تنها موزه ای که می تواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است

به گزارش وبلاگ انجمن ها، تهران (پانا) - نشست خبری بازگشایی نمایشگاه های جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان نهان برعیان و پرسونا با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان و امیر راد کیوریتور نمایشگاه پرسونا سه شنبه 11 خردادماه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.

تنها موزه ای که می تواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در ابتدای نشست با اشاره به راه اندازی باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر گفت: باغ مجسمه و نورپردازی مجسمه های موزه با حمایت سازمان زیباسازی صورت گرفته و این باغ مجسمه تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد. بر اساس مصوبه هیات مدیره زیباسازی تهران، قرار است ساختمان موزه نیز در اختیار نورپردازی قرار بگیرد تا موزه به صورت نگینی در شب های تهران بدرخشد.

وی درباره برنامه های آینده موزه شرح داد: تا انتها سال، 7 نمایشگاه در موزه خواهیم داشت، در برنامه ریزی جدید موزه هنرهای معاصر تهران در سال بین 7 تا 8 نمایشگاه را برگزار می نماید که در زمان خود اطلاع رسانی خواهند شد. تا انتها تابستان، کانون موسیقی معاصر، معماری و شهر، نیو مدیا، دیزاین و سینماتک آغاز به کار می نمایند. همچنین همانطور که وعده نموده بودیم از حدود یک سال و نیم پیش، آماده سازی شش جلد کتاب نفیس موزه در نیمه راه است؛ 2 کتاب آماده شده و 4 کتاب دیگر در دست چاپ است و مردادماه مراسم رونمایی این کتاب ها را شاهد خواهیم بود.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: در رویکرد جدید موزه هنرهای معاصر تهران قرار گذاشتیم دو نمایشگاه به صورت همزمان در گالری های موزه افتتاح شوند؛ بر همین اساس، نمایشگاه اول با عنوان نهان بر عیان، 18 خردادماه و نمایشگاه دوم با عنوان پرسونا شامل مجموعه آثار اندی وارهول 25 خردادماه افتتاح می شوند.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران درباره چرایی برگزاری پروژه پژوهشی نهان برعیان که نقطه تلاقی با هنر معاصر ندارد شرح داد: تنها نهاد موزه ای که می تواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است و باید این کار را انجام دهد، به همین دلیل وقتی آقای حاتمی این پروژه را به من پیشنهاد کرد سریع پدیرفتم چراکه ما موظفیم به عنوان یک نهاد پژوهش محور، هنرمندان بتوانند با سابقه بصری و نحوه دیدن ما در تاریخ هنری آشنا شوند و از آن استفاده نمایند.

شهریار حاتمی دبیر نمایشگاه نهان بر عیان درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه نهان بر عیان؛ مهندسی تصویر در نگارگری ایران، بر اساس پروژه پژوهشی من بود که درباره پیوند علم و هنر در سده 8 تا 11 هجری ایران است و به صورت تخصصی به نگارگری می پردازد. این نمایشگاه به صورت تخصصی روی هندسه تصویر کار می نماید و هدف این بوده که هندسه دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران ایرانی از چه علنی در کارشان بهره می گرفتند.

وی توضیح داد: این پژوهش تعیین کرد که دستور زبان مشترکی در بین هنرهای ایرانی وجود دارد که ریشه مشترک در علم هندسه دارند. این نمایشگاه در ابتدا با تاریخی تصویری از 300 سال نقاشی ایران نمایش را بر اساس کتاب جامع الطوایف رشیدی آغاز می نماید و تا شاهنامه شاه عباسی پیش می رود. همچنین در نمایشگاه به حضور هندسه در نمایشگاه پرداختم که در 6 لایه به نمایش گذاشته می گردد. این نمایشگاه می تواند به هنرمندان شاخه های دیگر یاری کند چراکه این پروژه صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.

امیر راد کیوریتور نمایشگاه مروری بر آثار پرسونا (شامل آثار اندی وارهول از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران) درباره این نمایشگاه گفت: برنامه موزه هنرهای معاصر تهران مبنی بر نمایش دو مجموعه آثار است که یکی از آنها پژوهشی است و بخش دیگر به نمایش گنجینه موزه می پردازد. در نمایشگاه پرسونا، قصد داشتیم خوانش دیگری از مجموعه آثار اندی وارهول را ارائه دهیم و خوانشی که پیشنهاد شد که عنوان آن پرسونا شد. پرسونا؛ مفهوم کلی تصویر انسان در موقعیت های گوناگون است یا ماسک و نقابی است که ما بر چهره می گذاریم.

امیر راد نیز درباره چرایی برگزاری نمایشگاه هایی چون پرسونا شرح داد: کاری که ما اینجا انجام می دهیم خوانشی معاصر از آثار و یک دوره هنری است و فراوری کتاب ها و جستارهایی در این موضوع نیز همگی نگاه معاصری را شکل می دهند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تنها موزه ای که می تواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها موزه ای که می تواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید