ها، گنجاندن خرما در بسته های معیشتی و هدایا شاید بتواند بخشی از مشکل را حل نماید.

در این نشست فرمانداران بم و ریگان و کنندگان دستگاه های مرتبط با تولید و صادرات خرما و جمعی از فعالان اقتصادی حضور داشتند و به بیان نظرات خود برای حل مسائل صنعت خرما پرداختند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "روش های درست معرفی و عرضه برای افزایش مصرف خرما به کار گرفته شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درست معرفی و عرضه برای افزایش مصرف خرما به کار گرفته شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید