واکسیناسیون ترکیبی کرونا بی خطر اما با عوارض مقطعیِ بیشتر

به گزارش وبلاگ انجمن ها، تهران (پانا) - تحقیقات جدید نشان داده است که واکسیناسیون کرونا با دو نوع واکسن مختلف در دو مرحله نسبت به تزریق دو دز از یک واکسن واحد، عوارض جانبی کوتاه مدت بیشتری در افراد ایجاد می نماید.

واکسیناسیون ترکیبی کرونا بی خطر اما با عوارض مقطعیِ بیشتر

به گزارش ایسنا، مطالعه کام-کاو (Com-Cov) که در ماه فوریه گذشته توسط متخصصان دانشگاه آکسفورد شروع شد در حال آنالیز این است که تزریق مخلوطی از واکسن آکسفورد ـ آسترازنکا و واکسن فایزرـ بیوان تک چه سطحی از ایمنی ایجاد می نماید.

این روش درمانی که تحت عنوان تقویت اولیه ناهمگن (heterologous prime-boost) نیز شناخته می گردد، فقط می تواند با واکسن های مجاز اعمال گردد و شامل استفاده از یک دز از دو واکسن مختلف است.

با توجه به عدم دسترسی کافی به بعضی واکسن ها و نیز تغییر در توصیه های پزشکی در مورد واکسن آسترازنکا، پزشکان و مقام های بهداشتی در دنیا به شکل روزافزونی معتقدند که در ماه های آینده استفاده از روش تقویت اولیه ناهمگن برای واکسینه کردن همگانی جمعیت ضروری خواهد بود.

با توجه به این امر مطالعه کام-کاو به سرپرستی پروفسور متیو اسنیپ از دانشگاه آکسفورد، سعی نموده است پاسخ هایی در مورد ایمنی و اثربخشی مخلوطی مکمل از واکسن های مختلف به دست آورد.

داده های اولیه این تحقیق که در نشریه پزشکی لنست منتشر شده نشان می دهد که تزریق دز اول از واکسن آسترازنکا و به دنبال آن دز دوم از واکسن فایزر و بالعکس، واکنش سیستمیک بیشتری نسبت به تزریق دو دز از یک واکسن واحد ایجاد می نماید.

در این آزمایش، تب و لرز، خستگی، سردرد، درد مفاصل و درد عضلانی پس از دریافت دز دوم در میان کسانی که در مدت 28 روز دو دز متفاوت دریافت نموده اند در مقایسه با افرادی که فقط دو دز یکسان از واکسن آسترازنکا یا واکسن فایزر دریافت نموده اند، بیشتر گزارش شده است.

این علائم عمدتا خفیف بوده اما در میان داوطلبانی که واکسن را به روش تقویت اولیه ناهمگن دریافت نموده اند، عوارض متوسط و شدید نیز بروز نموده است.

پس از بروز این علائم که مدت کوتاهی داشته است، هیچ کس احتیاج به بستری در بیمارستان پیدا ننموده است. در نهایت معین شد که واکسینه کردن با دز مختلط بی خطر است.

در مجموع 830 نفر از افراد 50 سال به بالا در این مطالعه شرکت کردند. این گروه به دو قسمت تقسیم شدند: 463 شرکت نماینده در مدت زمان 28 روز واکسن مختلط یا غیرمختلط دریافت کردند و 367 داوطلب با همان ترکیبات در مدت زمان بیش از 12 هفته واکسینه شدند.

محققان این مطالعه گزارش می نمایند که بروز عوارض جانبی پس از واکسینه کردن در گروه های سنی جوان بالاتر بوده است.

انتظار می رود نتایج مربوط به سطح ایمنی حاصل از اختلاط واکسن های مختلف در اوایل ماه آینده گزارش گردد.

پروفسور اسنیپ، متخصص اطفال و واکسن شناسی در دانشگاه آکسفورد، گفت: گرچه بخشی دومی از این آزمایش هنوز در دست انجام است، مهم است که مردم را درباره این نتایج مطلع کنیم، به ویژه که واکسینه کردن جمعی با دزهای مختلط در چند کشور هم اینک در حال آنالیز است.

او اضافه نمود: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که واکسینه کردن با دز مختلط می تواند منجر به افزایش غیبت از کار در روز بعد از تزریق واکسن گردد. از این رو، مهم است که در برنامه ریزی برای واکسینه کردن کادر پزشکی به این روش این موضوع در نظر گرفته گردد.

اسنیپ گفت: نکته مهم تر این است که هیچ نگرانی ای درباره ایمنی واکسینه کردن با دز مختلط وجود ندارد، اما این به آن معنا نیست که ایمن سازی بیشتر یا کمتر خواهد بود. امیدواریم که نتایج درباره میزان اثربخشی این روش را در ماه های آینده گزارش کنیم.

او گفت: در عین حال، توانسته ایم با تغییراتی در طراحی این مطالعه آنالیز کنیم که آیا استفاده بلافاصله و منظم از پاراستامول (استامینوفن) باعث کاهش دفعات بروز عوارض جانبی می گردد یا نه.

به گزارش ایندیپندنت، پروفسور اسنیپ اضافه نمود که دفعات بروز عوارض بسته به نوع واکسنی که در ابتدا تزریق می گردد از تفاوت چندانی برخوردار نیست.

وی گفت: نتایج بسیار شبیه است. در لرز یا خستگی، نتایج کمی متفاوت است اما در نهایت عوارض آن تفاوت چندانی ندارد.

مطالعات اتریش: تزریق دو واکسن ناهمسان موثرتر است

از سوی دیگر نتایج یک مطالعه جدید در اتریش نشان داده است: که واکسیناسیون ترکیبی نه تنها ضرری ندارد بلکه می تواند ضریب محافظت را حتی در برابر انواع جدید ویروس کووید بالاتر هم ببرد.

به گزارش دویچه وله، تحقیق جدیدی در دانشگاه پزشکی اینسبروکِ اتریش نشان می دهد که تزریق دو واکسن ناهمسان و دوزهای ترکیبی، اثربخشی و ایمن سازی بیشتری دارد به خصوص وقتی یکی از دو واکسن مثل آسترازنکا پایه ویروسی داشته باشد.

دوروتی فون لائر، دبیر پرژوه تحقیقی این دانشگاه به شبکه تلویزیونی سراسری اتریش گفته است: مصونیت ناشی از تزریق دو واکسن همسان به مراتب کمتر از وقتی است که فرد دو دز متفاوت دریافت نموده باشد.

دز ترکیبی به خصوص می تواند فرد را در برابر ویروس های جهش یافته بهتر محافظت کند. به طور مثال، آسترازنکا مصونیت بالایی در قبال ویروس های جدیدتر و تهاجمی تر هم چون نوع آفریقایی B.1.351 ایجاد می نماید اما به گفته لائر، اگر دومین دز با واکسن بیوان تک فایزر انجام گیرد، ضریب اطمینان و کارایی واکسیناسیون بیشتر می گردد.

پژوهشگران دانشگاه اینسبروک اتریش هنوز نتایج قطعی و میدانی از ترکیب واکسیناسیون را نگرفته اند و قرار است نتیجه را پاییز یا اوایل زمستان اعلام نمایند. دانشگاه آکسفورد گزارش مقدماتی مطالعات خود را هفته آینده ارائه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "واکسیناسیون ترکیبی کرونا بی خطر اما با عوارض مقطعیِ بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون ترکیبی کرونا بی خطر اما با عوارض مقطعیِ بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید