اعتراف نظامیان میانمار به کشتار مسلمانان

به گزارش وبلاگ انجمن ها، در جریان رسیدگی به اتهامات دو نظامی ارتش میانمار در دادگاه لاهه، متهمان به کشتار مسلمانان روهینگیا و دفن آنها در گورهای دسته جمعی اعتراف کردند.

اعتراف نظامیان میانمار به کشتار مسلمانان

به نقل از الجزیره، در جریان رسیدگی به اتهامات دو نظامی ارتش میانمار در دادگاه لاهه، متهمان به جرایم خود در کشتار و دفن مسلمانان روهینگیایی در گورهای دسته جمعی اعتراف کردند.

یک گروه حقوق بشری اعلام کرد که دو تن از نظامیانی که از ارتش میانمار جدا شده اند در یک کلیپ ویدئویی شهادت دادند که به آنها دستور قتل و تجاوز به مسلمانان روهینگیا داده شده بود.

این اولین بار است که نظامیانی که در قتل عام و تجاوز و جنایت ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در شمال راخین مشارکت داشتند، به اینگونه اقدامات خود اعتراف می کنند.

گروه حقوق بشری Fortify Rights اخبار محاکمه این افراد را در لاهه پیگیری و منتشر می کند.

یکی از متهمان در اعترافات خود گفته است: در یکی از عملیات ها، 30 نفر از مسلمانان را به قتل رسانده و دفن کردیم. هشت نفر آنها زن، هفت نفر کودک و 15 نفر نیز مرد و میانسال بودند.

این نظامی سابق میانمار در اعترافات خود گفت که فرمانده یگان آنها دستور نابودی تمامی مسلمانان روهینگیا را صادر کرده بود و نظامیان میانمار به پیشانی این مسلمانان شلیک می کردند و با ضربه پا، جنازه های آنها را درون گودالی می انداختند.

وی همچنین اعتراف کرد که قبل از به قتل رساندن زنان مسلمان روهینگیا، آنها را مورد تجاوز قرار می دادند.

میانمار با اتهامات نسل کشی در دیوان کیفری بین المللی به دلیل سرکوب نظامی مسلمانان روهینگیا در سال 2017 روبرو است، در نتیجه این سرکوب، بیش از 730 هزار نفر مجبور شدند به کشور بنگلادش در همسایگی میانمار بگریزند.

سه سال قبل و در دور جدید خشونت های بودائیان میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین، تعداد زیادی از مسلمانان کشته شده و بسیاری از آنها به صورت پیاده راهی کشور بنگلادش شدند.

هم اکنون بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا در کمپ آوارگانی که در شمال کشور بنگلادش قرار گرفته است زندگی می کنند و بدین ترتیب این مکان تبدیل به بزرگترین کمپ آوارگان جهان شده است.

در تیرماه سال جاری نیز رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین واقع در غرب میانمار به دلیل تصمیم ارتش برای انجام عملیات پاکسازی، اقدام به تخلیه منازل خود کرده اند.

در سال های 2017 و 2018 نیز عملیات ارتش میانمار در مناطق مسلمان نشین راخین موجب آوارگی هزاران مسلمان شده بود.

بر همین اساس سازمان عفو بین الملل با اعلام اینکه بمباران ایالت راخین از سوی ارتش میانمار منجر به کشته شدن افراد غیر مسلح از جمله بچه ها و زنان شده و این اقدام جزء جنایات جنگی محسوب می شود، خواستار آن شده بود که شورای امنیت سازمان ملل باید درباره آن تحقیق کند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان (UNHCR) و برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) 17 مرداد ماه سال گذشته در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند که خواستار دسترسی کامل به ایالت راخین (در شمال غربی میانمار و محل سکونت اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور)، بوده و نیز منتظرند تا کارکنان بین المللی بتوانند در شهر منگدو (Maungdaw) در این استان مستقر شوند.

گفتنی است، در 14 ژوئن سال گذشته میلادی، سازمان ملل با میانمار توافقی را به امضا رساند که بر اساس آن صدها هزار روهینگیائی آواره در بنگلادش اجازه همراه با انتخاب به میانمار یعنی زادگاه خود را داشته باشند.

گفتنی است اقلیت مسلمان روهینگیا که ساکن استان راخین در شمال غرب میانمار هستند؛ 5 سال گذشته را با ظلم دولت این کشور سپری کرده و مکرر از جانب بودائیان کشورشان مورد تهاجم، قتل و تجاوز قرار گرفته اند.

نحوه برخورد دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا که اغلب مورد شکنجه، قتل و آزار جنسی قرار می گیرند به بزرگترین چالش آنگ سان سوچی رهبر ملی این کشور تبدیل شده که برنده جایزه صلح نوبل نیز بوده است! ، مهر

منبع: ایران آنلاین

به "اعتراف نظامیان میانمار به کشتار مسلمانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف نظامیان میانمار به کشتار مسلمانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید