خاک مرده روی دستگاه های فراوری!

به گزارش وبلاگ انجمن ها، یک تولیدکننده پلاستیک با بیان اینکه در شهرک های صنعتی 50 تا 55 درصد کارخانه ها راکد هستند و خاک مرده برروی دستگاه نشسته، از افزایش قیمت مواد اولیه اطلاع داد و گفت: تولیدکنندگان مواد اولیه در بخش پتروشیمی اجناس خود را به افغانستان ارزانتر از ایران می فروشند و در مواردی این مواد از افغانستان دوباره وارد ایران می گردد.

خاک مرده روی دستگاه های فراوری!

سیدرحیم مقیمی اصل در گفت وگو با وبلاگ انجمن ها، با بیان اینکه مواد اولیه داخلی گران تر از خارجی است، از افزایش بیش از 40 درصدی قیمت مواد اولیه اطلاع داد و اظهار کرد: واردات مواد اولیه ممنوع است، اما در حال حاضر در داخل با وجود اینکه خوراک آنها نیز در کشور تامین می گردد گران تر از خارجی ها به فراوری نماینده عرضه می گردد.

رییس پیشین اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک، نایلون و ملامین تهران با بیان اینکه سامانه بهین یاب در حال حاضر به یک مشکل تبدیل شده، توضیح داد: سامانه بهین یاب مواد اولیه را جیره بندی نموده در حالی که در بسیاری از موارد کمتر یا بیشتر از ظرفیت واقعی کارخانه ها در آن معین شده است. همین موضوع باعث شده در مواردی دستگاه هایی که بیش از یک میلیارد قیمت دارند بلااستفاده بمانند.

به گفته این فراورینماینده، نگاهی گذرا به شهرک های صنعتی نشان می دهد 50 تا 55 درصد کارخانه ها راکد هستند و خاک مرده به دستگاه نشسته، چرا که موانع و قوانین مانع از فعالیت درست آنها می گردد. در این شرایط فقط واحدهایی که پول دارند می توانند فعالیت نمایند. علاوه بر هزینه های فراوری، هزینه های حامل های انرژی، حمل و نقل و کارگران هم افزایش چشمگیری داشته و باید در حوزه مالیات آنالیز کارشناسی انجام گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهتر است به جای افتتاح واحدهای جدید واحدهای راکد احیا شوند، اظهار کرد: برای مثال کارخانه خود من از 15 اسفند تعطیل شده و قیمت مواد اولیه نیز در هر روز تغییر می نماید. فراورینمایندگان مواد اولیه در بخش پتروشیمی اجناس خود را به افغانستان ارزانتر از ایران می فروشند و در مواردی این مواد از افغانستان دوباره وارد ایران می گردد.

خام فروشی نکنید

مقیمی اصل با بیان اینکه در چنین شرایطی از صادرات پتروشیمی تقدیر می گردد، توضیح داد: صنایع پتروشیمی برای خام فروشی مشوق های فراوری هم دریافت می نمایند و عوارض و مالیات نمی دهند، اما بارها از آنها خواستیم که خام فروشی نکند. این در حالی است که بعضی از خریداران به صنایع پتروشیمی به جای دلار، ریال می دهند که مشکلاتی در سامانه نیما ایجاد نموده است.

او همچنین با اشاره به اینکه قیمت 10 تن مواد اولیه صنعت پلاستیک به 400 میلیون تومان رسیده، توضیح داد: در چنین شرایطی صادرات محصولات پلاستیکی به عراق، افغانستان، باکو و آذربایجان کاهش یافته و ترکیه بازارهای ایران را گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خاک مرده روی دستگاه های فراوری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاک مرده روی دستگاه های فراوری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید