20 سیستم جادوی برتر در تاریخ بازی های ویدیویی
به گزارش وبلاگ انجمن ها، فکر کنم همه با هم موافق باشیم که جادو عالی است، مگر نه؟ شمشیرها، تیروکمان ها و تفنگ ها هم عالی اند، ولی به ندرت پیش می آید که پیوند قوی ای با دنیاسازی بازی داشته باشند، در حالی که جادو در بیشتر موارد بخشی از دنیاسازی بازی است و توجیه داستانی دارد. غیر از این، جادوگران می توانند با مطالعه و قدرت اراده خود کاری نمایند واقعیت از آن ها اطاعت کند. این واقعاً قابل توجه است. هیچ عضله ای در حدی قدرتمند نیست که جلوی شلیک شدن گلوله آتشین به صورت تان را بگیرد!
بازی های زیادی هستند که در آن ها جادو وجود دارد، ولی تعداد معدودی از این بازی ها هستند که در آن ها جادو به شکلی باحال به کار برده شده است و از سیستمی باکیفیت برای ساختن طلسم و قدرت نمایی های خارق العاده با جادو استفاده می نمایند.
در ادامه 20 بازی که سیستم جادویی شان یک سر و گردن از بقیه بازی ها بالاتر است معرفی شده اند:
20. نویتا (Noita)
سال انتشار: 2020
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: اکشن ماجرایی، روگ لایک
سازنده: Nolla Games
در نویتا، شما نقش ساحری را بازی می کنید که در محیطی که کلاً از پیکسل ها تشکیل شده (پیکسل هایی که موتور فیزیک بازی شبیه سازی شان نموده است) رها شده اید. چوب ها و پیچک ها می سوزند، سنگ ها فرو می ریزند و می افتند، آب جریان پیدا می نماید و در همان راستای که انتظار دارید حرکت می نماید. این مسائل حائز اهمیت هستند، چون گیم پلی نویتا مبتنی بر تعامل با محیط بازی با استفاده از تعداد زیادی طلسم از پیش ساخته شده و دست ساز است.
در کمتر بازی ای تعامل با محیط و فیزیک بازی به مقدار نویتا عمیق است. به یاری یک چوب دستی تنظیم شده و طلسمی دست ساز که جامعه مادینگ بازی ساخته اند، هرکسی می تواند موج نابودی مخصوص به خود را در صفحه بازی راه بیندازد. اجازه ندهید گرافیک پیکسلی نویتا گولتان بزند: انیمیشن های بازی روان، موتور فیزیکی بازی پیچیده و رنگ بندی آن چشم نواز است.
ویژگی های مهم:
- شبیه سازی پیچیده به لطف موتور فیزیک قدرتمند بازی
- طلسم های قابل شخصی سازی
- گرافیک پیکسلی زیبا
- مراحل تصادفی
19. ستون های ابدیت (Pillars of Eternity)
سال انتشار: 2015
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، سوییچ
ژانر: نقش آفرینی
سازنده: Obsidian Entertainment
ایده اصلی اجرای طلسم در ستون های ابدیت شباهت زیادی به سیاه چاله ها و اژدهایان (Dungeons & Dragons) در حالت فعلی اش دارد، ولی در بازی کلاس هایی وجود دارند که رویکردی جالب به مقوله جادوگری دارند. مثلاً کلاس سراینده (Chanter) را در نظر بگیرید. این کلاس معادل کلاس نقال (Bard) دی انددی در این بازی است. سرایندگان می توانند عبارات جادویی باستانی را با هم ترکیب نمایند و اثراتی متفاوت ایجاد نمایند؛ پس از سرایندن چند عبارت آن ها می توانند طلسم های خاص ایجاد نمایند.
کشیش ها (Priests) نیز از قدرتی خاص برخوردارند: اگر از خود رفتاری نشان دهند که با انتظارات خدایشان جور باشد، قدرت شان بیشتر می گردد. در نقش کشیش اگر خلاف میل خدایان خود رفتار کنید، قدرت تان به پای پیرویی وفادار نخواهد رسید. این قانون برای پالادین ها (Paladin) نیز صادق است. کلاسی به نام سایفر (Cipher) نیز در بازی وجود دارد که پیروان آن نمی توانند قابلیت هایشان را روی خودشان یا محیط اجرا نمایند، چون قابلیت هایشان ریشه در ارواح دارد. حتی جادوگران معمولی نیز باید هر از گاهی کتاب طلسم هایشان را ورق بزنند.
ویژگی های مهم:
- چند کلاس جادوگر که هرکدام ریزه کاری های خاص خود را در اجرای طلسم های جادویی دارند
- سیستم اعتبار بازی روی قدرت طلسم ها تاثیر می گذارد
- یک بازی نقش آفرینی کلاسیک که از بازی های موتور اینفینیتی مثل دروازه بالدور (Baldurs Gate) الهام گرفته شده است
- جهانسازی قوی
18. راستا تبعید (Path of Exile)
سال انتشار: 2013
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
ژانر: اکشن نقش آفرینی
سازنده: Grinding Gear Games
راستا تبعید بازی اکشن نقش آفرینی رایگان عالی ای است که جوی تاریک دارد و گیم پلی آن نظر هرکسی را که هوادار دیابلو باشد جلب خواهد نمود. بعلاوه این بازی یکی از برترین سیستم های پیشرفت بین بازی های ژانر خود را دارد. در این بازی پیشرفت دو جنبه متفاوت دارد: از یک طرف شبکه گسترده ای از قابلیت های پس زمینه (Passive) وجود دارد که می توانید با مصرف کردن امتیازهای مهارت افزایش شان دهید. از طرف دیگر سیستم جای گیری (Slot System) وجود دارد که به شما اجازه می دهد جواهرات مهارت (Skill Gem) را در تجهیزات خود قرار دهید.
بعضی از آیتم ها جایگاهی مخصوص گنجانده شدن جواهرات دارند. وقتی یک جواهر مهارت فعال (Active Skill Gem) را در چنین آیتمی قرار دهید و یک جواهر پشتیبان سازگار به آن اضافه کنید، کارکرد مهارت مربوطه را شخصی سازی خواهید کرد. مثلاً با استفاده از این سیستم می توانید به مهارت مربوطه دمج محیطی (Area of Effect Damage) اضافه کنید یا تعداد دفعاتی را که یک حمله زنجیره ای بین دشمنان جابجا می گردد افزایش دهید. این جواهرات جادویی به همان مقدار که برای جادوگران مفیدند، به درد جنگجویان هم می خورند و بعضی از کمبوهایی که می توان با آن ها اجرا کرد، بسیار مرگبارند.
ویژگی های مهم:
- یک بازی رایگان عالی در سبک دیابلو
- تعداد فوق العاده زیاد مهارت های پس زمینه (Passive)
- کشف کردن ترکیب های نو جواهرات مهارت فعال و پشتیبان هیجان انگیز است
- پشتیبانی فوق العاده از جانب سازندگان بازی
17. اون کست: خیزش جادوگر (Avencast: Rise of the Mage)
سال انتشار: 2007
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: اکشن نقش آفرینی
سازنده: Clockstone
اون کست: خیزش جادوگر یک بازی نسبتاً ناشناخته است که در سال 2007 منتشر شد و یک سری ایده باحال درباره اجرای طلسم در بازی های اکشن نقش آفرینی داشت. در این بازی به جای این که نوار کلیدهای میان بر (Hotkey Bar) داشته باشید که از آیکون طلسم های مختلف پر شده، با ترکیب کردن طلسم های مختلف حمله خود را اجرا می کنید، طوری که انگار در حال تجربه یک بازی مبارزه ای هستید که در آن باید کمبو بزنید. در بازی دو نوع قابلیت متفاوت وجود دارد: جادوی روح (Soul Magic) مخصوص طلسم های سنتی و جادوی خون (Blood Magic) مخصوص قدرت های مبارزه تن به تن.
جنبه سرگرم نماینده بازی این است که برای اجرای طلسم ها، باید کاری فراتر از فشار دادن یک دکمه انجام دهید (هرچند که گزینه این کار در اون کست وجود دارد)، برای همین بازی کردن در نقش یک بتل میج که برای استفاده از قابلیت های کشنده اش، باید مثل بازی های مبارزه ای دکمه ها را به صورت ترکیبی فشار دهید، بسیار مفرح است. پیرامون همه اتفاقاتی که می افتد یک داستان هم تعریف می گردد؛ داستانی درباره میراث های فراموش شده و پیش گویی هایی که به نتیجه نرسیدند.
ویژگی های مهم:
- گنجانده شدن کلاس احضارنماینده (Summoning) به عنوان یکی از مکتب های جادوگری
- اجرای طلسم ها با استفاده از ترکیب دکمه ها
- داستان بازی بسیار باحال است
- تعداد زیاد طلسم ها و آیتم های به دردبخور
16. مسیح تاریک نیرو و جادو (Dark Messiah of Might and Magic)
سال انتشار: 2006
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس 360
ژانر: اکشن نقش آفرینی
سازنده: Arkane Studios
وقتی صحبت از جادوی باحال در میان است، مسیح تاریک لزوماً اولین بازی ای نیست که به فکر می رسد. چیزی که مردم از این بازی به یاد دارند، این است که می توانید دشمنان بازی را با لگد به سمت تیغ ها روانه کنید و آن ها را به سیخ بکشید. اما این بازی سیستم جادویی دارد که استفاده از آن به خاطر ماهیت تعاملی بودن آن (با محیط بازی) بسیار لذت بخش است. البته این اصلاً جای تعجب ندارد. سازنده بازی استودیوی آرکین است؛ سازنده بازی هایی چون آرکس فاتالیس (Arx Fatalis) و بدنام (Dishonored) که هردو به خاطر سیستم جادوی قوی خود معروف اند.
به عنوان یک جادوگر می توانید ارک ها را با گلوله های آتشین جزغاله کنید، ولی کار سرگرم نماینده تر این است که آن ها را به سمت روغنی که کف زمین ریخته بکشانید و سپس گلوله آتشین را به سمت روغن شلیک کنید. می توانید دشمن را مستقیماً منجمد کنید، ولی کار سرگرم نماینده تر این است که کف زمین را با یخ بپوشانید و کاری کنید که دشمن به سمت سطحی تیغ دار سر بخورد. تعداد طلسم های بازی خیلی زیاد نیست، ولی هرکدام را می توان به روش های سرگرم نماینده به کار برد و نقشه های بازی نیز طوری طراحی شده اند که شما را به آزمون وخطا با این طلسم ها تشویق می نمایند.
ویژگی های مهم:
- جادو تعامل جالبی با محیط دارد
- سیستم آدرنالین بازی مخصوص باز کردن حرکت های قدرتمند (هم برای اسلحه ها و هم برای طلسم های جادویی) عالی است
- بازی در جهانیی واقع شده که برای هواداران سری Might & Magic آشناست
- بازی چند سرانجام مختلف دارد
15. جادوگر افسانه ای (Wizard of Legend)
سال انتشار: 2018
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، سوییچ
ژانر: روگ لایک
سازنده: Contingent99
اجرای طلسم های جادویی در جادوگر افسانه ای زیاد پیچیده نیست. صرفاً یک دکمه را فشار می دهید و طلسم اجرا می گردد. منتها هنر نهفته در این کار، یافتن زمان و مکان درست برای اجرای طلسم ها و هدف گیری با آن هاست. می دانید، بسیاری از طلسم ها کول داون (Cooldown) دارند و وقتی لازم باشد جاخالی دهید، بپرید یا به دشمن آسیب بزنید، در دسترس بودن یا نبودن طلسم مربوطه در لحظه، پیروزی یا شکست را معین می نماید.
جادوگر افسانه ای یک بازی روگ لایک با گرافیک پیکسلی است که در آن همه مهارت های تحت اختیار شما نوعی طلسم هستند. مبارزات بازی ممکن است بسیار پرتنش شوند، خصوصاً اگر طلسم هایی را که کول داون پایین دارند تقویت نموده باشید. وقتی به هنگام اجرای طلسم ها صفحه بازی پر از جلوه های ویژه پیکسلی می گردد و دشمنان شما در میدان نبرد کله پا می شوند، حس رضایت فوق العاده ای به شما منتقل می گردد، خصوصاً با توجه به این که همه چیز به واکنش های شما بستگی دارد. این بازی قطعاً توصیه می گردد.
ویژگی های مهم:
- مبارزات جادویی سریع و پرتنش
- راه های زیاد برای شخصی سازی طلسم هایی که با خود حمل می کنید
- گرافیک پیکسلی زیبا
- داستان بازی ساده است، ولی بهانه مناسبی برای ماجراجویی فراهم می نماید
14. اوتوارد (Outward)
سال انتشار: 2019
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4
ژانر: نقش آفرینی
سازنده: Nine Dots
اوتوارد یک بازی فانتزی نقش آفرینی بقامحور است که نمونه مشابه به آن زیاد پیدا نمی گردد. این بازی تمام ویژگی های بازی های بقامحور را دارد: گرسنگی، خستگی و گرما، ولی در کنار این عناصر بازی دارای کوئست های نقش آفرینی استاندارد و چند خط داستانی که همزمان در حال اتفاق افتادن هستند نیز می باشد. حتی بخش آغازین بازی با فعالیتی که محدودیت زمانی دارد آغاز می گردد؛ البته اگر دوست داشته باشید خانه خود را حفظ کنید. اوتوارد سیستم جادویی ای هم دارد که شما را مجبور می نماید برای استفاده درست از آن زحمت بکشید.
سیستم جادویی اوتوارد نسبت به بیشتر بازی ها واقع گرایانه تر است. مثلاً برای اجرای طلسم آتشینی که تاثیر آن از روشن کردن کبریت بیشتر باشد، باید با استفاده از مواد جادویی یک دایره جادویی ایجاد کنید. بعلاوه می توانید از جادوی رون محور (Rune Magic) بهره ببرید که شما را ملزوم می نماید از چند ترکیب مختلف برای اجرای طلسم بهره ببرید.
ویژگی های مهم:
- اجرای طلسم فرآیندی درگیرنماینده است و باید برایش زحمت کشید
- نقش آفرینی جهان باز با عناصر بقامحور
- بازی چالش برانگیز است، برای همین رسیدن به موفقیت در آن حس پاداش بیشتری به همراه دارد
- از ذخیره دستی خبری نیست؛ باید با انتخاب هایتان و تاوان شان کنار بیایید
13. جادوگران میسترالیا (Mages of Mystralia)
سال انتشار: 2017
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، سوییچ
ژانر: اکشن-ماجرایی
سازنده: Borealys Games
این بازی را یکی از کاربران توصیه کرد و پس از آنالیز دقیق تر به این نتیجه رسیدیم که باید در لیست گنجانده گردد. جادوگران میسترالیا از اول قرار بود اثری خاص باشد، چون اد گرین وود (Ed Greenwood)، یکی از سازندگان زمینه قلمروهای فراموش شده (Forgotten Realms) در سیاه چاله ها و اژدهایان داستان آن را نوشته است. این بازی واقعاً هم خاص است. بازی گرافیک کارتونی بامزه و جو محبت آمیز ای دارد، ولی اجازه ندهید گرافیک آن گولتان بزند. سیستم جادوی بازی بسیار قدرتمند است و امکانات زیادی برای شخصی سازی فراهم می نماید.
طلسم های بازی روی تخته خاصی ساخته می شوند که در آن می توان برای طلسم ها معیارهای خاص معین کرد: مثلاً اگر می خواهید به هر دلیلی گلوله آتشین تان به سمت چپ متمایل گردد، می توانید این کار را انجام دهید. آیا می خواهید گلوله به سمت چپ متمایل گردد و به هنگام برخورد به دیوار به سمت روبرو پرت گردد؟ این کار بسیار راحت است. اگر می خواهید سپر جادویی تان تیرهای دشمنان را به سمت خودشان برگرداند و در نقطه برخورد سه گلوله آتشین ایجاد کند، این کار هم شدنی است. اساساً تنها محدودیت شما قابلیت تان برای پیدا کردن ارتباط منطقی بین طلسم ها و بعلاوه نوار مانایتان است.
ویژگی های مهم:
- اجرای طلسم پیچیده، منطقی و لذت بخش است
- داستان بازی را اد گرین وود، خالق قلمروهای فراموش شده، نوشته است
- در بازی می توانید نیروهای جادویی غیرمتعارف خود را اکتشاف کنید
- داستان بازی درباره جلوگیری از وقوع جنگی بزرگ و کشف رازهای تاریک جهانی بازی است
12. اسپل بریک (Spellbreak)
سال انتشار: 2020
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، سوییچ
ژانر: بتل رویال
سازنده: Proletariat
اگر از گیم پلی کوآپ مجیکا (Magicka) خسته شده اید و صرفاً می خواهید یک سری احمق را منفجر کنید، بهتر است اسپل بریک را امتحان کنید. البته اگر با شنیدن عبارت بتل رویال کهیر نمی زنید. درست شنیدید: اسپل بریک یک بازی بتل رویال با حضور جادوگران است که در جزیره ای دورافتاده واقع شده و در آنجا می توانید به لطف دستکش هایی که قدرت عناصر را در اختیار شما قرار داده اند، قدرت جادویی خود را روی بقیه امتحان کنید.
شاید این توصیف به خودی خود خیلی عالی به نظر نرسد، ولی وقتی پی ببرید که اثر طلسم ها با هم قابل ترکیب است، نظرتان عوض می گردد. مثلاً می توانید در طلسم طوفانی که چند ثانیه پیش اجرا کردید، طلسم زهر قرار دهید تا آن را به طوفانی زهرآلود تبدیل کنید؛ یا مثلاً می توانید شهاب سنگی را به بهمنی بزرگ تبدیل کنید. سیستم جادوی بازی سریع، چشم نواز و متکی به مهارت بازیکن است و فضای زیادی برای وقوع آشوب تصادفی و سرگرم نماینده فراهم می نماید. اگر جزو آن دسته از بازیکنانی هستید که داستان دوست دارند، این بازی این یک مورد را هم دارد.
ویژگی های مهم:
- بتل رویال با جادو
- می توانید طلسم ها را با هم ترکیب کنید تا اثرات نو بسازید
- گیم پلی سریع و پرزرق وبرق
- آزمون وخطا نتایج جالبی رقم می زند
11. دژ: ساخته شده با آتش (Citadel: Forged with Fire)
سال انتشار: 2017
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4
ژانر: MMORPG
سازنده: Blue Isle Studios, Virtual Basement LLC
دژ: ساخته شده با آتش یک بازی نقش آفرینی کلان است. این سبک خیلی خوش نام نیست، ولی این بازی ایده های جالبی دارد. سیستم جادوی بازی رابطه نزدیکی با اسلحه ای دارد که قصد دارید خاصیت های جادویی به آن اضافه کنید. می توانید به هر اسلحه اثری متفاوت اضافه کنید. به عنوان مثال، دستکش علاوه بر اثر Self و Utility که برای همه اسلحه ها مشترک است، دارای اثر Blast و Beam نیز می باشد.
بعلاوه می توانید با اضافه کردن یک سری ماده اولیه بعضی از ویژگی های طلسم ها را مثل بُرد حمله و دزدیدن نوار سلامتی دشمن افزایش دهید. تعدادی اسانس (Essence) نیز وجود دارند که می توانید طلسم های خود را حول محور آن ها بسازید: مثل آرکانا (جادوی خالص)، طبیعت و طوفان. هرکدام از آن ها تاثیری منحصربفرد روی هرکدام از شکل های طلسم ها دارد، مثل تاثیر روی خود (Self-Targeting)، اشعه ها (Beam) و خاصیت کاربردی (Utility). بسته به اسلحه ای که برای اجرای طلسم استفاده می کنید، تاثیرات موجود متفاوت خواهند بود.
ویژگی های مهم:
- یک بازی نقش آفرینی کلان جهانباز بزرگ
- گزینه های جالب برای استفاده از جادو
- طایفه (خاندان) شما می تواند قلعه خود را تاسیس کند
- تعداد زیادی آیتم که می توانید به جادوی خود آغشته کنید
10. کداسپلز (CodeSpells)
سال انتشار: 2015
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: اکشن
سازنده: ThoughtSTEM, LLC
با این که کداسپلز هنوز در حالت ارلی اکسس (Early Access) واقع شده است، این بازی نسبت به سیستم جادوی خود رویکردی خودارجاع دهنده و خودآگاهانه دارد. دقت ریزبینانه به یک گلوله آتشین - این که چه عناصری در اجرایش دخیل هستند، واقعیت چگونه خود را تغییر می دهد تا امکان اجرا شدن آن را فراهم کند - چیزهایی هستند که کمتر کسی به آن ها فکر می نماید. تمام این اتفاقات در فکر و روح شخصیتی که در نقشش بازی می کنیم اتفاق می افتد. کداسپلز از این قاعده مستثنی است.
با این که شخصیت های ما داخل بازی قدرت خود را از لایه های عرفانی کائتات (یا بعلاوه چیزی) برمی گیرند، ما عملاً داریم بازی را کدنویسی می کنیم تا کاری کنیم گلوله های آتشین به واقعیت بپیوندند. ایده پشت بازی واقعاً نبوغ آمیز است. بعلاوه یاد دادن یک سری فرمان کدنویسی ساده به بازیکن هم یکی دیگر از امتیازهای بازی است و یادآور بازی قدیمی ای به نام کولوبات (Colobot) است. اگر دنبال سیستم جادویی در بازی ها می گشت که بهتان حس جادوگر بودن را منتقل کند، این بازی آن چیزی است که دنبالش هستید.
ویژگی های مهم:
- می توانید طلسم های خودتان را طراحی کنید
- می توانید از بازی اصول پایه کدنویسی را یاد بگیرید
- بازی بخش چندنفره محلی و آنلاین دارد
- بخش آموزشی بازی بسیار کارآمد است
9. دراگون داگما (Dragon Dogma)
سال انتشار: 2012
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی استیشن 3 و 4، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان، سوییچ
ژانر: اکشن نقش آفرینی، هک و اسلش
سازنده: Capcom
با این که تمام بازی های این لیست سیستم اجرای طلسمی دارند که کمی خلاقیت در آن دخیل است، سیستم قابلیت دراگون داگما به طور کلی انعطاف ناپذیر و سرراست است. با این حال، عاملی که باعث شده بازی به این لیست راه پیدا کند، حس لذت و قدرت اجرای طلسم های بزرگ است، از همان طلسم هایی که وقتی همراهان تان (که از طریق هوش مصنوعی کنترل می شوند) در حال محافظت از شما هستند، باید نیم دقیقه تشریفات اجرایشان را به جا بیاورید.
ولی پسر، وقتی آن طلسم کذایی اجرا گردد، شگفت انگیز و آخرالزمانی است. شهاب سنگ ها از آسمان سقوط می نمایند، نیزه های یخی در هوا به چرخش درمی آیند، گردبادها روی سر دشمنان تان هوار می شوند و… شما را نمی دانم، ولی من حاضرم از اندکی انعطاف پذیری بگذرم تا در ازایش نمایشی شگفت انگیز را دیدن کنم که نشان می دهد چرا عصبانی کردن جادوگران به مقدار دخالت در امور اژدهایان کار اشتباهی است. در دراگون داگما، وقتی عصاهای جادوگری از غلاف بیرون می آیند، فقط فرار کنید.
ویژگی های مهم:
- طلسم های سطح بالا واقعاً قابل توجه اند
- مبارزه تن به تن عالی است و هر ضربه حس قدرت منتقل می نماید
- جهانی جهان بازی که یک عالمه هیولا برای شکار دارد
- دشمن اصلی شما یک اژدهای قرمز غول پیکر است که قلب تان را خورده است
8. آرکس فاتالیس (Arx Fatalis)
سال انتشار: 2002
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس
ژانر: اکشن نقش آفرینی
سازنده: Arkane Studios
یکی از دلایلی که نباید اجازه دهیم این بازی فراموش گردد، رویکردش به جادو است. در طول اکتشاف جهانی بازی (یا در صورت استفاده از کد تقلبی احمقانه در ابتدای بازی) سنگ های رون (Runestone) به دست می آورید که می توانید با استفاده ازشان طلسم بسازید. نکته منحصربفرد اجرای طلسم این است که هر بار که می خواهید آن را اجرا کنید، باید نشان مربوط به آن را به صورت دستی بکشید. منوی اجرای فوری طلسم هم فقط برای سه طلسم در آن واحد جا دارد، طلسم هایی که پس از اجرا مصرف می شوند.
یکی از نکات جالب طلسم ها این است که رون واژه مربوط به آن ها از معنا و منطق پیروی می نماید. مثلاً یک گلوله آتشین معمولی از عبارت Aram Yok Tar استفاده می نماید که معنای موشک آتشین بساز است. اگر Yok را با Fridd جایگزین کنید، گلوله آتشین با گلوله یخی جایگزین می گردد. پس از این که مدتی در آرکس فاتالیس جادوگری کنید، متوجه می شوید که چرا جادوگران برای اجرای طلسم هایشان به زمان احتیاج دارند، و چرا اگر اعصاب جادوگری را خرد کردید، بهتر است زمان موردنظر را در اختیارش قرار ندهید. Aarn Mega Yok!
ویژگی های مهم:
- برای اجرای طلسم ها باید یک سری رون (Rune) را به صورت همزمان اجرا کنید
- یک بازی شبیه ساز ایمرسیو (Immersive Sim) در زمینه ای فانتزی
- اولین بازی استودیوی آرکین، استودیویی که بعداً سری Dishonored و Prey (2017) را ساخت
- رویکردی منطقی به مقوله ساخت وساز (Crafting)
7. طومارهای کهن 3: ماروویند (The Elder Scrolls III: Morrowind)
سال انتشار: 2002
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس
ژانر: اکشن نقش آفرینی
سازنده: Bethesda Game Studios
پیش از اسکایریم، جادوگری مقوله ای پیچیده تر بود. جادوگری نوعی رشته تخصصی و تعهد بود. جادوگری آزادی ای در اختیاز شما قرار می داد که نوردها (Nord) هیچ گاه نمی توانستند درک نمایند. مثلاً در ماروویند، عنوان سوم مجموعه، می توانید با استفاده از فرمول هایی که یاد گرفته اید، طلسم های مخصوص به خود را بسازید. تنها چیزی که باید به آن توجه می کردید هزینه هر طلسم و توانایی تان در اجرایش بود، چون نوار مانایتان بی نهایت نبود.
این سیستم منجر به خلق یک سری طلسم ترکیبی دیوانه وار شد و بعلاوه به بازیکن اجازه داد ارقام مربوط به هر طلسم را دستکاری کند. ماروویند هم مثل آرکس فاتالیس این روزها کمی تاریخ گذشته به نظر می رسد، ولی این اشکالی است که می توان با مادها حل کرد. مارروویند یک بازی خارق العاده است که در آن اثری از محتوای زائد بازی های مدرن پیدا نمی کنید؛ جهانی آن بسیار عجیب و درگیرنماینده و داستان آن نیز چندلایه است.
ویژگی های مهم:
- می توانید با استفاده از اثراتی که کشف نموده اید، طلسم های مخصوص به خود را بسازید
- بازی در جهانی غنی و عجیب سری طومارهای کهن واقع شده است
- یک جزیره بزرگ پیش روی شماست تا تمام غارها و سیاه چاله هایش را اکتشاف کنید
- رویکرد منحصربفرد بازی به گفتگوها
6. دو جهان 2 (Two Worlds II)
سال انتشار: 2010
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس 360، پلی استیشن 3
ژانر: اکشن نقش آفرینی
سازنده: Reality Pump
شاید نام این بازی را نشنیده باشید. اشکالی ندارد. با وجود گمنامی نسبی و صیقل یافته نبودن دو جهان 2، این بازی جادو را به سمت وسوی جالبی می برد. در این بازی باید کارت ها را با هم ترکیب کنید تا طلسم به وجود آورید. شما یک سری کارت اثرگذاری (Effect Card) دارید که پنج کلاس (هوا، آتش و…) و سه انشعاب مختلف دارند. سپس یک سری کارت شکل دهی (Carrier Card) دارید که شکل اجرا شدن طلسم را (نفرین، موشک، موجود احضارشده) معین می نمایند.
در آخر یک سری کارت متغیر (Modifier Card) دارید که یک سری ارقام را تغییر می دهند و شیوه کارکرد طلسم های پرتابی را معین می نمایند (بازتاب پیدا کردن، پاشیده شدن، یا اجرا شدن به شکل موشک دنباله دار؟). تعداد دگرگونی های ممکن بسیار زیاد است و شامل چیزهای عجیب غریبی مثل گردباد سندانی (واقعاً هر چند وقت یک بار می توان چنین عبارتی را تایپ کرد؟) یا طلسم های پرتابی که به هنگام برخورد به دشمن موجودی جادویی احضار می نمایند می گردد. تست کردن ترکیب های نو بسیار مفرح است و شما را تشویق می نماید تا کارت های نو پیدا کنید.
ویژگی های مهم:
- سیستم منحصربفردی که در آن با استفاده از کارت هایی که جمع می کنید طلسم درست می کنید
- جهانیی بزرگ که از چند ناحیه متفاوت تشکیل شده است
- سیستم پیشرفت شخصیت آزادانه و انعطاف پذیر
- پشتیبانی از سبک های بازی مختلف
5. لیچدوم: بتل میج (Lichdom: Battlemage)
سال انتشار: 2014
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4
ژانر: اکشن نقش آفرینی
سازنده: Xaviant
لیچدوم: بتل میج ترکیبی از سبک اکشن اول شخص، صفحه جدول بندی شده اکسل و جادوی قدرتمند است. در آن واحد، به سه (از هشت) نشان دسترسی دارید که کنترل روی عناصر را در اختیار شما قرار می دهند. هرکدام از آن ها به شما اجازه می دهند سه طلسم آماده کنید. بسته به این که چه طلسم هایی بسازید، به طلسم های استانداردی چون جادوی پرتابی، جادوی اشعه ای، جادو با دمج محیطی، تله، سپر و… دسترسی دارید. بازی هر جادویی که فکرش را بکنید دارد و همه یشان هم عالی به نظر می رسند.
در دل بازی سیستم طلسم سازی پیچیده ای نهفته است که برای اقبال یافتن در آن باید حساب کتاب انجام دهید و تعامل بین طلسم های مختلف را به خاطر بسپرید. آیا بهتر است ترکیب Mastery-Destruction را به کار ببرید تا دمج را به حد نهایت برسانید، یا ترکیب Mastery-Control را به کار ببرید تا کمی برای خود فضای تنفس فراهم کنید؟ ریاضیات و سینرژی پشت طلسم ها پیچیده است و مبارزات نیز بسیار پرتنش اند، ولی وقتی محاسبات تان جواب دهد، مشاهده تاثیر طلسم هایتان بسیار لذت بخش است.
ویژگی های مهم:
- گیم پلی جادومحور با زاویه دید اول شخص
- سیستم گسترده و پرجزئیات طلسم سازی
- کسب مهارت در سیستم اجرای طلسم بازی تمرین زیادی لازم دارد
- موتور فیزیک و گرافیک بازی طلسم ها را عالی جلوه می دهد
4. دیوینیتی: گناه نخستین 1 و 2 (Divinity: Original Sin 1 & 2)
سال انتشار: 2014 (نسخه اول)، 2017 (نسخه دوم)
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، سوییچ (فقط OS2)
ژانر: نقش آفرینی
سازنده: Larian Studios
در گناه نخستین 1، جادو بسیار سرگرم نماینده بود و ترکیب های خارق العاده ای برای اجرای طلسم وجود داشتند. واقعاً هیچ چیز به مقدار مشاهده یک آذرخش آتشین که باعث انفجار ابری سمی می گردد جالب نیست. دنباله بازی در این زمینه عملکرد به مراتب بهتری دارد و در بستر آن می توان یک سری کمبوی مرگبار خلق کرد که فقط بازیکنان خلاق قادر به کشف شان هستند. با خلاقیت کافی ترتیب دادن یک چرخه آسیب بی سرانجام هم غیرممکن نیست.
یکی از نقاط قوت بازی این است که طوری طراحی شده تا به شما اجازه دهد با سیستم های گیم پلی اش سر و کله بزنید. به عنوان مثال، اگر زیاده روی کنید و یکی از بخش های مهم کوئست تان را از بین ببرید، بازی راه های جایگزین دیگری برای کامل کردن کوئست پیش رویتان قرار می دهد. تازه جا دارد به مهارت سازی (Skill Crafting) هم اشاره نمود که لایه دیگری از پیچیدگی و انعطاف پذیری به گیم پلی اضافه می نماید. با استفاده از این سیستم، می توانید کاری کنید از آسمان خون ببارد!
ویژگی های مهم:
- سیستم جادوی بازی مبتنی بر ساختن سطوح جادویی و ترکیب اثرات مختلف با یکدیگر است
- تعداد کمبوها زیاد و جلوه های گرافیکی مربوط به آن ها نیز چشم نواز است
- بخش چندنفره عالی: پشتیبانی تا 2 نفر در DOS1 و پشتیبانی تا 4 نفر در DOS2
- آزادی زیاد برای حل کردن چالش های بازی
3. استبداد (Tyranny)
سال انتشار: 2016
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: نقش آفرینی
سازنده: Obsidian Entertainment
بازی اسبتداد آبسیدین اینترتینمنت زیاد مورد توجه قرار نگرفت و تبلیغ آن چنانی هم برایش نشد. بنا به دلایل مختلف مورد بی توجهی قرار گرفتن بازی جای تاسف دارد. یکی از این دلایل سیستم جادوی بازی است. در استبداد با استفاده از نشان های اصلی که مکتب جادو را معین می نمایند، جادو می سازید. ابرازنماینده ها (Expression Sigils) شکل جادو را معین می نمایند، ارتقادهنده ها (Accents) ارقام تکی هرکدام را معین می نمایند و افسون ها (Enchantment) یک متغیر اضافه به جادو اضافه می نمایند.
هرکدام از این نشان ها به تراز متفاوتی از مهارت دانش (Lore) احتیاج دارند، بنابراین یک جادوگر با دانش 200 می تواند در مقایسه با جادوگری که دانش 40 دارد طلسم های قوی تری بسازد. تاثیرات طلسم ها از دمج لحظه ای با برد پایین و طلسم پرتابی با برد زیاد تا طلسم های هاله ای (Aura)، طلسم هایی با آسیب محیطی وسیع و ضعیف سازی دشمنان (Debuffing) در مقیاس وسیع متغیر است. سیستم جادوی استبداد ریشه در جهانسازی بازی دارد. نشان ها از آرکون های (Archon) قدرتمند برگرفته شده اند.
ویژگی های مهم:
- می توانید طلسم های خود را از سه سمبل مختلف بسازید
- جهانی بازی از عصر برنز الهام گرفته شده، نه قرون وسطی
- سیستم پیشرفت بازی کلاس بندی شده نیست
- بازی شما را تشویق می نماید تا چند بار آن را از اول تا آخر بازی کنید
2. مجیکا 1 و 2 (Magicka 1 & 2)
سال انتشار: 2011 (نسخه اول)، 2015 (نسخه دوم)
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی استیشن 4 (فقط Magicka 2)
ژانر: اکشن-ماجرایی
سازنده: Arrowhead Game Studios, Pieces Interactive (M2)
مجیکا (و البته دنباله اش) سیستم جادوی بسیار جالبی دارند. در بازی هشت اثر پایه وجود دارند؛ چند اثر دیگر نیز وجود دارند که با ترکیب کردن اثرات پایه می توانید بهشان دست پیدا کنید. با ترکیب این اثرها می توانید اثرات قدرتمندتری بسازید. طی گذر سال ها هواداران مجموعه ترکیب های بسیار مهلکی ساخته اند و اساساً اجرای طلسم را به رویداد فوری ای (QTE) تبدیل نموده اند که منشاء آن جامعه هواداری بازی است، ولی یک صخره شعله ور ساده هم می تواند کارتان را راه بیندازد.
یکی دیگر از نقاط قوت بازی این است که جهانی آن از منطق خاصی پیروی می نماید. مثلاً می توانید از عنصر یخ برای منجمد کردن راستای باریک و لیز در امتداد رودخانه بهره ببرید یا با استفاده از یک مین خود را به هوا بفرستید. بعلاوه بهتر است اطمینان حاصل کنید که قبل از اجرای هر طلسم آذرخش محوری، خودتان را با آتش خشک کنید، مگر این که عمداً بخواهید کاری کنید برق شما را بگیرد. بازی بخش کوآپ هم دارد که در آن طلسم احیا زیاد استفاده خواهد شد.
ویژگی های مهم:
- سیستم جادویی که یادگیری آن ساده و استفاده از آن سریع است
- هجویه ای دوست داشتنی از کلیشه های رایج سبک فانتزی
- تعداد بسیار زیاد دگرگونی ها و ترکیب های طلسم های موجود
- بخش چندنفره عالی
1. این وربیس ویرتوس (In Verbis Virtus)
سال انتشار: 2014
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: ماجرایی، پازل
سازنده: Indomitus Games
به طرز عجیبی، در این لیست فقط دو بازی وجود دارد که حس جادوگر بودن را در جهانی واقعی تا حدی منتقل می نمایند. بازی اول کداسپلز بود که به ما اجازه می داد جهان را بازنویسی کنیم. بازی دوم وربیس ویرتوس است که به ما اجازه می دهد کلمات جادویی را برای اجرای طلسم ادا کنیم. خیلی باحال است، نه؟ آخرین بار کی بود که با کامپیوترتان صحبت کردید تا اتفاقی بیفتد، نه به خاطر این که اتفاقی افتاده بود؟
این بازی داستان و جهانسازی هم دارد. مثلاً ماهاکی (Mahaki)، زبانی که از آن برای اجرای طلسم استفاده می کنید، زبان خدایان است. وقتی در آرامش کامل به سر می برید، به یاد آوردن کلمان صحیح راحت است، ولی آیا وقتی هیولایی در حال حمله کردن به شماست هم می توانید فرمول ها را ادا کنید؟ آیا می توانید با مقدار دقتی این کار را انجام دهید تا بازی حرف تان را بفهمد؟ اگر می خواهید سفرتان را به سرانجام برسانید، امیدواریم جواب تان به این سوال ها مثبت باشد.
ویژگی های مهم:
- با حرف زدن در میکروفون تان طلسم اجرا می کنید
- کشف کردن رازهای معبدی فراموش شده
- یاد گرفتن طلسم های نو همگام با پیشروی در بازی
- پازل ها و نبردهای زیادی انتظار شما را می کشند
منبع: G2A
منبع: دیجیکالا مگ