آشنایی با انواع برند؛ معرفی 25 نوع برند مختلف و کاربرد آن ها در دنیای کسب وکار

به گزارش وبلاگ انجمن ها، به طور کلی، یک طرح، نام، نماد یا هر موجودیت دیگری که محصول یک سازمان را از رقبای آن متمایز می سازد، برند آن محصول نامیده می شود. در حقیقت، برندها با بازاریابی و تبلیغات در دنیای کسب وکار مرتبط هستند. از سوی دیگر، مجموعه ای از اقدامات، ابزارهای بازاریابی و ارتباطی سازمان که منجر به تمایز کسب وکار مربوطه نسبت به رقبا و همچنین ایجاد تصویری ماندگار در ذهن مشتری می شوند، فرآیند برندینگ نام دارند. در حالت کلی، بسته به ماهیت برند مورد استفاده می توان گفت که انواع برند مختلف داریم. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع برند پرداخته و ویژگی های هر یک را با جزئیات بیشتری تشریح کنیم.

آشنایی با انواع برند؛ معرفی 25 نوع برند مختلف و کاربرد آن ها در دنیای کسب وکار

آشنایی با 25 نوع برند مختلف

1. برند محصول؛ معمول ترین برند شناخته شده

Product Brand یا برند محصول به تصورات و ادراک مخاطبین نسبت به محصول یا کالای مد نظر اشاره دارد؛ به طوری که این ادراک از قابلیت عملکردی محصول فراتر رفته و به نوعی عواطف و برقراری ارتباط با محصولات مد نظر مبدل شود. برند محصول معمولاً برای کالاهایی رایج هستند که به سرعت و با هزینه ای نسبتاً کم فروخته می شوند. برای مثال، می توان به لوازم و کالاهای خانگی مانند غذاهای بسته بندی شده، نوشیدنی ها، لوازم بهداشتی، داروهای بدون نسخه و سایر موارد مصرفی اشاره کرد.

2. برند خدمات؛ یک پله بالاتر از برند محصول

Service Brand مشابه برند محصول است؛ اما می توان گفت که در عین ارزش آفرینی برای کالاهای تولیدشده کسب وکار، قابلیت تأثیرگذاری روی ادراک مخاطبین از خدمات ارائه شده را دارا است. البته توسعه برند خدمات از چندین لحاظ سخت تر از توسعه برند محصول است؛ چرا که خدمات کسب وکار به اندازه محصولات ملموس نیست. از همین روی برند خدمات بیشتر برای خدمات حرفه ای مناسب خواهد بود.

از سوی دیگر، برند سرویس، بازاریابان را قادر می سازد تا از رقابت بر سر قیمت خودداری کرده و برند خود را از لحاظ کیفیت خدمات توسعه دهند؛ چرا که اثبات رجحان و بحث بر سر قیمت در حوزه خدمات کار دشواری است. از جمله مثال های انواع برند خدمات می توان به برندهای آنلاین جدیدی اشاره کرد که به عنوان سرویسی برای ارائه حق اشتراک به کاربران راه اندازی می شوند. در حقیقت، این سرویس ها با دریافت مبلغی امکان دسترسی به سرویس، کالا، خدمات یا محتوای مد نظر را برای کاربر فراهم می کنند.

3. برند عمل گرا؛ فاکتوری کلیدی برای پیروزیت در جهانی رقابتی امروز

Activist Brand تحت عنوان برند هدف گرا نیز شناخته می شود. در حقیقت، انواع برند هدف گرا از جهت ایجاد تمایزی هدفمند در ذهن مشتریان به این نام مورد استفاده قرار می گیرند. به بیان دیگر، برند عمل گرا به منظور انجام یا تحقق هدف خاصی توسعه می یابد. در ادامه، بعد از تحقق هدف مد نظر نیز موجودیت خود را از دست می دهد. بنابراین می توان گفت که این نوع برند بیشتر در فعالیت های پروژه ای مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال، برند BodyShop از جمله برندهای مشهور در حوزه لوازم بهداشتی و آرایشی است که با حمایت از قانون عدم خشونت نسبت به حیوانات به برندی فعال در زمینه حقوق حیوانات مبدل شده است.

4. برند غیرانتفاعی؛ برندی برای افزایش کمک های خیرخواهانه

Non Governmental Organization یا به اختصار NGO به سازمان های غیرانتفاعی اشاره دارد که کمک های خیریه خود را برای نیازمندان ارسال کرده و آنان را تحت پوشش قرار می دهند. حال با توجه به آن چه که مطرح شد، در برندهای غیرانتفاعی، مدل های ارزش آفرینی صرفاً جنبه کمک مالی و قرض الحسنه نداشته و به سمت مأموریت های اجتماعی نیز سوق داده می شوند.

با این حال، انواع برندهای غیرانتفاعی در جامعه و انجمن های غیرانتفاعی توسط برخی افراد پذیرفته شده نیستند. چرا که این گروه از افراد برندهای غیرانتفاعی را به عنوان نهادی برای سودآوری و فروش می شناسند! حال آن که موسسه های غیرانتفاعی عملیات برندینگ غیرانتفاعی را صرفاً به منظور شناخته شدن سازمان، افزایش سطح فروش و کمک رسانی بیشتر به نیازمندان اتخاذ می کنند.

5. برند عمومی؛ عاملی برای شناخت مأموریت سازمان ها، نهادهای خصوصی و دولتی

Public Brand یکی از انواع برند برای ارائه مأموریت کلی سازمان بوده و به عنوان برند دولتی نیز شناخته می شود. برخی از کارشناسان بر این باورند که نمی توان موجودیتی را به عنوان برند معرفی کرد که چیزی تحت عنوان حق انتخاب مشتریان و مدل رقابتی وابسته به آن ندارد.

با این وجود می توان از نظم و متدولوژی استراتژی های برندینگ عمومی برای آگاهی بخشی به سهامداران و کسب اعتماد نهادهای دولتی استفاده کرد. امروزه برندهایی در بخش خصوصی وجود دارند که همانند خدمات عمومی تمام زندگی ما را تحت شعاع خود قرار داده اند. برای مثال، می توان شرکت گوگل و خدمات آن را نام برد. آیا می توانید یک روز خود را بدون استفاده از گوگل و جستجوی چیزی در آن سپری کنید؟!

6. برند لوکس؛ برندی برای بیان کیفیت و داستان محصول یا سرویس

Luxury Brand یا برند لوکس همان طور که از نامش مشخص است، یکی از انواع برند به منظور ارائه خدماتی با کیفیت و قیمت بالاست. به علاوه، برند لوکس حوزه بازاریابی مربوطه را برای گروه مشتریان خاص خود دارد. در حقیقت، برندهای لوکس مرزی مشخص مابین واقعیت و ویژگی های انحصاری محصول تعریف می کنند. به علاوه، لازم به ذکر است که دست یابی به چنین موضوعی با استفاده از کیفیت، ارتباطات و داستان سرایی در مورد محصول یا سرویس مد نظر انجام می شود. البته برندهای لوکس در مقابل انتظارات و اطمینان مصرف کنندگان آسیب پذیر هستند و از جانب برندهای لوکس مقرون به صرفه تحت فشار قرار می گیرند. ساعت های رولکس مثالی عالی از انواع برند لوکس هستند که در عین قیمت بالا، کیفیتی عالی داشته و گروه مشتریان خاص خود را دارند.

7. برند ارزش؛ نقطه مقابل برند لوکس!

Value Brand برخلاف برند لوکس بر روی قیمت محصول یا سرویس تمرکز کرده و خدماتی متناسب با قیمت های پایین تر ارائه می دهد. همچنین مخاطب هدف برندهای ارزش افراد متوسط جامعه هستند که از قضا گستره وسیعی از بازار هدف را شامل می شوند.

بنابراین با وجود تعداد مشتریان بیشتر و برای به دست آوردن سهم بازار مد نظر نیاز است تا قیمت های پایین تری برای محصولات در نظر گرفته شوند. برای مثال، در پخش مویرگی محصولات به نوعی از ویژگی های برند ارزش استفاده شده و صاحبان کسب وکار بدین طریق سعی در ارائه خدمات و افزایش فروش محصولاتشان دارند.

8. برند نوآور؛ برندی برای بهبود محصول با استفاده از فناوری های جدید

Innovative Brand بر افزایش کیفیت محصولات با به کارگیری تکنولوژی های جدید در آن ها تمرکز دارد. در واقع، انواع برند خلاقیت نوآوری را به عنوان هدف اصلی خود قرار داده و از این روی اقدام به ارائه محصول یا سرویس منحصربه فرد می کنند. برای مثال، برند اپل نمونه ای عالی از برند نوآور بوده و به دلیل نوآوری در میان کاربران شناخته شده است.

9. برند سازمان؛ فاکتوری مؤثر در بیان آرمان های شرکت یا سازمان

Organization Brand تحت عنوان برند شرکت نیز شناخته می شود. یکی از بهترین تعاریف برای برند سازمان با این مضمون بیان شده است: برند شرکتی، آرمانی را تعریف می کند که متولی پیشنهاد یا خدمتی برای خرید و استفاده مشتریان است.

در حقیقت، برند سازمان به صورت بالقوه دارای سرمایه، ظرفیت، نیروی انسانی، ارزش، هنجارها، چارچوب مرجع جهانی، محلی، برنامه های شهروندی، ثبت و ضبط عملکرد است. از همین روی، به نوعی اعتماد به برند در مشتریان ایجاد شده و می توانند نسبت به خدمات یا کالاهای مد نظر از آنان اقدام کنند. البته باید گفت که برندسازی سازمانی برای کسب وکارهای بزرگ در ابعاد بسیار گسترده اجرا شده و نیازمند رعایت استانداردهای سخت گیرانه و بسیار دقیق تر است.

همچنین انواع برند سازمانی با برندهای شخصی ارتباط تنگاتنگی دارند. به عنوان مثال، شرکت تسلا را می توان نام برد که برند سازمانی منحصربه فردی دارد اما با این وجود همه ما با شنیدن نام شرکت برند شخصی ایلون ماسک را به خاطر می آوریم.

بیشتر بخوانید: رنگ در برندسازی؛ انتخاب رنگ چگونه بر برند شما تاثیر می گذارد؟

10. برند جغرافیا؛ عاملی مهم جهت جذب جهانگرد یا سرمایه گذار

Geographic Brand تحت عنوان برند مکان، مقصد و شهر نیز شناخته می شود. در واقع، این برند را بومیان، شهر سازان و متولیان شهر ایجاد می کنند تا از این طریق شهر، روستا یا محل زندگی خود را به ایده و مقصدی برای جهانگردان و علاقه مندان مبدل سازند. به بیان دیگر، برندینگ مقاصد جهانگردی به منظور صحبت از ارزش ها، مکان های دیدنی و بکر مربوط به مناطقی خاص انجام می شود.

هدف برند جغرافیایی جذب جهانگرد، سرمایه گذار، کسب وکارهای خارجی و همچنین افزایش سکنه مناطق مد نظر است. برای مثال، مناطق مختلف و شهرهای زیبای کشورمان از جمله مکان های جذب بازدیدکنندگان هستند که با برندینگ جغرافیایی می توان نسبت به معرفی تاریخچه، معرفی مکان های دیدنی، افزایش جهانگرد و … در این مورد اقدام کرد.

11. برند الکترونیکی؛ برند مختص جهانی مجازی

E-Brand از جمله انواع برند فعال در جهانی مجازی است که در بستر وب رایج بوده و جهت ارائه خدمات یا محصولات کسب وکارهای آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. برند الکترونیکی دبرای ارائه خدمات آنلاین تا حدودی نامحسوس بوده اما در مورد ارائه محصولات کاملاً قابل لمس است. به عنوان یک مثال عالی از برند الکترونیکی می توان وب سایت های شناخته شده دیجی کالا یا آمازون را نام برد.

12. برند سلبریتی؛ برند افراد شناخته شده در میان مردم

Celebrity Brand برندی مختص اشخاص مشهور است. در واقع، این گروه از افراد با به کارگیری ترکیبی از محتوای ارسالی در شبکه های اجتماعی، ظاهر خود، محصولات و حواشی آن ها نسبت به حفظ موقعیت، برجسته کردن سرویس و کالای مد نظر و همچنین هیجان بخشی به دنبال کنندگان اقدام می کنند.

13. برند شخصی؛ برند افراد دارای استعدادهای شناخته نشده!

Personal Brand یا برند شخصی به تصویر ذهنی دیگران در مورد فرد مد نظر اشاره دارد. در حقیقت، برندینگ شخصی فرآیندی است که از طریق آن هر یک از افراد ویژگی های، نقاط قوت، نگرش ها یا عقایدشان را به اطرافیان ارائه می کنند. در نتیجه، این فرآیند منجر به ایجاد برند شخصی معتبری برای آنان می شود.

به طور معمول، کارشناسان در معرفی پرسونال برند به عنوان یکی از انواع برند دچار تردید هستند. به عبارت دیگر، با وجود اینکه روشی برای ایجاد ارزش افزوده محسوب می شود، اما فاقد مدل کسب وکار برای اجرا و استراتژی تجاری سازی است.

تفاوت برند شخصی با برند سلبریتی در فردی است که برند برایش ساخته می شود. در حقیقت، در برند شخصی افراد غالباً معروف نیستند و با برندسازی برای خود توانایی و مهارت هایشان را معرفی می کنند. در نهایت، می توانند خود را بازاریاب کسب وکار یا محصول مد نظر معرفی کرده و از این طریق اقدام به جذب مخاطب کنند. به عنوان مثال وکلا، گرافیست ها و هنرمندانی که به واسطه مهارت و نام خود معروف شده اند از ویژگی های برند شخصی بهره می برند.

14. برند گروه؛ مجموعه ای از افراد دارای برند شخصی

Group Brand به گروه های کوچکی از موجودیت های برند و ارتباطات آن ها اشاره دارد که در ارتباط با یکدیگر ارزش برند جدیدی را خلق می کنند. در حقیقت، می توان گفت که مجموعه ای از افراد دارای برند شخصی نیز می توانند اقدام به برندسازی گروهی کنند. در این صورت، گروه تشکیل شده همچون تک تک اعضای آن دارای هویت برند خواهد بود. برای مثال، می توان گروه های خوانندگی را نام برد که هر یک از اعضای آن برند شخصی دارند و در عین حال گروه تشکیل شده نیز خود هویت برندی شناخته شده و مجزا دارا است.

بیشتر بخوانید: فرق برند و نام تجاری و لوگو چیست؟

15. برند جامعیت؛ برندی مختص دسته بندی کلی کالا یا سرویس های مختلف

Generic Brand از جمله انواع برندی است که آن قدر مورد استفاده قرار گرفته که اکنون به عنوان یک زبان مشترک یا به عنوان فعلی برای تعریف کل دسته بندی محصولات یا سرویس های مشابه به کار گرفته می شود. در حقیقت، جایگزینی یک نام مشترک برای تمامی گروه محصولات مشابه توسط برند عمومی اجرا شده و این موضوع گواه پیروزیت آن در بازارهای هدف است.

برای مثال، زیراکس که در ابتدا یک دستگاه کپی بوده اما اکنون اصطلاحی است که به طور کلی برای فتوکپی استفاده می شود. به عنوان مثال دیگر، لوازم بهداشتی مای بی بی را می توان نام برد که امروزه برای انواع پوشک بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

16. برند کارفرما؛ برندی کلیدی برای پیروزیت سازمان

Employer Brand به توانایی شرکت ها برای جذب کارکنانی با قابلیت ها و کیفیت بالا در بازارهای رقابتی اشاره دارد. از سوی دیگر، برند کارفرما اغلب با ارزش پیشنهادی کارکنان گره خورده و تمرکز آن بر فرآیند استخدام است؛ چرا که کارکنان بهتر نه تنها ارزش افزوده ای برای کسب وکار به همراه دارند، بلکه سازمان را با خودشان پرورش داده و موجب رشد آن می شوند. به عبارت دیگر، در برخی موارد این برند گسترش یافته و موجبات پیشرفت و توسعه فرهنگ سالم و تولیدی را در سازمان فراهم می کند. برای مثال، شرکت گوگل را می توان نام برد که از کارمندان کیفیت گرایی برخوردار بوده و هر یک از آنان نیز عاشق کار و سازمان خود هستند.

17. برند چالش گرا؛ عاملی برای ایجاد چالش در روش های سنتی یا رایج

Disruptive Brand یا برند تغییردهنده از جمله انواع برند ایجادکننده تغییر هستند. به عبارت بهتر، برندهای چالشگر تصمیم دارند تا فعالان سلطه گر بازار را به چالش کشیده و نوآوری های خاصی در صنعت مربوطه ارائه دهند. به علاوه، این برندها فعالیت خود را در بازارهای مشخص و به خصوصی آغاز می کنند. بنابراین می توان گفت که یک برند نوآور ممکن است به عنوان برند چالش گرا معرفی شود اما در عین حال تمامی برندهای چالش گرا نمیتوانند به برندی نوآور مبدل شوند. برای مثال، برندهای Uber و Apple را می توان نام برد که در بازه زمانی کوتاهی بازار هدف خود را دگرگون ساختند.

18. برند رویداد؛ راه کار جلب وفاداری مخاطبین

Event Brand با اجرای رویدادهایی شکل می گیرد که به موجب آن ها وفاداری مشتریان هدف جلب می شوند. در واقع، نام این برندها تعداد زیادی از مردم و مخاطبین را جلب کرده و باعث پیروزیت این رویداد می شوند. به بیان دیگر، ایونت های مختلف زمانی که در تلاش برای ایجاد تجربه کاربری مثبت برای مشتریان خود هستند، موجب ایجاد برند رویداد شده و از سوی دیگر وفاداری مخاطبین خود را جلب می کنند.

به علاوه، قدرت انواع برند رویداد به تجربه افرادی بستگی دارد که در این رویدادها شرکت می کنند. برای مثال، می توان به مجموعه کنفرانس های برگزارشده در TED یا رویدادهای ورزشی مختلف مانند المپیک اشاره کرد.

19. برند سرمایه گذار؛ برندی برای ارائه خدمات مالی به افراد، کسب وکار یا سازمان

Investor Brand معمولاً برای برندهای سهام دار یا فعال در حوزه های مرتبط به خدمات سرمایه گذاری و مالی مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، ماهیت و موجودیت این برندها به عنوان یک نهاد سرمایه گذاری و سهامدار ممتاز موقعیت گذاری می شود.

در حقیقت، ماهیت برندهای سرمایه گذار را عوامل مالی، استراتژی های مرتبط با ارزش پیشنهادی، هدف و شهرت مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت تشکیل می دهند. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که مسئولیت یک برند سرمایه گذار قوی این است که قیمت سهام خود را منعطف کرده و درک آگاهانه ای از ارزش سهام خود در میان مخاطبان ایجاد کند.

20. برند جهانی؛ برند مختص سازمان های بزرگ و بین المللی

Global Brand یا برند جهانی همان طور که از نامش مشخص است، برنی شناخته شده در سراسر جهان بوده و مخاطبین هدف خود را در سراسر جهان پوشش می دهد. در واقع، برند جهانی تصویری کلی از سازمان یا کسب وکار مد نظر در ذهن تمامی مشتریان خود در سراسر جهان ایجاد می کند. همچنین از جمله نکات ضروری برای پیروزیت این برند ایجاد تصویری یکسان و همگن در ذهن تمامی مشتریان بین المللی خود است. برای مثال، برندهایی نظیر اپل، گوگل، مایکروسافت، مک دونالد و غیره همگی از جمله انواع برند جهانی هستند.

21. برند ملی؛ بُعد ملی برند جغرافیایی

Nation Brand یا برند ملی و قومی همان طور که از نامش مشخص است، برای معرفی، ایجاد شهرت و دست یابی به تبلیغی پیروز در زمینه ای خاص برای کشورها به کار گرفته می شود. در حقیقت، برندینگ کشوری، فرآیند معرفی یک کشور به عنوان یک برند است. برای مثال، تمامی افراد کشور ژاپن را به سخت کوشی و همچنین کشور آلمان را به برخورداری از نظم می شناسند.

22. برند اخلاقی؛ برندی برای توصیف بُعد اخلاقی و مسئولیت پذیری برندهای مختلف

Ethical Brand یا برندهای اخلاقی به دو روش مورد استفاده قرار می گیرند. در روش اول، برند اخلاقی نحوه کار برندهای دیگر، تکنیک های به کار گرفته شده در آن ها و میزان مسئولیت پذیری شرکت ها در قبال تعهداتی نظیر امنیت نیروی کار، مسئولیت پذیر اجتماعی شرکت مربوطه و مواردی از این دست را توصیف می کند.

در روش دوم نیز برند اخلاقی حداقل و محدوده کیفیت مد نظر مشتریان را توصیف می کند. در واقع، در این مورد مشتریان با مد نظر قرار دادن برند اخلاقی اطمینان حاصل می کنند که برند مد نظرشان مسئولیت پذیر است یا خیر. به طور کلی، این نوع برندها تحت عنوان انواع برند NGO شناخته می شوند.

23. برند عوامل سازنده؛ برندی تأثیرگذار جهت ارزش آفرینی برندهای مختلف

Ingredient Brand یا برند اجزای سازنده به واسطه ارزش و کارکردی که با خود می آورد، به برند دیگری ارزش می بخشد. در واقع، این برند مربوط به محصولاتی است که برای ساخت محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت بهتر، مشتریان ممکن است به صورت مستقیم برخی محصولات را خریداری نکنند، اما برایشان مهم است که محصولی تولیدشده را با برند مدنظرشان خریداری کنند. برای مثال، برند اینتل در لپ تاپ های مختلف را می توان به عنوان نمونه بارزی از برند اجزای سازنده مطرح کرد.

24. برند آیین؛ برند مختص مجموعه حامیان متعصب قوانین یا محصولات خاص

Cult Brand از جمله انواع برند است که حول جامعه ای از حامیان متعصب قوانین، سرویس ها یا کالاهای خاص تشکیل می شود. در واقع، این برند همانند برند چالش گر اغلب با سایر برندهای مد نظر خود می جنگند تا رتبه بهتری نسبت به آنان به دست آورند.

البته لازم به ذکر است که طرفداران این برند صادقانه نسبت به جذب مخاطبین همسو با دلایل و نگرش خود اقدام می کنند و دلیل رقابتشان وجود سایر رقیبان یا نیاز بازار نیست. برای مثال، می توان طرفداران سیستم عامل لینوکس را به عنوان برند آیین نام برد.

25. برند بی نشان؛ برندی فاقد هویت مشخص!

Clean Slate Brand تحت عنوان برند لوح پاک نیز شناخته می شود. در واقع، از جمله ویژگی های انواع برند بی نشان می توان به برندهای غیراستانداردی که به سرعت تغییر می کنند، غیر قابل استدلال هستند و حتی برندهای ناشناخته ای اشاره کرد که بر پایه استراتژی برند خاصی ایجاد نمی شوند.

به طور کلی، این برندها خواسته ها و آرزوهای مصرف کنندگان را به صورت دوره ای و به روشی جدید پاسخ می دهند. برای مثال، محصولات محلی که نامی ندارند، از جمله برندهای بی نشان هستند که نیاز مصرف کنندگان را پاسخ می گویند. به عنوان مثالی دیگر، اگر به شهرهای شمال کشور سفر کرده باشید با محصولاتی به نام اسکیمو روبرو می شوید که دست ساز بوده و برند مشخصی ندارند.

جمع بندی

در این مقاله انواع مختلف برندهای موجود در بازار را به همراه مثالی کاربردی برای هر یک مورد بررسی قرار دادیم. همچنین در برخی موارد تفاوت انواع برند با یکدیگر را بیان کردیم. در حالت کلی، انواع برند در موارد متعددی مفاهیم مشابه داشته و برای مواردی یکسان به کار گرفته می شوند، اما هر یک از برندهای مطرح شده به تصاویر ذهنی متعددی از محصول، کالا یا سرویس کسب وکارهای مختلف اشاره دارند. برای مثال، شرکت گوگل یک برند سازمانی بوده و در عین حال برندی جهانی است. با این حال، هر یک از این برندها بسته به گروه مشتریان هدف برای کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. در هر نوع برندی که انتخاب می کنید تصویر برند اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با مفهوم تصویر برند و نحوه کمک آن به یک کسب و کار نیز آشنا شوید. شما چه نوع برندهایی را می شناسید؟ نظرات و دیدگاه های خود را در مورد دیگر انواع برند و کاربرد آن ها در پیروزیت های شخصی و کسب وکارتان با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "آشنایی با انواع برند؛ معرفی 25 نوع برند مختلف و کاربرد آن ها در دنیای کسب وکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع برند؛ معرفی 25 نوع برند مختلف و کاربرد آن ها در دنیای کسب وکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید