نانو لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر خزش توسط فناوران پارک علم و فناوری البرز فراوری شد

به گزارش وبلاگ انجمن ها، فناوران یکی از شرکت های دانش محور مستقر در پارک علم و فناوری البرز پیروز به فراوری محصول نانو لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر خزش شدند.

نانو لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر خزش توسط فناوران پارک علم و فناوری البرز فراوری شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ انجمن ها به نقل از پارک علم و فناوری البرز، محمدرضا خادمی مدیرعامل شرکت لوله گستر خادمی عضو پارک علم و فناوری البرز در این خصوص گفت: خزش تغییر شکل وابسته به زمان است که به عنوان نقص در رفتار بلند مدت مواد پلیمری به حساب می آید، در بحث خزش زمانی که پلیمر ها تحت بار ثابتی (کمتر از استحکام نهایی ماده قرار می گیرند) یک تغییر شکل آنی در پلیمر ها ایجاد شده و از حالت کلاف خارج می شوند؛ با ادامه یافتن اعمال بار، زنجیره ها نسبت به یکدیگر آغاز به حرکت و لغزش می نمایند و هر چه میزان زمان اعمال بار طولانی گردد یک نوع تغییر شکل دایمی در ماده ایجاد می گردد.

خادمی اضافه کرد: در پروژه حاضر هدف از اضافه کردن ذرات نانو، افزایش این مدت زمان بود که در تست خزش اجرا شده زمان از 230 دقیقه در نمونه بدون نانو به 810 دقیقه در نمونه حاوی نانو ذرات افزایش یافت؛ این روش در نهایت موجب مقاومت و افزایش خزش بلند مدت در لوله ها شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد لوله های پلی اتیلن در طراحی و ساخت لوله های آبیاری تحت فشار می باشد و برای همین لوله ها طبق استاندارد 14427 استحکام لازم در دمای 20 درجه سلسیوس، 50 سال در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در صورتی که با توجه به شرایط آب و هوایی ایران، دما همواره و در تمامی مناطق جغرافیایی 20 درجه سلسیوس نیست؛ بنابراین این زمان به حدود 30-40 سال می رسد که یکی از مهم ترین معضلات در بخش آب و فاضلاب است.

وی که یکی از واحد های کارآفرین در حوزه صادرات محصولات صنعتی در کشور است، گفت: واحد R&D لوله گستر خادمی با همت نیرو های متخصص خود به فراوری لوله پلی اتیلن با طول عمر بالا اقدام کرد که بعد از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدیم که با حل مشکل خزش پلی اتیلن می توانیم به هدف خودمان برسیم. در این بین پیدا کردن مواد نانو و اصلاح نماینده آن و همچنین توزیع و پخش مواد نانو در پلی اتیلن که به صورت گرانول از پتروشیمی خریداری می گردد از موانع و چالش هایی بودند که بر سر راه قرار داشتند.

به گفته خادمی نتیجه این تحقیق، نمونه غیر نانویی 230 دقیقه و نمونه حاوی نانو 810 دقیقه می تواند تست خزش را پاس کند یعنی تحول بزرگی در فراوری لوله پلی اتیلن با اعمال فشار یکسان.

وی با اشاره به اینکه ما در کوشش هستیم تمامی محصولات شرکت لوله گستر خادمی با محصولات رقیبان متفاوت ومتمایز باشد، گفت: شرکت لوله گستر فراوری نماینده لوله و اتصالات PE, U- PVC، کامپاند های پلیمری و مصنوعات پلاستیکی می باشد و با توجه به نامگذاری سال جدید به جهش فراوری و همچنین تحقق چشم انداز شرکت، سال 99 برای این مجموعه سال مهمی از نظر افزایش فراوری است و ما در حال اضافه کردن خطوط فراوری جدید هستیم که شامل فراوری نایلون، دیوارپوش و اضافه کردن 10 عدد قالب به واحد تزریق هستیم که برنامه ریزی تمامی پروژه ها در سال 98 اجرا شده و در حال حاضر طبق برنامه پیش می رویم.

خادمی از فراوری 16 محصول جدید در این شرکت نوآور اطلاع داد و اظهار داشت: کوشش کردیم از 16 محصول جدید به سبد محصولات خود اضافه کنیم که تمامی محصولات و دستاورد ها در حیطه کاری شرکت است. فراوری هر کدام ازاین محصولات مسائل و چالش ها و حتی تلخی ها و شیرینی هایی به همراه داشته است. ولی اعلام می کنیم آنچه در واحد R&D در قالب خزشبه آن رسیده ایم یک محصول منحصر به فرد است.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به چالش های شرایط تحریم و کرونا گفت: پرسنل شرکت لوله گستر با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در حال اجرا فعالیت روزانه خود می باشند و همانند سال های گذشته که این شرکت صادر نماینده برتر استانی و کشوری است و همچنان در حال حفظ این موقعیت خود در بین صادر نمایندگان است.

وی اضافه کرد: واحد های فناور تا حدی می توانند احتیاج های کشور را رفع نمایند و مانع از ایجاد شرایط سخت در کشور شوند، ولی یک واحد فناور موقعی می تواند شکوفا گردد که دولت و ارگان های دولتی به آن ها یاری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نانو لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر خزش توسط فناوران پارک علم و فناوری البرز فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانو لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر خزش توسط فناوران پارک علم و فناوری البرز فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید