روستای ازمیغان، محل تلاقی کویر و شالی زار

به گزارش وبلاگ انجمن ها، روستای ازمیغان واقع در نزدیکی شهر طبس بخاطر شرایط طبیعی و آب و هوایی خاص خود، موجب به وجود آمدن مناظر جذاب و دیدنی در این منطقه شده است.

روستای ازمیغان، محل تلاقی کویر و شالی زار

روستای فوق العاده زیبای ازمیغان در 48 کیلومتریشمال شهر طبس و در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این روستا درون یک دره زیبا قرارگرفته و تلفیق یک رودخانه پر آب و دائمی با شراط کویری منطقه، شرایط خاصی را پدید آورده که باعث شهرت هرچه بیشتر روستا و جذب گردشگران مختلف به این منطقه شده است. در این روستا حدود 100 خانواده زندگی می کنند که خانه های خود را به سبک خانه های خشتی مرسوم درشهرهای کویری ساخته اند. مردم روستا در شغل های مختلفی همچون کشاورزی، برنج کاری ودام پروری مشغول به کار هستند. اگر شما نیز به روستا سفر کنید می بینید کهشالیزارهای کشت برنج در کنار نخل های خرماقرار گرفته اند و تلفیق این دو محصول متضاد در طبیعت همگان را به تحسینروستای ازمیغان وا داشته است.

درباره روستا

روستای ازمیغاندر دل کویر گرم و سوزان واقع شده است؛ اما رد شدن یک رودخانه دائمی از آنبر شرایط طبیعی و آب و هوای آن تأثیر خاصی گذاشته و باعث شده تا در بیشتر فصول سال بتوانید درشرایط جوی مناسب به این روستا سفر کنید. این آب و هوای گرم و وجود آب فراوان باعثشده تا مردم منطقه بتوانند به کاشت برنج روی آورند و در کنار شالیزارهایشان از محصول درختان خرمای بی شمار روستا که اکثراًبه صورت خودروی رشد کرده اند بهره مند شوند.

سیستم احداث کانال و بندهای سنگی ونوع آبیاری که وظیفه تقسیم آب را بین زمین های کشاورزی بر عهده دارد آن قدر خوبعمل کرده که توانسته شالیزارهای برنج کاری دراین منطقه را توسعه دهد و علاوه بر زنده نگاه داشتن این کار در طی سالیاندراز به یکی از اصلی ترین منبع درآمدی مردم منطقه تبدیل گردد. برنج کاری در روستااز اردیبهشت ماه در 15 هکتار شالیزار منطقه شروع می گردد و در مهرماه هر سال چیزیدر حدود 60 تن برنج از زمین های آن برداشت می گردد. باید اعلام کرد که برنج خاص این منطقه راچمپا می نامند. همچنین انجام عملیات درو کردن و شالی کوبی برنج نیز در روستا به صورت سنتیتوسط مردم بومی انجام می گردد و حاصل آن یک برنج کاملا طبیعی و سالم است که درشهرهای اطراف به فروش می رسد.

تخته عروس

در این بخش سنگ سفید بزرگی به نام تخته عروس در کف رودخانه قرار گرفته است و آب جاری در اطراف آن جلوه خاصی به این دره داده، به طوریکه بیشتر گردشگران ضمن آب تنی در این قسمت، از تخته عروس نیز دیدن می کنند.

آرامگاه جعفر طیار

مهم ترین بنای تاریخی و مذهبی موجود در روستایازمیغان، مقبره ای است که طبق گفته ها، متعلق به محمد بن جعفر طیار است. این بنا دربالای روستا و روی تپه های بلند ساخته شده است. به گفته مورخان تاریخ وجود اینمقبره به دوران شروعین اسلام باز می گردد اما در طول تاریخ تا امروز به علتاتفاقات طبیعی چند بار مقبره به کلی ویران شده و دوباره توسط مردم محلی بنا شدهاست. ضمناًً دو نوشته به زبان عربی در دیواره های سنگی روستا وجود دارد که مورخان آن رابه زمان ورود محمد بن جعفر طیار نسبت می دهند.

چطور به روستا برسیم؟

برای رسیدن به روستای ازمیغان ابتدا باید بهاستان خراسان جنوبی و سپس به شهر طبس سفر کنید، سپس وارد جاده طبس-مشهد شوید دراوایل حرکت در این راستا به تابلو راهنمای روستا بر می خورید که ادامه راستا را به شما نشان خواهدداد، حدوداً می توان گفت روستای ازمیغان با شهر طبس 40 کیلومتر فاصله دارد که باتوجه به راستا آن بیشتر از 1 ساعت را در راه خواهید بود.

منبع: setare.com

به "روستای ازمیغان، محل تلاقی کویر و شالی زار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ازمیغان، محل تلاقی کویر و شالی زار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید