وقتی جمعیت 8 میلیاردی کره خاکی، تمایلی به قطع شدن سمفونی فوتبال ندارد

به گزارش وبلاگ انجمن ها، فوتبال بی دلیل فوتبال نشده و بی علت نیست که در جمع جمعیت 8 میلیاردی دنیا فقط بخش اندکی با این ورزش ارتباط برقرار نکرده و آن را دوست ندارند.

وقتی جمعیت 8 میلیاردی کره خاکی، تمایلی به قطع شدن سمفونی فوتبال ندارد

گروه ورزشی وبلاگ انجمن ها، در عالم ورزش رشته های مختلف آبی، توپی، نشستنی، پروازی و رزمی هستند که هر یک به اندازه خود جذابیت های بصری و هیجانی داشته و مخاطبان خاص یا عام شان را در جوامع مختلف دارند. ورزشهایی که شاید ساعتها تماشای آن، بیننده را از دنیای واقعی جدا و بر فراز ابرها و کوهها می برد. رشته هایی که ظرافت و دقت یک بیلیاردباز در محاسبه ضربه ریاضی گونه و مهندسی وارش را به رخ می کشد که چطور راستا گوی سفید را طوری معین می نماید که پس از چند برخورد با در و دیوار میز به هدف خورده و آن را از صفحه خارج کند.

ورزشهایی داریم که در آن مهارت یک رزمی کار را نشان می دهد که چطور در صدم ثانیه با یک چرخش ضربه ای دقیق را به حریفش زده و امتیاز لازم را دریافت می نماید. در رشته ای دیگر دو شطرنج باز پس از ساعتها نشستن رودرروی هم و بکارگیری انواع و اقسام تاکتیک های غافلگیر نماینده در نهایت روش بازی یکی بر دیگری غالب شده و یا هرازگاهی با تساوی به سرانجام می رسد و بسیاری رشته های دیگر پرتابی، قدرتی، سرعتی که بیشتر در دوومیدانی شاهد لحظات حساس و بازی با هزارم ثانیه ها در آن هستیم! اما آنچه همه این ویژگی ها را یکجا و پکیجی کامل از تاکتیکها و تکنیکهاست، رشته ای نیست جز فوتبال!

فوتبال! همان رشته ای که امروز بحث درباره چرایی تعطیلی اش در روزهای شیوع ویروس کرونا کووید19 حتی بازیهای عظیم المپیک 2020 توکیو را هم تحت تأثیر قرار داده و تقریبا دیگر کسی درباره این رویداد مهم حرفی نمی زند. فوتبال همان ورزشی است که گردش مالی سالیانه اش در سراسر دنیا مبالغی هنگفت را رقم می زند که در مخیله هیچ انسانی نمی گنجد.

یکی از دلایل اصلی در جذابیت این ورزش و همه گیر بودنش همان کلونی بودن اتفاقات ورزشی در یک رشته است. دقت، سرعت، پرتاب، تاکتیک، استقامت، مبارزه تن به تن، کار تیمی، حرکات انفرادی، وسعت زمین بازی، پنالتی، بروز اتفاقات سرنوشت سازتنها در یک متر مربع، حضور پرتعداد تماشاگران، ایجاد صحنه های ناب تکنیکی، آفریدن اشکها و لبخندهایی که نمونه های بسیارش در دل تاریخ ثبت و ضبط شده، همه و همه به خاطر فوتبالی بوده که سختگیرترین طرفداران ورزش را هم پای کار آورده و حتی برای آنها هم حرفی برای گفتن داشته است.

از جذابیت های فوتبال نه تنها باید به اتفاقات درون میدانش پرداخت بلکه هزاران اتفاق در حاشیه این ورزش رخ می دهد که خود جداگانه حدیثی مفصل دارند. از علاقمندی های دیوانه وار طرفداران به تیمها، بازیکنان و مربیانش بگوییم که گاهی تا مرز جنون و دیوانگی پیش می رود؟ از درگیری های روی سکوها بگوییم که بسیاری جانشان را پای عشق و علاقه به تیم ها از دست داده اند. تعدادی نقص عضو شده و چه بسیار افرادی که بابت تیم شان کتک خورده و گلو پاره نموده اند!

گرچه در کنار این اتفاقات تلخ روی سکوها نباید از تشویقهای موسیقیایی طرفداران فوتبال غافل شد. همان هایی که گاهی سرودهای تیم محبوبشان را در استادیوم به اجرای کُر 80 هزار نفری تبدیل نموده و استادیوم را تبدیل به اِستِیج سالن کنسرت می نمایند.

فارغ از همه این موارد، رویدادهای سیاسی و مالی دوروبر فوتبال هم از سوی دیگر زاویه و بُعدی جداگانه به فوتبال می دهد. آنجا که مردان سیاست برای اهداف بلندپروازانه شان سر از فوتبال درآورده و آن را به مثابه میان بری می بینند که جای تبلیغات سیاسی برای کسب شهرت، تنها با حضور در کنار فوتبال ره صدساله را یک شبه طی می نمایند و از حضیض گمنامی به اوج شهرت می رسند. از دیگر حواشی فوتبال، مردان مالی هستند که راهکارهای پولسازی را بلدند و می آیند تا از این دریای به انتهای پول کوسه شکار نمایند و تعداد صفرهای حساب شان را افزایش دهند.

این شبها و در خلا پخش مسابقات فوتبال بدلیل شیوع کرونا مجموعه مستندی از شبکه سوم سیما پخش می گردد به نام دریبل ؛ این مستند که فراوری خانه مستند انقلاب است سراغ موضوعات متنوعی رفته که با در حاشیه فوتبال شکل می گیرد اما گاهی حاشیه مهمتر از متن می گردد.

اگر فوتبال تعطیل است، اما انبوه رخدادهای نهان و آشکار اطرافش که اگر از امروز تا ابد هم به آن پرداخته گردد باز تمام نمی شوند زیر ذره بین مستند دریبل رفته و با سبکی تازه به آن پرداخته می گردد. این مجموعه مستند در هر قسمت سراغ یکی از موضوعات مرتبط با فوتبال رفته از موضوع طرفداران فوتبال تا داوران و از اقتصاد تا سیاست؛ این مستند سعی دارد جذابیت های ناشناخته این رشته چندوجهی را در زمینه ایجاد اشتغال، فراوری برنامه های ورزشی و غیره نمایان کند. این مستند علاوه بر پخش در شبکه 3 سیما ، هر هفته آدینه ها ساعت 19 از شبکه مستند سیما هم پخش می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "وقتی جمعیت 8 میلیاردی کره خاکی، تمایلی به قطع شدن سمفونی فوتبال ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی جمعیت 8 میلیاردی کره خاکی، تمایلی به قطع شدن سمفونی فوتبال ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید