حمایت های قانونی برای درآمدزایی دهیاری ها وجود ندارد

به گزارش وبلاگ انجمن ها، خبرنگاران/خراسان رضوی بخشدار مرکزی گناباد گفت: اگرچه که اعتبارات دولتی کم و بیش به دهیاری ها اختصاص داده می گردد، اما دهیاری نهادی مستقل و خودکفاست و درآمدزایی آن باید به وسیله روستاها صورت گیرد و در این میان، حمایت های لازم و قانونی در این زمینه وجود ندارد.

حمایت های قانونی برای درآمدزایی دهیاری ها وجود ندارد

محمدرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ انجمن ها- در مورد مسائل دهیاری ها با بیان این مطلب اظهار کرد: به طور مثال در رابطه با زمین هایی که وارد محدوده می شوند، می توان گفت این کار توسط بنیاد مسکن انجام می شود و انتفاعی که باید نصیب دهیاری شود، به بنیاد مسکن می رسد و در موضوع تفکیک اراضی هم این انتفاع را بنیاد مسکن می برد.

وی ادامه داد: وقتی بنیاد مسکن این اقدامات را انجام می دهد به گونه ای می تواند زمین ها را به فروش هم برساند، در بعضی مواقع مردم روستا نسبت به این قضیه معترض هستند، به این دلیل که اراضی متعلق به روستا است، اما بنیاد مسکن آن ها را می فروشد، حتی به افراد غیر بومی روستا هم می تواند زمین ها را به فروش برساند.

رضایی عنوان نمود: دهیاری به عنوان متولی روستا تاسیس شده است و این اقدامات را باید بنیاد مسکن به جای دهیاری انجام دهد، با انجام این کار، سود اقدامات به دهیاری برمی شود و اعتبارات دهیاری هر روستا نیز صرفا در همان روستا هزینه می شود، از طرفی به دلیل اینکه مردم، دهیاری و شورا را از خودشان می دانند، مشارکت آن ها در این زمینه افزایش پیدا می نماید.

اعتبارات لازم طرح هادی به دهیاری تعلق بگیرد

بخشدار مرکزی گناباد با بیان اینکه از دیگر اقداماتی که در راستای کاهش مسائل می توانیم انجام دهیم این است که اعتبارات طرح هادی به جای این که به بنیاد مسکن تخصیص داده شود به دهیاری تعلق گیرد، اظهار کرد: زیرا دهیاری ها بهتر می توانند کار را به انجام برسانند، چرا که نظارت های دقیق تری وجود دارد.

رضایی در مورد اجرای طرح هادی عنوان نمود: طرح هادی یک سند بالادستی است که به تصویب چند اداره کل در سطح استان می رسد و ساخت و سازهای روستا باید منطبق بر طرح هادی به انجام برسد. به دلیل اینکه در گذشته روستاها از دهیاری برخوردار نبودند، اقدامات طرح هادی توسط بنیاد مسکن دنبال می شد.

وی اضافه نمود: طرح هادی به این شکل است که برای بعضی از کوچه هایی که مطابق نقشه احتیاج به بهسازی و تعریض دارند این اقدام دنبال می شود، در این راستا اقدامات دیگری از جمله تعویض شبکه آب بر اثر فرسودگی، جابه جایی شبکه برق و مخابرات، پیش بینی جدول بلوکه و راهنمایی آب های سطحی و زیرسازی و آسفالت هم به انجام می رسد.

بخشدار مرکزی گناباد با بیان اینکه مطالعات طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار گناباد انجام و فاز یک آن در روستاها اجرا شده است، اظهار کرد: بعد از تاسیس دهیاری در روستاها، بسیاری از دهیاری ها طرح هادی را خودشان اجرا می نمایند.

وی اضافه نمود: اجرای طرح هادی به خدمات رسانی در روستاها بسیار یاری می نماید، به طور مثال در بعضی از حوادث همچون زلزله و آتش سوزی اگر احتیاج به آمبولانس باشد، خدمت رسانی در مناطقی که طرح هادی اجرا شده، راحت تر انجام می شود.

سازمان های مربوطه، دهیاری را در اجرای طرح هادی یاری نمایند

رضایی با بیان اینکه طرح هادی نقشه کلی روستا است و مردم موظف هستند آن را رعایت نمایند، در مورد مسائلی که در رابطه با طرح هادی وجود دارد، عنوان نمود: طرح هادی به تائید بسیاری از ادارات همچون بنیاد مسکن، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، ادارات خدماتی همچون آب، برق، گاز و ... می رسد و انتظار ما این است که این سازمان ها به نسبت وظیفه ای که دارند پای اجرای کار بیایند و در اجرای طرح هادی به دهیاری یاری نمایند.

لزوم رایگان شدن جابجایی شبکه های برق و... در طرح هادی

بخشدار مرکزی گناباد عنوان نمود: دهیاری در منطقه ای طرح هادی را اجرا می نماید و مردم را مجاب می نماید که تعریضات را انجام دهند، اما برای جابه جایی شبکه های آب، برق و... ادارات خدماتی پای کار نمی آیند، با توجه به اینکه توان اقتصادی مردم روستا سال به سال کم می شود، اما در بحث تعریضات به دهیاری یاری می نمایند و از ملک و املاک خود می گذرند و در این میان، انتظار می رود دستگاه های متولی دیگر، همچون اداره برق در جابجایی شبکه برق یاری نمایند و این کار را رایگان انجام دهند.

وی گفت: در حال حاضر این کار انجام نمی شود و در جابجایی شبکه ها به ویژه برق از دهیاری مطالبه وجه می شود در حالی که اعتبارات دهیاری بسیار اندک است و درآمد محلی چندانی هم وجود ندارد. دهیاری در بسیاری از مناطق اقدامات طرح هادی را از جمله جدول بلوکه، تعریضات و... انجام داده است، اما تیرهای شبکه برق وسط راه مانده که این موضوع بسیار خطرناک است و هرلحظه ممکن است باعث بروز حادثه ای شود، درخواست داریم این قضیه تعیین تکلیف و یا قوانین اصلاح شود و در صورت انجام شدن این اقدام، یکی از مسائل عمده اجرای طرح هادی از پیش روی دهیاری ها رفع خواهد شد.

باید برای روستاها حریم ایجاد شود

رضایی با بیان اینکه باید برای روستاها حریم قائل شویم، اظهار کرد: در شهرها دو محدوده خدماتی و قانونی وجود دارد که محدوده خدماتی تعیین است، محدوده قانونی سطح وسیعی است که بحث توسعه هم در آن دیده شده است اما در روستا، تنها فضای کالبدی روستا را شامل می شود و محدوده قانونی وجود ندارد. با توجه به اینکه واحدهای صنعتی کوچک، دامداری، گاوداری سنتی و... خارج از بافت روستا تاسیس می شود دهیاری حق ورود به این موضوع را ندارد و نمی تواند به آنها مجوز دهد به همین خاطر نمی تواند عوارضی را هم دریافت کند.

وی ادامه داد: اگر واحدهای صنعتی کوچک، دامداری، گاوداری سنتی و... در حومه شهرها ایجاد شوند، عوارض آن ها را شهرداری می گیرد، در حالی که خدمات رسانی نمی نماید و خدمات رسانی را دهیاری انجام می دهد.

بخشدار مرکزی گناباد گفت: در رابطه با روستاهایی که در محدوده قانونی شهرها نیستند می توان گفت، این انتفاع را دفتر فنی استانداری دریافت می نماید، اگر برای روستا هم محدوده تعیین کنیم که واحدهای صنعتی، دامداری و... در آنجا ایجاد شود نیز اقدام بسیار خوبی است.

رضایی عنوان نمود: بعضی از معادن و صنایع در محدوده روستا قرار دارند اما دفاتر مرکزی آنها در مکان دیگری است و اقتصادیات آن ها در جایی پرداخت می شود که دفتر مرکزی وجود دارد، در حالی که به طور مثال معدنی که در حومه روستاست از راه روستا استفاده می نماید، به آسفالت روستا آسیب می زند، گرد و خاک برای مردم روستا ایجاد می نماید و... اما در روستا هیچ عوارضی پرداخت نمی نماید، اگر در این زمینه هم اصلاح قانونی انجام شود، در یاری به بخش روستایی بسیار مفید خواهد بود.

دولت نگاه ویژه ای به تامین آب شرب روستاها داشته باشد

وی در مورد مسائل مردم گناباد عنوان نمود: اولین مشکل موجود در گناباد، خشکسالی است که به کشاورزی و دامداری آسیب بسیاری وارد نموده است؛ حدود 17 سال است که خشکسالی در گناباد وجود دارد و باعث کاهش محصولات، کاهش آب دهی قنوات، افت آب های سطحی و... شده است.

بخشدار مرکزی گناباد با بیان اینکه شغل 90 درصد مردم گناباد کشاورزی و دامداری ست، گفت: در امسال علی رغم اینکه در شهرستان های اطراف بارندگی خوبی داشتیم اما بارندگی در گناباد کم بود و دامدارها متضرر شدند، آن ها حتی مجبور شدند دام را به قیمت مناسب بفروشند و به شهرستان های مجاور همچون نیشابور و سبزوار کوچ نمایند که در آنجا هم مسائل زیادی داشتند.

رضایی با اشاره به اینکه در امسال با کاهش شدید چاه های آب شرب روبرو شده ایم، ادامه داد: در بعضی از روستاها تنش آبی داشتیم و آب رسانی در بعضی از روستاها با تانکر انجام می شد که در این راستا، دولت باید نگاه ویژه ای به موضوع تامین آب شرب روستاها داشته باشد. همچنین در پیش بینی چاه های آب شرب رزرو، تجهیز چاه های آب شرب، تعویض شبکه های فرسوده و... احتیاج به نگاه ویژه دولت است.

کار قنات ها باید مردمی انجام شود

وی عنوان نمود: با توجه به خشکسالی ها، دهیاری ها و شوراها را به هیات امنا و قنات ها حساس نموده و تاکید نموده ایم که شوراها و دهیاری ها موارد مربوط به قنات را پیگیری نمایند، به این دلیل که عمدتا نگاه هیات امنا و قنات ها بر اعتبارات دولتی که اعتبارات اندکی، است، معطوف می شود.

بخشدار مرکزی گناباد اضافه نمود: باید به سمتی برویم که کار قنات ها را دوباره مردمی انجام دهیم، قنات میراث ماندگاری ست که گذشتگان به یادگار گذاشتند که وظیفه داریم با مشارکت مردم آن ها را حفظ و نگداری کنیم.

رضایی گفت: شوراها و دهیاری ها را فعال کردیم تا با هیات امنای هر روستایی که در حالت انفعالی قرار دارند جلسه بگذارند، حتی اگر احتیاج هست انتخابات هیات امنا را دوباره برگزار نمایند و هیات امنای جدید انتخاب شود تا کار قنات با جدیت و وسواس بیشتر با جلب مشارکت مردم پیگیری شود.

ایجاد شغل پایدار از جمله درخواست های روستائیان

وی در مورد شرایط اشتغال اظهار کرد: اشتغال از مسائل جدی ماست، این مشکل در سطح تمام شهرستان وجود دارد و ایجاد شغل پایدار از جمله درخواست های روستائیان است.

بخشدار مرکزی گناباد با اشاره به خدماتی که کمیته امداد، اداره بهزیستی و سازمان فنی و حرفه ای در زمینه اشتغال انجام می دهند، اضافه نمود: اگر بخواهیم در موضوع اشتغال در روستاها کار کنیم باید در راستای مشاغل خانگی فعالیت داشته باشیم. در حال حاضر در چند روستا کارگاه بافت قالی داریم که جوانان روستا در آنجا مشغول کار هستند.

رضایی با بیان اینکه توجه ویژه به گردشگری از اقدامات خوبی ست که در امسال شروع شده است، گفت: قصد داریم، با توجه به ظرفیت ها و قابلیت هایی که بعضی روستاها در بخش مرکزی دارند، انتفاعی برای روستا و روستائیان به همراه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با ثبت جهانی قنات قصبه، به طور حتم، گردشگران داخلی و خارجی زیادی به گناباد خواهند آمد، گفت: بخش مرکزی روستای ریاب،شامل بافت ارزشمند تاریخی دارد، روستای مند مهد سفال است و روستای قوژد کاروان سراها و کلوت های زیبایی دارد.

بخشدار مرکزی گناباد اظهار کرد: برای این سه روستا بسته گردشگری خوبی فراهم نموده ایم که گردشگران بتوانند از این روستاها بازدید نمایند همچنین با تاکید فرماندار اقامت گاه های بوم گردی ایجاد نموده ایم.

رضایی در مورد شرایط آسفالت روستاهای گناباد عنوان نمود: از اقدامات خوبی که از اسفند سال گذشته آن را پیگیری نموده ایم، موضوع آسفالت فضای کالبدی روستاهاست، در این زمینه دهیاری و شوراها پای کار آمدند و بنیاد مسکن پیگیری کارها را انجام داد؛ برابر اعلام مدیر کل بنیاد مسکن خراسان، شهرستان گناباد توانسته 5 درصد قیر اختصاص داده شده به بنیاد مسکن برای آسفالت فضای کالبدی روستا را جذب کند.

وی اضافه نمود: 14 روستا را توانستیم از این محل آسفالت کنیم، سطح آسفالت شده 158 هزار متر مربع است اما در این میان، بعضی از روستاهایی که از آسفالت برخوردار نشدند اهالی روستا فشارهایی را به شوراها وارد کردند، آنها فکر می کردند این اقدام ناشی از کوتاهی شوراها بوده در حالی که این موضوع یک بحث کشوری است به این دلیل که تنها 57 درصد از قیری که قرار بوده به بنیاد مسکن تخصیص داده شود اختصاص یافته است.

بخشدار مرکزی گناباد گفت: از وزارت نفت، نماینده ها و بنیاد مسکن کشور درخواست داریم که مجددا بحث آسفالت رایگان در روستاها انجام شود تا بتوانیم روستاهای آسفالت نشده را آسفالت کنیم.

وی با اشاره به اینکه آسفالت در روستاها منتهای طرح هادی است، گفت: هنگامی، اقدامات آسفالت انجام می شود که تعریضات، جابجایی شبکه های برق، گاز، تعویض شبکه های فرسوده آب و... اجرا شده باشد.

رضایی عنوان نمود: به واسطه آسفالت رایگان توانستیم 22 کیلومتر تعویض شبکه آب داشته باشیم که این موضوع در هدر رفت آب و هزینه ای که به آبفای روستایی تحمیل می شد بسیار موثر بوده و این موارد را کاهش داده است.

بخشدار مرکزی گناباد اظهار کرد: بخش مرکزی شهرستان گناباد دارای 76 هزار نفر جمعیت است، که از این تعداد 43 هزار نفر در دو نقطه شهری گناباد و بیدخت ساکن هستند و 33 هزار نفر در روستاهای این بخش زندگی می نمایند.

وی اضافه نمود: این بخش 30 روستا است که 25 روستا دارای شورای اسلامی هستند، از این تعداد در 24 روستا دهیاری وجود دارد که دهیاری هفت روستا تمام وقت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حمایت های قانونی برای درآمدزایی دهیاری ها وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت های قانونی برای درآمدزایی دهیاری ها وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید